Újdonság a vetített kijelzős műszerfal, a gesztusvezérlés és az érintőképernyő. Fotó: Hilbert Péter

Az X3-as formailag mindig is kilógott kicsit a sorból, az első nemzedék például teljesen önálló stílussal rendelkezett – szó sem volt arról, hogy a BMW egy kicsinyített X5-öst dobott volna piacra. A második generáció már jobban igazodott a márka fő csapásirányához, de a félidős modellfrissítésig nem volt annyira fontos szempont, hogy a nagytestvérre hasonlítson.

Az M csomagos verzióhoz sportos ülések járnak. Nem lehet panasz a helykínálatra, de a középső ülés inkább csak jelképes, a hátsó ülések is fűthetők

Bár az eddigi két típus sikeréhez nem férhet kétség (a két nemzedékből 1,5 millió példány talált gazdára), a harmadik kiadás esetében úgy leheltek új életet a formába, hogy az egy kategóriával feljebb induló X5-öst juttassa eszünkbe. Arányai nagyon hasonlók, így középkategóriás modell létére az X3-as is impozáns, a tesztelt verzió M sportcsomaggal és Phytonic kék fényezéssel kifejezetten feltűnő. A nagyobb vesékkel, az új szabású fényszórókkal és a térhatású hátsó lámpákkal erőteljesebb a jelenléte. 4708 mm-es hosszával hat centivel múlja felül típuselődjét, a tengelytáv 5,4 centit gyarapodott. Ennek ellenére sikerült lejjebb szorítani az autó tömegét, átlagosan mintegy 55 kg-mal könnyebb az új X3-as. A helykínálatra a legtöbb vetélytárshoz hasonlóan nem lehet panasz, 190 centis vezető mögött egy közel ugyanilyen magas utas kényelmesen elfér, ráadásul a panorámatető sem vesz el sokat a fejtérből. Az ülések skálája széles, az M csomaghoz adott sportfotelek oldaltartása pazar, a kihúzható combtámasszal pedig az ülőlap hossza is változtatható. Hátul is jól formázott szélső üléseket találunk, sajnos azt viszont el kell fogadni, hogy a középső hely nem éppen kényelmes, főleg, hogy vaskos kardánalagút rabolja el a lábaknak jutó teret. A láblendítésre is nyíló csomagtérfedél mögött öblös, 550-1600 literes raktér várja a pakkokat, igaz, a magas perem nem könnyíti meg az ember dolgát. Amellett, hogy az ülések lehajtása után sík rakteret kapunk, említésre méltók az akasztófülek, a hálós oldalsó rekesz és a sínes rögzítőrendszer is.

BMW mivoltát oldalnézetből sem tagadhatja le az X3-as. Az M csomag felára 1 984 000 Ft

S, hogy milyen a vezetői környezet? Egyfelől pazar anyagok és elsőrangú kivitelezés jellemzik az újdonságot, ebben egyértelműen ledolgozta eddigi hátrányát az X3-as. Másodsorban viszont a BMW szerintem kezd beleesni abba a hibába, amit az Audi is elkövetett saját típusainál. Autórajongó legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni a BMW-ket belülről, az X3-as, az 5-ös, a 6-os GT és a 7-es között minimális különbségek vannak. A magasabb kategóriákat idézi a display key okoskulcs is. Távparkolásra ugyan nem képes az X3-as, de az érintőképernyos kulcs (látványra nem semmi!) segítségével bekapcsolhatjuk az állófűtést, vagy megnézhetjük, mekkora távra elég az üzemanyag. A szolgáltatások színvonalát vagy a felszereltséget nem érheti kritika, sőt az, hogy az autó nyilvántartja az okostelefonunk naptárába rögzített eseményeket is, mutatja, hogy milyen irányba tartanak a fejlesztések.

85 500 Ft az okoskulcs felára

Bár az újdonságból egyelőre nincs hibrid, mint mondjuk a Mercedes GLC-ből vagy a Volvo XC60-asból, az X3-as motorpalettájára nem lehet panasz, hiszen 184-360 lóerő közötti erőforrások alkotják a kínálatot – ezek közül nyilvánvalóan a 190 lovas 20d ígérkezik slágernek. Újdonság a 360 lóerős X3 M40i topmodell, de őszintén szólva a tesztelt 30d xDrive változat is rászolgál a sportos jelzőre. A 3,0 literes, sorhatos gépezet 265 lóerős csúcsteljesítménye és 620 Nm-es nyomatéka fölényesen gyorsítja a testet, álló helyzetből és nagyobb tempóról is ugrásszerűen indul meg. Nem vitás, hogy 130-as sebességnél (1600-as fordulat) jóval magasabb a 30d változat természetes utazósebessége. Az, hogy 7,6 literes tesztátlagot regisztráltunk, s hogy a hatótáv elérheti az 1000 kilométert, azt hiszem, jól mutatja, hogy teljesítményéhez képest takarékos ez a változat. Fontos, hogy a blokk és a nyolcfokozatú ZF-automata házasítása tökéletes. Hiába, a BMW az elsők között kezdte el használni a ZF nyolcgangos váltóit, az évek alatt sokat csiszolt motor-váltó páros harmóniája önmagáért beszél. Az sem mellékes, hogy a sorhatos motor hangélmény szempontjából sem utolsó. Lehet, hogy a Mercedes új hathengerese halkabb, de a BMW 3,0 literesének jellegzetes duruzsolása nagyon is jól illik egy sportos szabadidő-autóhoz. Mert az X3-as tényleg lehet sportos. A megfelelő menetprogram kiválasztásával egészen megváltozik az autó karaktere, olyan, mintha kihegyezné érzékeit. Ettől függetlenül Comfort alapbeállításban is közvetlen a kormányzás és minimális a karosszéria oldaldőlése, szóval a BMW-gének az üzemmód változtatása nélkül is érezhetők. Azt meg fogadjuk el, hogy egyetlen ilyen szintű autóból sem hiányozhatnak ma már a félautonóm vezetést lehetővé tevő segédek, így a sávtartás és a dugóban araszolás „terhét” is leveheti a sofőr válláról.

Elődjéhez hasonlóan az újdonság csomagtere is 550 literes. Bővítés után 1,6 m3-nyi árut nyelhet el a raktér

A friss BMW a kvalitásainak megfelelően nem éppen az olcsó modellek táborát gyarapítja, a 3,0 literes dízellel 17 000 000 Ft az alapára. A közvetlen konkurensek közül hasonló motorral csak a Jaguar F-Pace drágább, a Mercedes GLC 350 d 4Matic (258 LE) 15,65 milliót, míg az Audi Q5 3.0 TDI quattro (286 LE) 16,23 millió Ft-ot kóstál – a stuttgarti riválishoz viszonyított 1,35 milliós plusz szerintem mutatja a BMW öntudatos árképzését. Az persze mindegyik modellre igaz, hogy hat-nyolc milliót könnyedén rá lehet dobni az alapárakra. Az X3-asnál ez különösen egyszerű, hiszen alig van extra, amely ne lenne drága. 405 300 Ft-ot kóstál a stop&go funkciós tempomat, 135 100 Ft az indukciós telefontöltő, de a head-up display is egy kisebb vagyon 331 000 Ft-os felárával.

Tetszett
• sorhatos hang
• dinamika
• technikai színvonal
• kényelem

Nem tetszett
• magas ár
• drága extrák
• érzékeny üléskárpit

Összegzés
A 3,0 literes dízelmotorral zavarba ejtően jó autó az új X3-as. Árán kívül nehéz rajta fogást találni, mert egyszerre lehet fényűző és – a szegmens határain belül – sportos.

BMW X3 xDrive30d
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 195 kW (265 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 620 Nm 2000-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4708/1891/1676 mm
Tengelytáv: 2864 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1620/1636 mm
Fordulókör: 12,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1820/660 kg
Csomagtér: 550-1600 l
Üzemanyagtank: 68 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,8 s
Max. sebesség: 240 km/h
Város/országút/vegyes: 6,3/5,3/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára: 13 350 000 Ft (X3 xDrive20i, 184 LE)
A tesztelt verzió ára: 17 000 000 Ft