Nem vitás, hogy a csehek legnagyobb dobása az Octavia. Az eredetileg több mint 120 éves márka eddig gyártott 20 millió autójából 5,6 millióra ez a típusnév került. A Volkswagen Golf praktikusabb testvérmodellje a cégautó szinonimája lett, de a családosok is kedvelik, amit a komolyan vehető külső, a praktikus belső és a jó általános minőség meg is magyaráz. Nem az ínyencek választása, kivetnivalót azonban ők sem találnak benne.

Style szinten választható a világos szövetkárpit, felárat csak a bőr/szövet (245 110 Ft) és a bőr (505 460 Ft) kivitelért kérnek. Fotó: Hilbert Péter

A több szempontból is etalonnak számító második generációhoz hasonlóan a harmadik frissítésekor is elsősorban kozmetikai változtatásokkal tudták aktualizálni a slágermodellt. Most is a fényszórók kapták a főszerepet, ugyanis két-két szögletes lámpára osztották fel, ami a legmerészebb húzás az Octavia pályafutásában. A fényképeken furcsának tűnő orr a valóságban izgalmas és menő, ami eddig nem volt jellemző rá. Ahogy az elmúlt alkalommal, úgy most sem feltűnő a hátsók rajzolatának megváltozása, a hűtőráccsal összeérő, megtörő LED-es nappali menetfénnyel kiegészített lámpatestek amúgy is ellopnák a show-t. Az utastérbe sem jutott ilyen újdonság, hacsak a tesztautóba is belekerült, 9,2 colos központi kijelzőt nem számítjuk annak. Mivel a fizikai gombokat eltüntették a pereméről, letisztult és igényes látványt nyújt. Használata nem jelent gondot a gombokhoz szokott vezetőknek sem, bár nem egyértelmű, hogy biztonságos ötlet-e teljesen száműzni a régi megoldást. Nekem például hiányzott a kézi hangerőszabályzó. Elegánsnak elegáns a Style felszereltséghez választható világos kárpit, sajnos ugyanolyan kényes is, ráadásul nem minden gombnak és kapcsolónak van drapp megfelelője, így a tolótető világos kezelőfelülete mellett furcsa a világítás vagy a tükörállító sötét műanyagja.

A tágas hátsó sorba két USB-töltő (16 510 Ft) és hamutartó helyett 230 voltos csatlakozó (31 750 Ft) is kérhető

Rendben vannak, de nem különösebben kényelmesek az első ülések. Eltalált a vezetési pozíció, előre jó, hátra már nehézkes a kilátás, a tükrök pedig kifejezetten kicsik. A puha anyagok ellenére a Golfban egy árnyalatnyival jobb a minőségérzet, amiért bőven kárpótol az elöl-hátul tágas utastér és a hatalmas, jól pakolható csomagtartó. Utóbbi még mindig igazi aduász, a Škoda ráadásként olyan apróságokkal könnyíti meg a használatát, mint a dupla akasztó, a kivehető világítás, vagy a raktérből dönthető üléstámlák, szemetes pedig egyetlen riválisához sem jár. Nagyautós jellegéhez viszont nem passzol a játékosan zöld hangulatvilágítás és a szokásos, koncentrikus körbe írt számok a műszeregységben.

Hasznos az akasztó, rengeteg holmit elnyel a csomagtartó

Ez azonban csak apróság, hiszen a 150 lóerős, 2,0 literes dízelmotor ideális utazóautóvá teszi. Erőtartalékai utasokkal, csomagokkal terhelve is elegendők. Hangja hallható, de nem zavaró mértékben. Precízen kezelhető, ami a jó úttartást biztosító, a Golfénál feszesebb futóművel együtt ráerősít a „németautós” érzésre. A tesztprogram során mért 5,8 literes átlagfogyasztás is jó érv a dízelváltozat mellett, ezért a DSG-váltóról sem kell lemondanunk. A kibővített extralistából bátran válogathatunk, a közepes árfekvésű opciós tételek azonban alaposan megemelhetik a legkevésbé sem olcsó alapárat. A Volkswagenhez mérhető összegért cserében egy jól átgondolt, minden eddiginél vagányabb autót kapunk.

Alig észrevehetően rajzolták át a lámpákat és a lökhárítót

Tetszett
• praktikum
• átgondolt felépítés
• hajtáslánc

Nem tetszett
• kemény futómű
• kis tükrök

Összegzés
A rutinszerű frissítést egy merész húzással tette a szokásosnál fontosabbá a Škoda. Dupla fényszóróival stílusosabb lett az egyik legnépszerűbb családi és céges autó, amely a bevált dízelmotorral továbbra is racionális, mégis szerethető választás.

Škoda Octavia 2.0 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 3500-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 340 Nm 1750-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4670/1814/1461 mm
Tengelytáv: 2686 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1540 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1352/550 kg
Csomagtér: 590-1580 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Max. sebesség: 215 km/h
Város/országút/vegyes: 5,2/4,1/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 117 g/km
A modell alapára: 5 443 450 Ft (1.2 Tsi, 86 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 058 530 Ft