Az autó egésze mellett leginkább a kíváncsiskodók ábrázata tetszett. Akár járókelőkre, akár a párhuzamos forgalom résztvevőire gondolok, mindenki a süvöltő hangorkánt várta, a kegyelemdöféssel felérő gázadást, hogy a 2×2 csövű vadászpuska eldördüljön a tömzsi far alatt. Kiábrándító leszek, s valószínüleg voltam is: az esetek túlnyomó többségében a közönség fantáziájára bíztam a dolgot, a vázolt orgiát ugyanis olyan útszakaszra kellett komponálni, ahol szabadon vágtázhat a 343 paripa.
Más dimenzió
Ez az autó, s vele együtt minden más exkluzív kategóriát képviselő masina megkövetel bizonyos viselkedési kultúrát. Először is nem áll le az ember minden piros lámpánál versenyezni, mert az a kocsi egyediségéhez mérten kifejezetten gagyi lenne, azon kívül “oktatni” sem tanácsos általa, ha másért nem, hát a prémiummárkák által megkövetelt nívó okán – negatív előítélet így is van jócskán.
A BMW Z4 M Coupé a botanikus kertben fel-alá sétáló páva országúti megfelelője. Mindeki tudja, hogy ott van, mindenki ráfigyel, s mindeki a kinyíló tollernyőt lesi. Így van ezzel a gyönyörűséges bajor kupé is: puszta jelenlétével meghatározza az utcaképet, ha pedig kedve tartja, más dimenzióba röppenhet.
Kemény valóság
Utasterébe szűk ajtónyíláson keresztül vezet az út, fejünket le kell húzni, hátunkat pedig begörnyeszteni, ha sikkesen akarunk helyet foglalni. Odabent már minden rendben, a két ülésen sportos kényelemben találhatunk pozíciót, a vezetői testhelyzet ideális. A cockpit éppen annyira feszes, amennyire a hangulat és a Pocket GT-stílus (“zsebversenygép”) megköveteli, a karbonmintázatú bőrbetétek csak fokozzák a sportos hatást. A kulcs elfordításával mély, hörgő hangon kel életre a többszörös díjnyertes erőforrás, alapjáraton kellemes tónus tölti meg az utaskabint. A
sebességváltó feszesen és pontosan kattan a kívánt fokozat kulisszájába, a gázpedál utasítására pedig támadni kész harci kutyaként feszül neki a gép. A fordulatszámmérő mutatója gyorsan végigszántja a skálát, de “padlózásra” csak a megfelelő oljahőmérséklet elérése után van lehetőségünk – intelligens vezérlés segít, hogy ne okozhassunk kárt a motorban.
A 365 newtonméteres maximális forgatónyomaték 4900-as főtengelyfordulatnál csúcsosodik ki, de ennek 80 százaléka már 2000-nél rendelkezésre áll, a 343 lóerő pedig 7900-nál tombol. Az alacsony, kb. 4000-ig tartó fordulatszám-tartományban éledő mély, öblös hang ezen érték felett sivításba csap át, szinte fémes, karcos, kétütemű versenymotorokra emlékeztető muzsika feszíti a dobhártyákat. A volánt és a sebességváltó karját markolva fantasztikus gyorsulási élményben van részünk, az öt másodperces százas sprint több, mint mellbe- és hátbavágó, az elfojtott képességekről pedig a DSC kontrollikonjának villogása során tájékozódhatunk.
Csak profiknak!
Rövid együttlétünk során bebizonyosodott, amit eddig is sejtettünk, nevezetesen, hogy a Z4 Coupé M-verziója igen férfias játékszer, amely átlagon felüli képességei és vételára miatt is csak profiknak ajánlható. 17,2 milliót áldozni egy élményautóra legalább annyi gazdasági mozgásteret kíván, mint amennyit a 343 lóerős motor aszfaltból képes maga alá gyűrni.