A Freemont kínálatában megjelentek a benzinmotoros és a 4×4-es modellek is, ám mi a legpartiképesebb felállásban tettük próbára a jókora Fiatot: az erősebb, 170 lóerős dízelhez AWD-hajtásláncot és automata sebességváltót társítottak. Utóbbi két konstrukciós elem összetartozik, a felár 920 000 forint, így ebben a kombinációban 8,47 milliótól érhető el a Freemont. Ez nem rossz ajánlat, pláne, ha szemügyre vesszük a bőséges szériaellátmányt és a 2+2 év/200 000 km-es garanciaszolgáltatást.
Átlagosan 10 literrel beéri a 4×4-es Fiat
A 170 lóerős dízel hangja markáns, pláne hidegindításnál és erőteljes gyorsításnál tolakodóbb a kelleténél. Maximális nyomatéka 350 Nm, mely (papíron) már 1750-es percenkénti fordulatszámtól kiaknázható, azonban ezt az automatikus váltó nem igazán támogatja. A hatfokozatú szerkezet alapvetően szépen dolgozik, a kapcsolások időigénye átlagos, csak épp a kelleténél magasabb fordulaton hajlandó feljebb váltani.
A legfinomabb gázpedálkezelés mellett sem sikerült rábírnom az automatát, hogy 2200 alatt lépjen magasabb fokozatba, a normál kapcsolási tartomány 2200-2700 közé esik. Kellemetlen, mert olyan érzése van az utasoknak, mintha az autót egy kezdő sofőr vezetné, aki még nem érzi a váltási ritmust… Persze a D mögötti kulisszában, a kart jobbra (+) vagy balra (-) tologatva kézzel is lehet kapcsolni. A kissé furcsa váltóhangolás oka vélhetően a túl hosszú áttételezés: 100-nál 1500-as, míg 130-nál csupán 2000-es fordulaton dolgozik a motor.
A kormányzás közvetlensége a buszos-terepjárós fazonhoz mérten kellően direkt, a futómű hangolása azonban túl feszes, a rugózási komfortnak pedig a látványos, 19 colos kerekek sem tesznek jót. Alapesetben az első kerekek hajtottak, az AWD-rendszer csak tapadásvesztés esetén hozza játékba a hátsó tengelyt, a nyomatékelosztás automatikusan történik. A 4×4-es hajtás havas körülmények között jókora magabiztosságot kölcsönöz, ráadásul a fogyasztást sem dobja meg eget verően. A korábbi tesztünkkel összevetve az automata és az AWD kombinációja hozzávetőlegesen 2,0 literrel növeli a naftaigényt.
A Freemont legnagyobb ütőkártyája a kisbuszokat megszégyenítően variálható kabinja, mely a nagycsaládosok álomautójává teszi. Az első és a második sor szellős, a jobb első ülőlap alatt és a padlóban is rekeszek lapulnak. A középső sorban az üléseket előre-hátra lehet tologatni, a támla dőlésszöge is tetszés szerint szabályozható, a biztonságot beépített gyerekülések, míg a szórakozást a plafonból kihajtható képernyőjű DVD-lejátszó fokozzák. Praktikus, hogy az oldalajtók közel derékszögben kitárhatók, így gyerekjáték például a bébihordozó bekötése. Hátra egyszerű bemászni, a hely azonban korlátozott, ide leginkább 160 cm alattiakat parancsoljunk.
A csomagtartó hét ülés mögött 136 literes, ötüléses felállásban, az ablakvonalig mérve 472, a tetőig pakolva pedig már 758 literes hellyel gazdálkodhatunk, kár, hogy nincs kalaptartó. Az eleve jó átrendezhetőséget tovább javítja a lapjára hajtható jobb első utasülés. A műanyagok egészen igényesek, az anyaghasználat rendjén való, a műszerfal áttekinthetősége azonban megszokást kíván. A fedélzeti számítógép kezelési logikája egyedi, nemcsak a kormányküllőkre, hanem mögéjük is kapcsolókat rejtettek, egyes szellőzés/ülésfűtés funkciók pedig csak a központi érintőképernyőn, a menüben barangolva állíthatók. Utóbbi legalább jó nagy, a kijelző 8,4 colos, a Garmin-alapú navigáció adatbázisa naprakész, ráadásul itthon is működik a dugóelkerülő/figyelmeztető TMC-szolgáltatás. A fejegység további fórja, hogy a kép a képben funkció révén egyszerre több futó program is nyomon követhető.
A 2.0 Multijet AWD aut. szérialistája (Urban) bőséges, a teljesség igénye nélkül: keréknyomás-ellenőrző, tempomat, tolatóradar, hét ülés, sötétített üvegek, kulcs nélküli indítás és háromzónás automata klíma. A 8,93 milliós Lounge csúcsváltozathoz bőrkárpit, tolatókamera, ülésfűtés, tölthető elemlámpa, Garmin navigáció, 368 wattos Alpine hifi és sötétített, 19 colos felnik dukálnak.
Tetszett
– megjelenés
– hely/variálhatóság
– navigáció
– ár-érték arány
Nem tetszett
– feszes futómű
– lassú automata
– dízelzaj
Összegzés
Nehéz igazi ellenfelet találni a Freemontnak, a hasonló méretű/teljesítményű terepjáróknál és a hétszemélyes kisbuszoknál is bő 1-1,5 millióval jutányosabb áron érhető el. Kabinja remekül variálható, és a felszereltsége is bőséges, már csak az automata váltó vezérlésén és a rugózáson kéne csiszolni.
Freemont 2.0 Multijet AWD aut.
Összlökettérfogat: 1956 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1750-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4888/1878/1759 mm
Tengelytáv: 2890 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1571/1582 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 2019/503 kg
Csomagtartó: 136/472/1461 l
Üzemanyagtank: 77,6 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,1 s
Maximális sebesség: 184 km/h
Város/országút/vegyes: 9,6/6,0/7,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 194 g/km
A modell alapára (2.4 16V aut., 170 LE): 5 990 000 Ft
A tesztelt típus ára: 8 470 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!