A Formula–1 mindenható ura, Bernie Ecclestone tulajdonában lévő Paul Ricard versenypálya a lehető legideálisabb helyszín, hogy kipróbáljuk az Audi RS6 Avantot, a világ legerősebb szériagyártású kombiját. Itt aztán ember és gép a legnagyobb biztonságban tombolhatja ki magát, az aszfaltozott bukóterek ugyanis hatalmasak, a szalagkorlát réme egészen távolinak tűnik.
Az RS6-os izmosabb az összes mai Porschénél!
A boxutca végén álló pályabíró int, hogy indulhatok. Padlóig taposom a gázpedált, s elszabadul a pokol! Az 5,0 literes, közvetlen benzinbefecskendezéses motor vadállat módjára felbőg, s a “V” alakban elrendezett tíz hengerbe két turbófeltöltő kezdi préselni a levegőt. Ötszáznyolcvan tüzes csatamén szakítja ki nyugalmi helyzetéből a sportkombit. A gyorsulási élmény letaglózó: az állórajt után 4,6 másodperccel már 100 km/órával hasítunk, a kétszázas tempót pedig alig 15 szekundum alatt futná meg az Audi, ha nem jönne egy kanyar. De jön, így beleállok a fékbe! Feláras kerámiatárcsáival (elöl 420, hátul 356 mm) kíméletlenül lassít a kéttonnás nehézbombázó. Az egyenesben újra padlógázt adok, a fordulatszámmérő mutatója úgy ugrál, mintha megkergült volna, miközben a hatfokozatú Tiptronic automata sebességváltó villámgyorsan cseréli az áttételeket. A kormány mögötti fülekkel is kapcsolgatunk, ilyenkor az elektronika sportkocsihoz méltón hagyja leszabályozásig forogni a motort.
Az RS6-os forgószélként söpör végig a pályán! Quattro négykerékhajtása a biztos útfogás záloga, aszimmetrikus nyomatékelosztásának köszönhetően (alaphelyzetben 60 százalék jut a hátsó tengelyre) mégis agilis és játékos a gép. Miután egy gombnyomással engedékenyebbé teszem a menetstabilizáló rendszert, finoman megindul a hátulja, de végig jól kézben tartható az autó. Mindenesetre hálás vagyok azokért az aszfaltozott bukóterekért… Nem érzem soknak a tempót, csak éppen a tekintélyes tömeget nem veszem számításba, s az egyik éles visszafordítóban már zúgunk is lefelé a pályáról. Na igen, a szűk kanyarok nem tartoznak az RS6-os kedvencei közé. Ki lehetne kapcsolni teljesen az ESP-t, majd provokálni, hogy meginduljon keresztbe a kocsi, de őszintén szólva ehhez nincs merszem.
A pálya ördöge egy praktikus családi autó
Közúton is alkalmunk nyílt vezetni az RS6 Avantot, normálisan közlekedve egészen civilizált oldaláról mutatkozott be a szörnyeteg. Részterhelésnél halkan duruzsol a motor, a váltó lágyan kapcsolgat, a futómű keménysége pedig opcióként három fokozatban (komfortos, dinamikus, sport) állítható. A pályára illő betonkemény hangolás helyett választhatunk valamivel kényelmesebb csillapítást. Az utastér kidolgozása az Auditól megszokott nívót képviseli, a helykínálat hátul is nagyvonalú, a méretes csomagtartó pedig nemcsak a nagybevásárlásoknál praktikus, hanem nyaraláskor a fél háztartást is képes elnyelni.
Beadhatjuk tehát az asszonynak, hogy ez a tökéletes üzleti és családi autó egyben – a szupersportkocsiról jobb hallgatni. Csak az árcédulát meg ne lássa, mert a 30 millió forint feletti összegtől még szívrohamot kap a végén…