Egy tankolással 900 kilométert autózni. Ez a dízel A1-es igazi aduja, ugyanis a VW-csoport számos modelljében szolgálatot teljesítő közös nyomócsöves, 1,6-os dízelmotor igazi spórolóbajnok.
Csakhogy a jó erőforrás önmagában nem mindig elegendő a fényes produkcióhoz, amire jó példa az A1-es is. A probléma forrása az ötfokozatú kézi váltó, amely hosszú áttételezésű, tehát nem egy alapvetően városi közlekedésre termett kisautóba, hanem egy nagyobb „utazóautóba” való. Persze, ha 2000 és 3000 között tartjuk a 105 lovas egység fordulatát, akkor szépen gyorsít az autó, de nem ajánlott korán felkapcsolni, mert a turbólyuk elnyeli az erőt. Valószínűleg hatfokozatú váltóval lenne az igazi, nem véletlen, hogy a konszern egyes modelljeinél az 1,6-os dízelmotorhoz hatgangos egység jár…
A másik negatívum, hogy a zajszigetelést félvállról vették, ami egy Audi esetében meglehetősen lehangoló. Ám a pontos kormányzás és a márka autóira általában elmondható ergonómia az A1-esre is tökéletesen igaz.
Mindegyik verziónál vastagon fog a ceruza
Az A1-es kapcsán már a bemutató óta vitatéma, hogy valóban többet tud-e annyival, mint amennyivel drágább a Polónál? Nos, ha a márkajelzést és a presztízst félretesszük, s csak a praktikumot nézzük, akkor biztosan nem (szűk csomagtartó és hátsó üléssor, négyszemélyes kabin), viszont az orr-rész (főleg a csíkszerű nappali menetfénnyel) jóval markánsabb és kifejezőbb. Itt van a belső is, amely ha nem is sokkal, de valamivel igényesebb, mint a Polóé. A dízel 5 786 750 Ft-os alapára természetesen nem kevés, főleg, hogy a belépőmodellnél (1.2 TFSI, 86 LE: 4 969 750 Ft) jóval drágább, a 122 lovas 1.4 TFSI-nél (5 813 500 Ft) pedig alig olcsóbb. Utóbbi egyébként csak hajszálnyival fogyaszt többet, mint a TDI (5,9 literes tesztfogyasztás), de a menetdinamikát és a kifinomultságot nem lehet egy lapon említeni a dízelével.
Így – ahogy a gázolajos kisautók többsége – az A1 1.6 TDI sincs könnyű helyzetben, hiszen az alapmotorhoz viszonyított befektetés a gyári átlagfogyasztási értékekkel számolva csak mintegy 200 ezer kilométeres futásteljesítmény után térülhet meg.
TETSZETT
kényelmes ülések
kedvező fogyasztás
futómű
NEM TETSZETT
szűk hátsó sor
magas ár
váltóáttételezés
ÖSSZEGZÉS
Nem olcsó mulatság az A1-es, egy Polóhoz viszonyítva egyenesen lehangoló az ára. Sajnos el kell fogadni, hogy aki prémiummárkás dízel kisautót akar, annak mélyen bele kell nyúlnia a pénztárcába.
AUDI A1 1.6 TDI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 4400/min
Max. nyomaték: 250 Nm 1500-2500/min
Hossz./szél./mag.: 3954/1740/1416 mm
Tengelytáv: 2469 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1215/370 kg
Csomagtér: 270-920 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,5 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Fogyasztás város/országút: 4,7/3,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 103 g/km
Alapár (A1 1.2 TFSI, 86 LE): 4 969 750 Ft
A tesztelt modell ára: 5 786 750 Ft