Az MX-5-ös tipikus második autó. Hogy miért? A válasz egyszerű, a Bilstein lengéscsillapítós sportfutómű (Revolution csomag) irgalmatlanul feszes, az autó pattog, ráz, csatornafedeles, fekvőrendőrös aszfalton rémálom. Elképzelhető, hogy a toronymerevítő teszi, de alapjáraton a motor vibrációi olyan erősen rázzák a váltókart, hogy azt egy kétmilliós autónak sem néznénk el, nemhogy 8,2 millióért!
Tartós városi araszoláskor tűnik fel, hogy a kuplungpedál állandó taposása több erőt igényel, mint a megszokott, a körkilátás pedig csapnivaló. Hiába a szolid modellfrissítés (szélesebb hűtőmaszk, új ködlámpafészkek és alsó légterelő), érezni már az idő vasfogát. Az MP3-kompatibilis Bose hifi 6-os CD-váltójával akar lenyűgözni, az USB-bemenetet hírből sem ismeri. A biztonsági arzenálban hiába is keresünk véletlen sávelhagyásra figyelmeztetőt, holttérfigyelőt, adaptív tempomatot, vagy bármi hasonlót, ezek nincsenek. Akkor vajon mégis miért szeretik annyian – jelzem jogosan! – az MX-5-öst?
Az integrált fejtámlás Recaro sportülések piszok jól néznek ki, bárcsak feleennyire lennének kényelmesek! A magam 175 cm/80 kg kombinációjával kinőttem a passzentos, bordatájékon kifejezetten nyomó, spártai kényelmű sportüléseket. A válltér elhanyagolható, ahogy a fejnek sem jut sok hely.
Ilyen a vezetés vegytiszta élménye
Az üléspozíció mély, a váltó határozott kezet kíván, de precízen megvezetett, a fékek is bitangul harapnak. A háromküllős, vékonyka karimájú kormánnyal pontosan lehet dirigálni az MX-5-öst, ráadásul a 2,0 litereshez járó Revolution csomagban önzáró hátsó differenciálzár is található. Aki csak kicsit is szeret kanyarogni, és odavan a friss levegőért, azt pillanatok alatt rabul ejti az autó. A vászontető a központi kar oldását követően, akár menet közben is hátrahajtható, az egész két másodpercig tart. A csukást álló helyzetben, kintről ajánlott végrehajtani, akár egy személy is könnyen megbirkózik vele, bent ülve viszont kétfős műveletről van szó. Kabrió üzemmódban a miniatűr szélfogó maximum 110 km/órás tempóig biztosít kielégítő szélvédelmet, e fölött már ajánlott becsukni a tetőt. A filigrán vászonkapucni zajszigetelés csapnivaló, ráadásul hiába hatgangos a váltó, az áttételezése rövid, 130-nál például 3500 a percenkénti fordulatszám. A 2,0 literes, 160 lóerős motor ereje bőséges, az 1,09 tonnás kasztnival könnyedén megbirkózik. Jól húz, szinte már-már könyörög, hogy hajtsuk meg a 7000-es leszabályozási tartományig! Hab a tortán, hogy a fogyasztása egészen elviselhető, nem úgy a raktér térfogata, mely a maga 150 literével csak a legszükségesebb holminak felel meg.
TETSZETT
– egyszerű tetőmozgatás
– futómű, váltó, kormányzás
– fogyasztás
NEM TETSZETT
– feszes rugózás
– gyenge szél- és zajvédelem
– nehéz ki- és beszállás
ÖSSZEGZÉS
Remekül vezethető, klasszikus Roadster az MX-5-ös, azonban városi körülmények között, vagy rossz minőségű aszfalton elvérzik. Bizony érezni már rajta a kort, 2005 óta van piacon, kíváncsian várjuk, hogy a következő, az Alfa Romeo-val közösen épített MX-5-ös mire lesz képes!
Mazda MX-5 Soft Top 2.0 Revolution
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 7000/perc
Max. forgatónyomaték: 188 Nm 5000/perc
Hossz./szél./mag.: 4020/1720/1245 mm
Tengelytáv: 2330 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1490/1495 mm
Fordulókör: 10,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1090/285 kg
Csomagtér: 150 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Maximális sebesség: 213 km/h
Város/országút/vegyes: 10,9/6,1/7,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,56 l/100 km
CO2-kibocsátás: 181 g/km
A modell alapára: 6 039 900 Ft (1.8 Emotion)
A tesztelt típus ára: 8 179 900 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!