Nem volt könnyű dolga a Mercedes-Benz formatervezőinek, hiszen a kínálatban jelen lévő rengeteg kupénak mind egyedi megjelenést kellett kitalálniuk, ráadásul pont a CLS méretében rögtön több alternatívát is kínálnak. Szerencsére volt hova visszanyúlni, még ha a két generáció távolság nem is olyan nagy. Jót tesz a nagyméretű négyajtós kupénak, hogy visszatértek az első változat letisztult megjelenéséhez, azonban ma már nem karaktervonalakkal, hanem lágyan ívelő hatalmas felületekkel játszanak. Már alaphelyzetben is hatalmas méretű beömlők harapják elöl a levegőt, jókora felnik feszítenek a kerékjáratokban, a LED-es hátsó lámpák pedig nappal is egyedi megjelenést kölcsönöznek az autónak.
Annyira szemet gyönyörködtető a látvány, hogy az ember észre sem veszi, hogy lőrésszerű ablakoknak jutott csak hely. Beszálláskor dől el, megfelel-e nekünk az autó, hiszen mélyre kell hajtani a kobakot, hacsak nem akarunk közelebbi kapcsolatba kerülni a tetőívvel. Amíg elöl még viszonylag könnyű a dolgunk, a hátsó ülés megközelítése már odafigyelést igényel. Az íves tető üvegborítást kapott, ami miatt nekem az E-osztályhoz képest kicsit hátrébb kellett döntenem a támlát, így viszont már a kormány került némiképp távolabb a szükségesnél – azt csak ugyanolyan messze lehet kihúzni, mint a limuzinban, ahol a meredekebb támla miatt pont jó pozícióban volt. Tudom, kellett nekem 1,9 méteresre nőnöm… Apropó, üvegtető, az árnyékoló helyigénye miatt a második sorban úgy 1,8 méteres testmagasságig van kellő fejtér.
A 3,0 literes, hathengeres dízel kitűnő erőforrás, jelen esetben sem kelt csalódást. Amíg országúti tempónál 5,6 l/100 km-re megy vissza az átlagfogyasztás, autópályán felugrik 6,9 l/100 km-re, pedig utóbbi helyen az elektronika végezte a lassítást-gyorsítást. A nagyjából 1000 km-es együttlét alatt 6,7 l/100 km-es átlagot regisztráltunk, ami nem rossz egy 340 lóerős dízeltől. Amíg az utastér felé nincs sok hangja az erőforrásnak, kívülről egészen jól szól, és még autórajongók se mondják meg az alapján, hogy nem benzinmotor dolgozik a hosszú orrban. Teljesítményből mindig van elég, a kilencfokozatú automatikus váltó finoman teszi a dolgát, és mivel nem kell rögtön padlógázzal dolgozni előzéskor, a sok fokozat miatti hosszú visszakapcsolási szünet sem zavaró. Elképesztő a tapadás, úgy lehet nagy kanyarsebességet autózni, mintha az lenne a világ legtermészetesebb dolga, azonban a légrugózást egy kicsit feszesebbre hangolták az E-osztályhoz képest, így rossz minőségű úton vissza kell venni a tempóból. Apropó, úthibák, az intelligens sebességszabályzó kanyaroknál kényelmes szintre veszi vissza a tempót közúton, azonban az úthibákat nem figyeli, ami a vezető részéről gyakran beavatkozást – fékezést – igényel.
Jelenleg nincs közvetlen vetélytársa a 340 lóerős CLS 400 d-nek, az Audi A7-es csak gyengébb – 286 lóerős – dízellel kapható, a BMW kínálatából épp hiányzik a 6-os Gran Coupé, szóval igazából a saját palettán belül kell nézni az ellenfelet. Az azonos műszaki tartalommal és kevésbé látványos, de praktikusabb kialakítású E-osztálynál mintegy 3 millióval drágább a négyajtós kupé. Ebből az is következik, hogy fejben dől el a dolog: akit nem zavar, hogy beszálláskor mélyre kell hajolni, az boldog lesz a CLS-sel.
Tetszett
• megjelenés
• menettulajdonságok
• okos tempomat
Nem tetszett
• kis fejtér
• kilátás hátrafelé
Összegzés
Az E-osztály tudását egy szebb, de kevésbé praktikus karosszériába csomagolva kapjuk a CLS esetén. Nem hétköznapi autó, a magyarországi vidéki túrákon ezért vigyázni kell az úthibákra.
Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic
Összlökettérfogat: 2925 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 250 kW (340 LE) 4400/perc
Max. nyomaték: 700 Nm 1200-3200/perc
Hossz./szél./mag.: 4988/1890/1435 mm
Tengelytáv: 2939 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1618/1618 mm
Fordulókör: 11,6 m
Tömeg/teherbírás: 1935/610 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 5,0 s
Max. sebesség: 250 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 6,7/4,9/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
A modell alapára: 19 131 660 Ft (CLS 300 d, 245 LE)
A tesztelt verzió ára: 22 881 160 Ft