A benzin és a gázolaj folyamatos, csúcsokat döntögető áremelése miatt előtérbe kerülhetnek az olyan alternatív üzemanyagok, mint az autógáz, a biodízel vagy az E85-ös bioetanol. Insignia tesztautónkat 135 000 forintos opcióként gyárilag készítették fel ez utóbbi használatára: a tanksapkán kívül erre az égvilágon semmi sem utal, nincs üzemmód-választó kapcsoló vagy utólag beépített tartály, mint a gázautóknál, a jól megszokott módon kell megtankolni a kocsit.
Hogy érdemes-e bioetanolt tankolni? Nos, lényegesen olcsóbb a benzinnél és a gázolajnál, ezenkívül környezetbarát üzemanyag. Az E85-ös ugyanis nem más, mint 85%-ban évente megújuló, növényi alapanyagokból előállított alkohol és 15% benzin keveréke. Mivel a növény fejlődése során annyi széndioxidot kötött meg, amennyi az alkohol elégetésekor keletkezik, kocsink kevésbé okolható a globális felmelegedés miatt. Megújuló energiaforrásként pedig az EU „támogatását élvezi” a bioetanol, ami esetünkben annyit tesz, hogy alkoholtartalma jövedékiadó-mentes. Így aztán a benzinnél és a gázolajnál hozzávetőleg 100 forinttal olcsóbb literenként. Csakhogy ez nem realizálódik teljes egészében nálunk… Mivel az etanol energiatartalma alacsonyabb a benzinénél, ugyanahhoz a teljesítményhez a motor többet igényel belőle, emiatt az átlagfogyasztás (a vezetési stílustól és a használat módjától függően) 15-30%-kal magasabb lehet.
Kizárólag a kétliteres turbómotor alkoholizál
Bár a hazai E85-ös kúthálózat kissé foghíjas, ez nem jelent problémát, mert a benzin és az etanol bármilyen arányú keverékével elmegy az autó – ezért az FFV (Flexi Fuel Vehicle – rugalmas üzemanyag-felhasználású jármű) megjelölés. Mi az összevetés érdekében mindkettőből kiautóztunk tisztán egy-egy tankot: eltérő körülmények között ugyan, de benzinből 10,6 literes, míg E85-ösből 12,3 literes átlagot mértünk. Az akkor aktuális üzemanyagárakkal számolva még így is mintegy 480 forintos megtakarítást értünk el száz kilométerenként, tehát a „zöld beruházás” felára 28 ezer kilométeres futásteljesítmény környékén térülne meg…
Vezetés közben nincs drámai különbség a kétféle üzemmód között. Ha az „alkoholos befolyásoltság miatt” a kora reggeli hidegben picit nehezebben is éledt, azért mindig elsőre beindult az Opel. Az E85-ös magasabb oktánszámának (105) és tisztább égésének köszönhetően leheletnyivel simábban jár a motor, érezhető teljesítménynövekedésről viszont nem tudunk beszámolni. Akárhogy is, a 220 lovas turbómotor egészségesen pörög fel és lendületesen viszi a kocsit. Teljesítménye ugyan megvan hozzá, de az Insignia felépítése túl masszív, a súlya pedig tekintélyes, szóval nem elég eleven ahhoz, hogy igazán sportosnak érezzük. Meg aztán a hatfokozatú sebességváltó áttételezése hosszúra nyújtott és a kapcsolhatósága sem elég precíz.
Összességében ez inkább egy erős és komfortos túraautó. Bizony, kényelmes! Merthogy a tesztkocsi végre nem orbitális méretű, 19-es vagy 20-as, csak simán nagy, 18 colos felniket viselt (245/45-ös abroncsokkal). Egy colnyi különbség pedig csodákra képes, az Insignia normálisan rugózott, miközben kanyarodni sem felejtett el.
TETSZETT
E85-ös üzemmód
rugalmas, kifinomult motor
külső-belső formaterv
minőségérzet
NEM TETSZETT
hátsó fejtér
feláras E85-ös üzemmód
fogyasztás
ÖSSZEGZÉS
A dízellel és az autógázzal szemben akkor lenne igazán versenyképes a bioetanol, ha az Opel nullaforintos opcióként kínálná az E85-ös üzemmódot. Így az olcsó helyett csak a környezettudatosabb autózás valósítható meg.
OPEL INSIGNIA 2.0 Turbo FFV E85
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 162 kW (220 LE) 5300/min
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 2000-4000/min
Hossz./szél./mag.: 4830/1856/1498 mm
Tengelytáv: 2737 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1713/437 kg
Csomagtér: 530/1465 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Maximális sebesség: 242 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 8,4 l/100 km (benzin)
Tesztfogyasztás: 10,6/12,3 l/100 km (benzin/E85)
CO2-kibocsátás: 197 g/km
A modell alapára (Insignia 1.6 Ecotec 4a.): 6 190 000 Ft
A tesztelt modell ára: 8 762 000 Ft
Mindenből a legjobbat?
Elméletileg ez a tökéletesen konfigurált Insignia! Vagy mégsem?
Praktikus kombi, erős és gazdaságos dízelmotor, megfejelve kényelmes automatával és biztonságos összkerékhajtással. Nyerő összeállításnak tűnik! Bármilyen időjárási körülmények között magabiztosan juthatunk tovább, s akár lakókocsi vagy hajó vontatására (1,7 tonnás fékezett vontatmány) is alkalmas a kocsi, menetstabilizáló rendszerének figyelme az utánfutóra is kiterjed.
Van azonban néhány árnyoldala a dolognak: a hatfokozatú automatikus sebességváltóval (480 000 Ft) és az adaptív összkerékhajtással (520 000 Ft) felszerelve „szerény” 1843 kilogram a gázolajos Insignia kombi tömege, ami bizony sem a menetteljesítményekre (10,8 s/208 km/h), sem a fogyasztásra nincs előnyös hatással. A gyári 6,8 l/100 km-es átlag helyett nálunk 8,9 litert evett, pedig nem „durvultunk”. Persze a 160 lóerős dízel még a komótosan kapcsolgató váltóval együtt is kellemesen gyorsítja a kocsit, nyers és kerregős hangja viszont csak részterhelésnél simul ki. A fordulókban rendületlenül tapad és félelmetes kanyarsebességekre képes a 4×4-es Opel, bár ebben a hazai viszonyokra nem javasolt 245/40 R19-es úthengerek is segítették.
Végül a piszkos anyagiak: az Insignia kombi 1,6-os benzinmotorral 6,5 milliótól indul, míg a 160 lóerős dízelért már 8 330 000 forintot kérnek, az automata és a négykerékhajtás pedig kerek egy „misibe” kerül.