Sokat kap az ember a pénzéért – ezzel a megnyugtató érzéssel indul a találkozás a Fiat új kompakt autójával. Tekintélyes méretű a karosszéria, a megfelelő helyeken ott csillog a króm, szemrevaló a vonalvezetés – sokak szerint a korábbi BMW 3-as sorozat mása. A vezetőülésben helyet foglalva szinte agyonnyom minket az előttünk magasodó műszerfal, amelyen apró szépséghibának tűnik a központi kijelző: szép a grafika, de alig látszik valami a térképből, a virtuális gombokat nehéz eltalálni.
Nagyon jól beállítható a vezető üléspozíciója, az átlagnál tágasabb határok között lehet magasságában és mélységében állítani a kormányt. Viszonylag meredeken ülünk, ezért tud tágas lenni az utastér, továbbá nagy a távolság a padló és az ülőlap között, így nem létfontosságú a hátul ülők számára, hogy az elsők alá dugják a lábukat. Nekik, mármint a hátul ülőknek jelent megkönnyebbülést, hogy a megfelelő helyen kimélyítették a tetőkárpitot, így a fejtér is rendben van. A csomagtér nagy, 520 literes, de figyelni kell a zsanérokra, és a támladöntés utáni alacsony átrakodó nyílásra.
Az alapmotor 1,4 literes, 95 lóerős négyhengeres, amihez hatfokozatú, kézi kapcsolású váltót párosítanak. Utóbbi karja könnyen jár, megvezetése kellően pontos, szerencsére, mert nagyon sokat kell használni. A manapság megszokott, fordulatszám-elejtős áttételezés miatt mindig erőtlen a motor, gyakran kell visszakapcsolni. Az előzések megfontolást igényelnek, mert igazából akkor sem túl virgonc a gép, ha pörgetjük. Autópályán sokáig tart a 130 km/órás utazótempó elérése, némely emelkedőn a tartása nem is lehetséges. Mentségére mondva legalább csendes, és a sok sztrádázás mellett 7,0 l/100 km-es átlagával takarékos is – amennyire a fedélzeti számítógép mérvadó, országúti tempónál takarékosabb. A futómű szeretne kényelmes hangolású lenni, de a tesztautóra szerelt 17 colos felnik miatt azért sok ütést kapunk, már alaphelyzetben is könnyű a kormányzás, szóval nem kanyarvadászok autójával van dolgunk.
A nemsokára modellcsaláddá bővülő Tipo kínálaton belül a lépcsős hátú lesz a legolcsóbb, az indulóára 3,7 millió, de ebből most 215 000 Ft bevezetési kedvezményt adnak, illetve lehet kérni a sok extrát tartalmazó – a tesztautónk is ilyen volt – Opening Editiont 3,99 millióért, navigációval, klímával, 17 colos felnivel, tempomattal. Városban és országúton közlekedőnek elég lesz az 1,4-es motor is, egyébként a nagyobb, 1,6-os benzines csak automatikus váltóval létezik (4,6 millió Ft), ezen kívül még kétféle dízel (1.3, 95 LE, 4,5 millió Ft és 1.6, 120 LE, 5,2 millió Ft) alkotja a kínálatot. A márka 5 év/100 000 km garanciát vállal.
Tetszett
• tágas utastér
• divatos megjelenés
• jó ár/érték arány
Nem tetszett
• erőtlen motor
• kis érintőképernyő
Összegzés
Nem kelt olcsó hatást a Fiat kompaktautója, ráadásul utas- és csomagtere is tágas. Alapmotorral nem szabad túlságosan sokat várni tőle, de legalább takarékos, és jó áron adják. A 17 colos felni már érezhetően sok, aki jót akar magának, kisebbel is beéri.
Fiat Tipo 1.4
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 70 kW (95 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 127 Nm 4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4532/1792/1497 mm
Tengelytáv: 2636 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1542/1543 mm
Fordulókör: 10,93 m
Saját tömeg/teherbírás: 1225/500 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 185 km/h
Város/országút/vegyes: 7,7/4,6/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 133 g/km
A tesztelt verzió ára: 3 705 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!