Gombnyomásra éled a BMW 1995 cm3-es, közös nyomócsöves befecskendezésű egysége. Nemcsak hidegindításkor, hanem erőteljes gyorsításkor is csendesen és rezgésektől mentesen dolgozik a négyhengeres motor, kifinomult járáskultúrájával remekül leplezi a benne rejlő potenciált. Nem kevesebb, mint 163 lóerőt és tekintélyes 340 Nm-nyi forgatónyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére. Akinek ez fontos, az óriási vehemenciával rugaszkodhat el a zöld lámpától, hisz robbanékony gyorsulásával sportkocsiknak is képes meglepetést okozni a 120d. A motor mindig ugrásra készen várja a
gázpedálon leadott parancsokat, lelkesen pörög fel, s egészen a leszabályozásig bírja szuflával. Bőséges erőtartalékaira minden helyzetben számíthatunk, az eszementnek tűnő manőverekből is képes kivágni magát az autó – tipikus előzési helyzet során negyedik fokozatban 6,6 másodperc alatt ugrik 80-ról 120 km/órás sebességre. Mivel autópályán a 160-180 km/óra kényelmes utazósebességnek számít, két felnőttnek hosszú távú utazóautóként is remekül beválik az 1-es. A korlátozott helykínálat miatt viszont a második üléssoron legfeljebb gyerekek férnek el kényelmesen. Érdekes tapasztalat volt számomra, hogy láthatóan a legkisebb bajor is ugyanazt az előzési presztízst tudhatja magáénak, mint nagyobb testvérei, a lassúbb járművek előzékenyen lehúzódnak, szükségtelen indexelni vagy rájuk villogni.
Élvezeti cikk
Nem csak nyílegyenes úton brillírozik ám a kompakt BMW! A kanyargós hegyi szerpentinek is kedvére vannak. A hátsókerék-hajtású kocsit nehéz kizökkenteni béketűréséből, ha eszelős tempót diktálunk a fordulókban, előbb leheletfinoman alulkormányozottá válik, majd megindul a hátulja. Persze, a DSC menetstabilizáló rendszer résen van, s azonnal beavatkozik. Kikapcsolása után valamivel nagyobb játékteret enged, de végig a háttérben marad, s szükség esetén segít megzabolázni a gépet. Az elöl MacPherson, hátul öt lengőkaros felfüggesztéseket a hosszanti és keresztbordák sem zavarják különösebben, kanyarban az autó „sziklaszilárdan” tartja az ívet. Szerencsére a feszes futóműhangolás nem megy a menetkényelem rovására, az úthibákat ügyesen rugózza ki a kis
bajor. A végtelenül precíz kormányzáson és a hatékony fékeken túl a dinamikus vezetést szolgálja a jól áttételezett és pontosan megvezetett, hatfokozatú sebességváltó is. A kapcsolási utak kellően rövidek, a finom váltásokat csupán a sportosan kemény kuplung nehezíti, ami a pedálút közepén hirtelen „visszarúg”. A 120d tulajdonképpen olyan fürge és mozgékony, hogy szinte fel sem tűnik: bizony súlyos, hisz 1,4 tonnát nyom a mérlegen. A fogyasztása ezért pár decivel több, mint szeretnénk, így a hatótávolság megközelítőleg 700 kilométerre tehető.
Megkérik az árát
A remekbe szabott kétezres, turbódízel motorral alaphangon közel hétmillió forintot kell leszurkolni az 1-es BMW-ért, ráadásul amint azt a mellékelt ábra mutatja, gond nélkül összeválogathatunk további másfél millió értékű extrát az autóhoz. Ennek tükrében még inkább szembeszökő, hogy az ajtókra tenyérnyi kárpit sem került, az esőérzékelős ablaktörlő pedig meglehetősen rapszodikusan működik. Ugyanakkor az árképzés versenyképesnek mondható, hiszen a hasonló lökettérfogatú TDI motorral felszerelt Audi A3 Sportbacket sem „ússzuk meg” kevesebből. Így aztán a vevő döntésén múlik, hogy a sportosabb, avagy inkább a praktikusabb típust választja.