Szokni kell, hogy a menüket előhívó gombokat szétszórva helyezték el a szellőzőnyílás alatt és a tapipad környékén. Japán kézműves mesterek készítik az ajtók platina- és szövetbetéteit. Menet közben még az utas is megszenved a tapipad használatával, a legkisebb érintésre is odébb ugrik a kurzor. Fotó: Stefler Balázs

Amíg Japánban részben önvezető technológiával is választható a frissített Lexus LS, mifelénk csak csiszoltak egy keveset a megjelenésen. Átlagos szemlélő észre sem veszi, hogy kevésbé mozgalmas a külső. Továbbra is meghatározó az orsó formájú hatalmas hűtőrács, búcsúztak a Z alakú fényszórók, és kisimították az első lökhárító ráncait. Visszafogottságról szó sincs, épp ellenkezőleg! Amíg ebben a méretosztályban a konkurenciánál a krómot helyezik előtérbe, a japánok inkább a sportosságot választották, és ezt már alaphelyzetben is tudatosítja a megjelenés, akinek ez nem lenne elég, az választhatja az F Sport külsőt is.

Ha a főnök ül jobb hátul, az anyósülés tisztelettudóan összehúzza magát

A mi esetünkben inkább a másik irányba mentek el az összeállítással, hiszen a tényleg minden földi jót tartalmazó Supreme felszereltséggel az autó már 44,6 millióba kerül. S akkor még itt vannak az extrák, mint a különleges, a modellfrissítésnél bevezetett jégezüst fényezés, vagy épp a japán kézműves iparművészet remekeinek számító Nishijin szövet és Haku platina dekorbetétek az ajtókon. Utóbbinak az ára 4 500 000 Ft, igen, a csúcsfelszereltségű autó listaárának több mint 10%-áról van szó, és mivel ezek a különleges díszek az ajtókra szorítkoznak, vezetés közben nem csodálhatjuk őket. Nem mintha az egyébként makulátlan minőségérzettel baj lenne…

Inkább az ajtó peremén akadunk meg, ha történetesen 1,9 méteresre sikerült megnőni. A sportos megjelenéssel együtt jár a lendületesen ívelt tetővonal, amíg elöl épp el lehet férni kényelmesen ilyen testmagassággal, hátul bizony már a tetőkárpitot súrolja a fej. Sovány vigasz, hogy a csúcsszinten hátul is masszázsfunkcióval vigasztalódhatnak az utasok, a lehajtható könyöklőben rejtőzik a vezérlőpanel, és vannak az üléstámla hátára épített monitorok is. Az első sorban a korábbinál nagyobb képernyővel, erősebb processzorral dolgozó szórakoztató rendszer végre már a jelenbe repítette az autót digitális oldalon is, a kezelhetőséget azonban még mindig a megszokást és mozgó autóban sok pepecselést igénylő érintésérzékeny felülettel oldják meg; addig szép és jó a dolog, amíg nem mozog az autó és teljes figyelmünket a „tapipadra” és a képernyőre tudjuk fordítani, menet közben már egy egyszerű művelet, például a rádió hangolása is borzasztóan körülményes lehet az állandóan odébb ugró kurzor miatt.

Lábhely van elég, a fejtér ebben a kategóriában szűkös. Az ülőlap előrecsúsztatásával lehet laposabb szögbe állítani a hátsó támlát. A hibrid rendszer akkumulátora még mindig zegzugossá és kicsivé teszi a csomagteret

A főbb funkciókat fizikai kapcsolókkal vezérelhetjük, de furcsa, hogy az üzemmódváltó és a menetstabilizáló vezérlés került kiemelt helyre, a műszeregység két oldalán lévő „szarv”-ra. Nagyjából ez az a két terület, amit módosít az ember, hiszen az öntöltő hibrid hajtás és az összkerékhajtás a finomságról és a biztonságról szól, az LS 500h-val még akkor sem leszünk driftkirályok, ha szabadjára eresztjük a ménest. Ahogy korábban, úgy most is 359 lóerő a rendszerteljesítmény, ami 3,5 literes, V6-os szívómotor (299 LE) és egy villanymotor (143 LE) közös munkájának eredménye, annyi a változás, hogy a mérnökök a villanymotor fokozott használatát programozták a vezérlésbe. Alapesetben továbbra is borzasztóan csendes a belső, padlógázos gyorsításnál lehet épp csak jelzés szinten érzékelni a V6-os meglepően vérmes brummogását. Jól kezeli a felfüggesztés az úthibákat, a kormányzás a mérethez és a luxusautó-jelleghez képest pontos, de a nagy tömeg miatt a szerpentineken történő kanyarvadászat nem az LS műfaja. A fogyasztást vizsgálva érdekes, hogy városi használatban lefelé, autópályán már felfelé korrigálódik szép lassan az átlag, a tesztfogyasztás jórészt a városon kívüli használatot tükrözi.

A jégezüst fényezés felára 1 250 000 Ft, állítólag ez emeli ki igazán a karosszéria domborulatait

TETSZETT
• minőségérzet
• vezethetőség
• finom működés
NEM TETSZETT
• szűk utastér
• fedélzeti rendszer kezelése

ÖSSZEGZÉS
Ami a Lexus szerint konzervatív luxuslimuzin, a vetélytársakhoz képest dinamikus megjelenésű sportmodell. Ennek az előnyét és a hátrányát is érezni, legjobb, ha próbát tesz az ember – akkor kiderül, elfér-e a kényelmesen a második sorban, és hogy a zegzugos csomagtérrel együtt tud-e élni.

Lexus LS 500h
Összlökettérfogat: 3456 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 220 kW/299 LE 6600/perc
Max. nyomaték: 350 Nm 5100/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 105 kW/143 LE
Max. forgatónyomaték: 300 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 264 kW/359 LE
Hossz./szél./mag.: 5235/1900/1460 mm
Tengelytáv: 3125 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1630/1635 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 2380/420 kg
Csomagtér: 430 l
Üzemanyagtank: 82 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,5 s
Max. sebesség: 250 km/h
Fogyasztás: 9,3-9,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 211-218 g/km
A modell alapára: 33 500 000 Ft