Bár az SUV-dömping hatása látszik a Passat összeurópai eladásain, még mindig stabil a piaci helyzete, ami azért nagy szó, mert ez egyre kevesebb középkategóriás modellről mondható el. A 2015-ös Év Autója címet bezsebelő nyolcadik generáció hű maradt önmagához, a frissítés után is egy tágas, minőségi és komfortos modell, amelynek kétségkívül egyik nagy előnye, hogy jól rejti rangját – egy Passat sosem fog ellenérzést kiváltani az utca emberéből.
Így van ez a ráncfelvarrás után is, annyit azonban meg kell jegyeznem, hogy ha valaki ki mer lépni a kommersz szürke/fehér/fekete fényezések árnyékából és bevállalja a Lapiz-kék színt az R-Line csomaggal, azért a Passat is túl tud mutatni a steril menedzserautó szerepén. Főleg, hogy a most megjelenő mátrix-LED-es fényszórók és a hátsó lámpák jóval részletgazdagabbak, arról nem is beszélve, hogy az új típusfelirat is elegánsabb. S hogy milyen belül? Elsőre unalmasnak tűnik, hiszen nincs benne olyan részlet, amire felkapnánk a fejünket. Új a vetített kijelző tipográfiája, az analóg óra is búcsúzott, a hangulat azonban a régi, vagyis egyszerre hűvös és konzervatív a belső – nem fog megemelkedni a pulzusunk. Csakhogy ahogy elkezdjük használni, rájövünk a lényegre: bár itt is van egy hipermodern érintőképernyő, a klímapanel megmaradt hagyományos tekerő- és nyomógombosnak, a menüben barangolva pedig látszik, hogy a VW nem jutott el oda, hogy a dizájn felülírná a funkciót. A másik, ami érdekes, hogy mennyire eltalálták az üléspozíciót. Ahhoz képest, hogy alapvetően nem egy magasépítésű autóról van szó, a körkilátás remek, tolatókamera nélkül is lehet látni, hol van a kombi hátulja. A közel 4,8 méteres hosszúságú modell helykínálata most is elsőrangú, s bár az ülőlapok hátul lehetnének hosszabbak, a Passatban minden megvan ahhoz, hogy négy személy jól érezze magát. Nem hiányozhat hátulról a pohártartós könyöklő és a szellőrostély sem, középen viszont kényelmetlen ülni. Kár, hogy a fronthajtású kiviteleknél is egy vastag kardánalagút rabolja el a hasznos helyet. A csomagtartó tekintetében kihozta a maximumot a VW a Passatból, és nem csak a 650 literes alaphelyzeti értékre gondolok. Az ülésdöntés az oldalfalban lévő karokkal pofonegyszerű, ha pedig kisebb holmikat szállítanánk, akkor itt vannak az oldalrekeszek is.
Műszaki fronton a nagyobb kapacitású akkuval ellátott GTE plug-in hibrid (70 kilométeres elektromos hatótávolság) és a hamarosan érkező TDI Evo blokk a frissítés két fontos hozadéka, mégsem volt hiányérzetünk a jól bevált 190 lóerős, 2,0 literes TDI verzió kapcsán. Egyrészt vegyes használatban 6,5 literes átlagot mértünk, másrészt a 400 Nm-es nyomaték jóvoltából nincs az a helyzet, ahol kevés lenne az ereje, a 232 km/órás végsebességgel még a német autópályákon sem jönne zavarba. 130-nál, amikor 2000-et sem fordul a főtengely és a szélzaj is minimális, síri csend honol az utastérben. A hétgangos DSG-váltó viszont bármennyire is gyorsan gangol, komfort tekintetében nem veheti fel a versenyt egy hagyományos automatával, például a 2-es fokozatot zavaróan alacsony fordulaton kapcsolja. A másik negatívum a feszes rugózás, legalábbis a hazai úthálózat tükrében el tudnánk viselni lágyabb hangolást is.
A Passat sok tekintetben a prémiumliga felé orientálódik, például már részben az önvezetésre is felkészítették. De az árak is igazodnak ehhez, az 1,5-ös benzines alapmodell kombiként átlépi a 10 milliós lélektani határt, míg a 190 lóerős dízel DSG-váltóval 12 milliótól indul. Mivel az extrák között olyan tételek is szerepelnek, mint az új IQ.Light fényszóró 710 ezerért, pillanatok alatt el lehet költeni további négy, vagy akár ötmillió forintot is.
TETSZETT
• kényelem, helykínálat
• praktikus részletek
• műszaki színvonal
• óriási raktér
NEM TETSZETT
• sebességváltó
• feszes rugózás
ÖSSZEGZÉS
Ha nem sajnálja a pénzt a kuncsaft a felszereltségre és egy izmos motorra, a Passat lényegében bármelyik prémiummodellel felveheti a versenyt. Továbbra sem tartozik a kategória olcsóbb autói közé, de helykínálata és kiegyensúlyozottsága miatt nagyon is versenyképes.
Passat Variant 2.0 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3500-4000/perc
Max. nyomaték: 400 Nm 1900-3300/perc
Hossz./szél./mag.: 4773/1832/1516 mm
Tengelytáv: 2786 mm
Fordulókör: 11,7 m
Tömeg/terhelhetőség: 1600/590 kg
Csomagtér: 650/1780 l
Üzemanyagtank: 66 l
0-100 km/h: 8,1 s
Max. sebesség: 232 km/h
Átlagfogyasztás: 4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 118 g/km
A modell alapára: 10 015 130 Ft (Passat Variant 1.5 TSI, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 029 820 Ft
SUV-pótló – Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG 4Motion teszt
A VW jelenleg öt szabadidő-autót kínál az európai piacon, csakhogy nem mindenki akar beállni a sorba: nekik jelenthet alternatívát a Passat Alltrack változata. A 2,7 centis hasmagasság-emeléssel és az alapáron adott Haldex-rendszerű összkerékhajtással nyilván nem lesz terepjáró a kombiból, de simán elmegy ott, ahol az elsőkerék-hajtású bázismodellel elakadnának. Eleve ad egy kis biztonságérzetet az emelés, másrészt Offroad módban nagyon ügyesen osztja el a nyomatékot a hajtás, és még lejtmenetvezérlő is van.
Ha valaki nem használná ki a modell adottságait, akkor is mellette szól a normál Varianthoz viszonyítva jóval látványosabb külső és a finom rugózás – az R-Line csomagos verzióhoz képest zongorázni lehetett a különbséget. Az összkerékhajtás érezhetően növeli a fogyasztást, a 190 lóerős tesztpéldány pontosan egy literrel kért többet (7,5 l/100 km), mint a fronthajtású verzió. A 13 656 690 Ft-os alapár természetesen nem csekély, főleg hogy azonos hajtásképlettel a mezei Variant 12 490 830 Ft-ot kóstál.