Nem hittük volna, hogy a szabadidő-autók műfajában tud még újat mutatni a VW, de ismét bebizonyították, hogy értenek a vásárlók nyelvén. A Volkswagen do Brasil mérnökei az iparágban általánosnál 10 hónappal rövidebb idő alatt készültek el a helyi piacra szánt Nivus fejlesztésével, ami annak köszönhető, hogy valódi prototípusok nélkül, a virtuális valóságban végezték el a szükséges műveleteket. A szokásosnál költséghatékonyabb folyamatot persze az is felgyorsította, hogy a Nivus a Polo és a T-Cross műszaki alapjait örökölte, a ma divatos szabadidő-kupé fazon azonban José Carlos Pavone ízlését dicséri.
Bár a Spanyolországban gyártott európai változat, a Taigo egyes részleteiben eltér az eredetitől, elmondható, hogy ez a brazil tervezők első, Európában is kapható modellje. Annak ellenére, hogy a választék már eddig is nagy volt ebben a műfajban, sajnáltuk volna, ha a Taigo nem jut el hozzánk, ugyanis egy kifejezetten jól sikerült konstrukció! Az MQB A0 platformra épülő újdonság hivatalosan a T-Cross kupés tetővonalú testvére, de nemcsak a sziluett, hanem az arányok is változtak. A hossznövekedés a tengelytávot és a hátsó túlnyúlást érintette, így annak ellenére, hogy nem magasan fut a tető íve, 438 literes csomagtartót alakítottak ki. Az ugyan kevesebb a T-Cross 455 literénél, ez az érték azonban csak előretolt ülésekkel érhető el, alapesetben a testvér is csak 385 liternyi holmi befogadására képes. Ha már az ülések tologatása szóba került, ez az egyébként hasznos megoldás kimaradt a Taigóból, van viszont felnőtteknek is elegendő láb-, fej- és válltér, pedig csaknem 7 cm-rel alacsonyabb a tető.
Ez a különbség elég ahhoz, hogy új egyéniség váljon belőle. A dobozszerű fazon helyett klasszikus, ferdehátú ötajtóst kapunk, méghozzá a Golféhoz hasonló méretben, az átlagosnál nagyobb hasmagasságnak, a fekete műanyag betéteknek és a tetősínnek hála vagányabb, de nem agresszívabb kivitelben. Még a fekete díszbetéttel összekötött hátsó lámpák is jobban érvényesülnek rajta, mint a T-Cross hátulján, ráadásként a Style szinttől az első lámpákat is összeköti egy LED-es fénycsík. Aki ergonomikus belsőt, magától értetődő kezelhetőséget és kiváló anyagminőséget vár el, nem fog nagyot csalódni a Taigóban. Az ülések kényelmesek, jól tartanak, kárpitozásuk a GTI-ből ismert, „kockás” szövetet idézi, a középső könyöklő ugyan állítható, de nem olyan sokrétűen, mint a korábbi típusokban. A műszerfal összhatását a két, közös keretben elhelyezett kijelző határozza meg, a mai mezőnyben ez egy ízléses megoldásnak számít, és ami fontosabb, az autó nem ad fel rejtvényeket a vezetőnek. Mindent ott találunk, ahol keressük, a kézifék és a váltókar is régimódi, karral működtethető, alapáron a motor kulccsal indítható, a szellőzést is különállóan helyezték el, és ha nem érné meg a digitális, kétzónás légkondicionáló (135 890 Ft), azt sem érintésérzékeny, hanem fizikai kapcsolókkal szabályozhatnánk. Erős a gyanúnk, hogy csak azért kapott hagyományos elrendezést a Taigo, mert alacsonyabb árkategóriában indul, de annyi baj legyen, ezek jól bevált megoldások. A tárgyilagos beltér anyaghasználata korrekt, a kemény műanyagok mellé puha burkolatok is jutottak, az összeszerelési minőség a márkától elvárt szintet hozza.
A vezetőülésből kifejezetten jó a kilátás, ideális méretűek az ablakok, sem az oszlopok, sem a tükrök nem takarnak ki túl sokat a külvilágból, meglepetés, hogy még átlósan hátra is lehet látni, ugyanis a hátsó oldalablak viszonylag nagy látószöget biztosít. Alapvetően megegyező felépítésük dacára a T-Crossnál felnőttesebb, robusztusabb autó benyomását kelti, kormányzása nagyautósan könnyű, jól fordul, precízen irányítható és stabilan fekszik. Rugózása jó minőségű burkolaton kényelmes, feszes hangolása a 18 colos felnikkel (124 460 Ft) az úthibákon már rázóssá teszi. Az 1,3 tonnát alig meghaladó tömeget dinamikusan mozgatja a 7 fokozatú DSG-váltóval automatikusan együtt járó 1,5 literes, 150 lóerős, turbós benzines, amely dízelmotor híján az egyetlen választható négyhengeres. Ez a padlólemez nem alkalmas összkerékhajtás befogadására, ettől függetlenül nem ijesztik meg a buckás földutak sem, és ha éppen nem spórolósan, hanem tempósan haladnánk, abban is partner. A váltókart Sport állásba húzva, vagy akár a fülekkel kapcsolgatva kihasználhatjuk a tartalékait, ilyenkor hallhatjuk a motor karcos hangját, élvezhetjük a kifinomult működését, és kihasználhatjuk a jól adagolható fékeket.
Ezért a hajtásláncért 9 755 160 Ft-ot kérnek, az 1,0 literes, 95 lóerős alapmodell 5 fokozatú kézi váltóval 6 955 450 Ft-ért elvihető, ami 15 240 Ft pluszt jelent a T-Crosshoz képest. Elenyésző felár egy karakterénél fogva jobban szerethető változatért.
TETSZETT
• stílus, karakter
• kezelhetőség
• praktikum
NEM TETSZETT
• 18 colos kerékkel rázós futómű
• fogyasztás
ÖSSZEGZÉS
Mindegy, hogy ferdehátú szabadidő-autóként vagy terepes stílusú ötajtósként tekintünk rá, a Taigo új oldalról közelíti meg a ma már meghatározónak számító műfajt. Arányait, stílusát és tudását tekintve nem is a T-Cross, hanem a T-Roc, vagy akár a Golf ellenfele is lehet, akinek sokoldalú, mégis hétköznapi autóra van szüksége, tegyen vele egy próbát!
Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500/perc
Hossz./szél./mag.: 4266/1757/1515 mm
Tengelytáv: 2554 mm
Nyomtáv elöl/hátul: n.a./n.a. mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg: 1304/446 kg
Csomagtér: 438-1281 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Max. sebesség: 212 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 6,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 139 g/km
A modell alapára: 6 955 450 Ft (1.0 TSI, 95 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 755 160 Ft