Nem mintha egy fikarcnyit is elavult lenne a Lexus NX első kiadása, 6 év után eljött az idő a generációváltásra. Bár a frontrész sokkal inkább ék alakú és a hátsó lámpákat összekötő csík is újdonság, az alapvető stílus hozza a megszokottat, ami nem is annyira meglepő. Az NX egész Európában és Magyarországon is a Lexus legnépszerűbb modellje, sokan pedig annyira várták az új szériát, hogy látatlanul is adtak e előrendelést a kizárólag hibrid hajtással elérhető jövevényre. Biztos vagyok abban, hogy az új, plug-in verzió is közrejátszott ebben, hiszen ez a Lexus első konnektoros hibridje, nem mellesleg az egyik legtakarékosabb középkategóriás SUV. A Toyota RAV4-esből átemelt rendszer szíve az Atkinson-ciklusú, 2,5 literes, atmoszferikus benzinmotor, illetve a 18,1 kWh kapacitású akkumulátor, amely két villanymotort táplál. A 309 lóerős rendszerteljesítmény ellenére az új Lexus fogyasztása a gyári adatok szerint mindössze 0,9-1,1 l/100 km, ami a 64 kilométeres tisztán elektromos hatótávolságból adódik. De nézzük mit tud a gyakorlatban! Teljesen feltöltött akksival 67 kilométert tudtunk autózni anélkül, hogy a benzinmotor egyszer is beindult volna. Az elérhető csúcssebesség villamos üzemmódban 130 km/óra, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ebben az esetben drámai mértékben csökken a hatótávolság. Ilyenkor inkább érdemes bekapcsolni a Hold charge üzemmódot, mert akkor a kisebb sebességű szakaszokra tartalékolhatjuk a töltést. Persze a Toyota legtöbb hibridjéhez hasonlóan az NX 450h+-ra is igaz, hogy külső töltés nélkül sem iszákos, a 6,1 l/100 km-es tesztátlag nagyon kedvező egy 300 lóerős, összkerékhajtású, magasépítésű autótól. Ebből az átlagból és a 67 kilométeres elektromos hatótávból ugyan látszik, hogy az 1,0 literes gyári érték csak nehezen kivitelezhető – a kombinált fogyasztásunk 2,0 liter lett. Mivel nem egy óriási akkuról van szó, egyszerű konnektorból 8 óra alatt feltölthető, 32 amperes Type2-es töltőről pedig feleződik a „tankolás”.
A hajtáslánc egyébként passzol az egész autó hangulatához. Természetesen a 309 lóerővel nagyon dinamikus, mégis a végtelenül kifinomult és csendes üzemmel kápráztatja el az embert – a hangszigetelés terén egészen magas színvonalat képvisel az új NX. Mivel futóműve nagyobb limuzinokat meghazudtolóan kényelmes, az utazás pihentető élmény, az más kérdés, hogy kanyarokban és fékezésnél érződik, hogy nem egy pehelysúlyú autóról van szó.
Amíg a felmenő beltere inkább a konzervatív vonalat képviselte, az újdonság egészen más, látszik, hogy a tervezők a merészebb megoldásoktól sem riadtak vissza, például a kilincseket kis mikrokapcsolók helyettesítik. Néhol kaotikusnak tűnik a dizájn, de az biztos, hogy a formák és ívek egészen érdekes egyveleget alkotnak. Hatalmas, 14,4 colos kijelző uralja a középkonzolt, ezért is örvendetes, hogy fizikai kapcsolókkal állíthatjuk be a hőfokot. Az NX több ötletes megoldást is tartogat, például a kormány gombjait anélkül használhatjuk, hogy le kellene venni a szemünket az útról, mert érintésre minden egyes funkció láthatóvá válik a head up display szélvédőre vetített felületén. Az egyetlen amit nem értek, az a parányi műszeregység. Nincs szükség feltétlenül olyan óriási kijelzőkre, mint például a Mercedes EQS-ben vagy EQE-ben, de ez a kisméretű, kisfelbontású egység egyszerűen nem passzol egy prémium autóba. Szerencsére a felhasznált anyagok kivétel nélkül igényesek és a helykínálat is remek. A 30 mm-rel hosszabb tengelytávolság és a 20 mm-rel nagyobb teljes hossz (4690 mm) egy kifejezetten tágas kabint eredményeztek, hátul akár 190 centis utas is komfortosan utazhat.
A 25 560 000 Ft-os indulóár azt jelenti, hogy a vonatkozó riválisainál magasabb az új Lexus alapára, hiszen a BMW X3 xDrive30e 21 650 000 Ft-tól, míg a Volvo XC60 T6 Recharge 23 040 000 Ft-tól vihető haza. Ugyanakkor a Lexus szokásához hűen ezt a modelljét is eleve magas felszereltséggel kínálja, az NX 450h+ esetében a bőrüléses, bi-LED fényszórós, elektromos csomagtérfedeles, komplett vezetéstámogató csomagot felvonultató Prestige szint a bázis. A legnagyobb vetélytárs azonban szerintem éppen házon belül található, az öntöltő NX 350h képében. Ugyan ez a kivitel „csak” 242 lóerős, már 17 320 000 Ft-tól a miénk lehet, sőt, Prestige szintre konfigurálva is 4 310 000 Ft-os árelőnye marad. Szóval a plug-in hibrid NX hajtáslánca bármennyire is zseniális, nagyon elhivatottnak kell lenni, hogy ekkora felárat fizessenek érte.
TETSZETT
• minőségi benyomás
• helykínálat
• dinamika
• elektromos hatótávolság
NEM TETSZETT
• plug-in hajtáslánc felára
• műszeregység kialakítása
• jelentős tömeg
ÖSSZEGZÉS
A forma és a hangulat szempontjából is jelentősen különbözik vetélytársaitól az NX, a Lexus tényleg a saját útját járja. Ez igaz a hajtásláncokra is, a plug-in hibrid verzió pedig sem a dinamika és takarékosság terén nem követel kompromisszumot. A plug-in verzió felára viszont annyira borsos, hogy egyértelműen az öntöltő kivitel tűnik a racionálisabb választásnak.
Lexus NX 450h+
Összlökettérfogat: 2487 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 136 kW (185 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 227 Nm 3200-3700/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 134 kW (182 LE)
Max. forgatónyomaték: 270 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 40 kW (54 LE)
Max. forgatónyomaték: 121 Nm
HIBRID RENDSZER
Max. teljesítmény: 227 kW (309 LE)
Hossz./szél./mag.: 4690/1865/1670 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1990/550 kg
Csomagtér: 545-1436 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,3 s
Max. Sebesség: 200 km/h
Átlagfogyasztás: 0,9-1,1 l/100 km
Tesztfogyasztás*: 6,1 l/100 km
Tesztfogyasztás**: 2,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 20-26 g/km
A modell alapára: 17 320 000 Ft*
A tesztelt modell ára: 25 690 000 Ft
*NX 350h FWD, 242 LE, ** külső töltés nélkül, *** külső töltéssel (67 km-es elektromos hatótávolsággal számolva)