Nem lehet azzal vádolni a Kiát, hogy eddig zavarba ejtően széles lett volna az Optima kínálata. Mostanáig egy benzines (2.0 GDI, 166 LE) és egy dízel (1.7 CRDi, 141 LE) alkotta a motorpalettát, s kizárólag limuzinként volt elérhető az aktuális nemzedék. Most egy csapásra három Optima-újdonsággal jelentkezett a márka, így van már hibrid, kombi és GT-verzió is, ráadásul a praktikus „befejezés” nem zárja ki, hogy az új, 2,0 literes, 245 lóerős motor dolgozzon az autó orrában.
A V6-os blokkokét idéző hang nem a kipufogóból vagy a motortérből, hanem a hangszórókból jön – ízlés dolga, hogy tetszik-e vagy sem. Én abszolúte ellenzem a mesterséges hangokat bármilyen autóban, mégis ez volt az első alkalom, hogy bekapcsolva hagytam a rendszert, mert nem tolakodó, és az egész jól illik az Optima GT karakteréhez. A 245 lóerővel és a 353 Nm-es nyomatékkal amúgy is több mint elegendő az erőtartalék, a viszonylag komótosan kapcsolgató, hagyományos hatfokozatú automatikus váltó (vajon miért nem a 7 gangos DCT mellett döntöttek?) ellenére nagyon dinamikus az autó, közepes fordulatszámon is acélosan húz. Pont egy ilyen vérbő modellre volt szüksége a Kiának, ahol a 7 év garancia és a racionális szempontok mellé bekerült némi érzelem is. Már csak azért is, mert Albert Biermann vezetésével, aki korábban a BMW M GmbH-nál töltött be vezető mérnöki pozíciókat, olyan csomaggal jelentkezett a Kia, ami tényleg elismerésre méltó. Például úgy alkalmas kanyarvadászatra a futómű, hogy még a budapesti utak sem fognak ki rajta, pontosabban feszes, de ez sosem megy a komfort rovására. A kormány is kellően közvetlen és támogatja a tempós haladást, egyedül a középtartományban lehetne kommunikatívabb. Ha már sportmodellről van szó, az Eco menetprogramot inkább hanyagolnám, teljesen felesleges egy potens autót szándékosan lustábbá tenni pár deci üzemanyag valós vagy vélt megspórolásával.
Azt már megszoktuk a Kiától az utóbbi időben, hogy nagyon ráérzett az európai igényekre, és ez az Optima SW formájára hatványozottan igaz (az újdonság tervezéséből is kivette a részét Kovács Miklós designer). A limuzinhoz képest 300 000 Ft-tal drágább puttonyos ugyanolyan hosszú, mint a limuzin, és nem kevésbé látványos. Sportosan elegáns, lapos kombiról van szó, amely bőkezűen bánik a férőhellyel, leszámítva azt az esetet, ha valaki megrendeli a panorámatetőt – nem kell égimeszelőnek lenni ahhoz, hogy túl közel érezzük a fejünkhöz a jelen esetben fekete kárpitozású tetőt. Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, és a beltér is gusztusos: modern, de nem rideg, emellett pedig nagyon funkcionális, a navigáció működését leszámítva csillagos ötöst érdemel a Kia. Ami a rakteret illeti, a középkategóriás kombik között inkább csak átlagos az Optima SW befogadóképessége (552 liter), ellenben minden másba nehezen lehet belekötni. Az ülések a csomagtér oldalfalában elhelyezett fülekkel is dönthetők, ráadásul annak ellenére hogy jól formázott bőrülések voltak a tesztautóban, a rakfelület közel sík (az ülőlapokat nem lehet mozgatni). Az áru rögzítésében csomagtérrendező segít, emellett pedig két oldalsó gyűrű és háló teszi könnyebbé a hétköznapokat, arról nem is beszélve, hogy a csomagtérroló elfér a padlóban.
Összességében vonzó, jól sikerült modellről van szó, amely hiánypótló a márka kínálatában. 11 799 000 Ft-os árával természetesen nem olcsó, a teljes felszereltség, a teljesítmény és az alapáras automatikus váltó fényében viszont ár-érték arányát tekintve egészen jól áll. Nyilván nem a GT fogja felfelé húzni az eladásokat, imázs szempontjából korántsem elhanyagolható a megjelenése.
Tetszett
• dinamika
• futóműhangolás
• hátsó lábtér
• 7 év garancia
Nem tetszett
• magas fogyasztás
• korlátozott fejtér
Összegzés
Az Optima SW GT nem feltétlenül a racionalitásról szól, de ez pontosan így van rendjén: végre a Kia is bevállalt egy olyan modellt, ami benzinvérűeknek szól. Tudása alapján nincs szégyenkeznivalója.
Kia Optima SW GT
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 180 kW (245 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 353 Nm 1350-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4855/1860/1465 mm
Tengelytáv: 2805 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1597/1608 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1605/585 kg
Csomagtér: 552/1686 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Max. sebesség: 232 km/h
Város/országút/vegyes: 11,8/6,1/8,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 191 g/km
A modell alapára: 6 799 000 Ft (Optima SW 2.0 CVVL, 166 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 799 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!