A Jaguar modernkori történetében az XF olyan, akár a fény az alagút végén – gyökeres változást és egy teljesen új korszak kezdetét jelenti az egykor jobb időket is megélt brit márka számára. Végeredményben két balsikerű típus helyébe lépett: 2007 őszén eredetileg az „elmacskásodott” S-Type utódjaként kopogtatott be a felsőkategóriás presztízs- és sportlimuzinok elit klubjába, de amikor 2009 végén leállították a csúfos melléfogásnak bizonyult X-Type gyártását, egyúttal a belépőmodell szerepét is átvette. Bizonyára az indiai Tata-konszernnél is észrevették a felcsillanó fényt, ugyanis éppen ez idő tájt, 2008-ban vásárolták meg a Jaguar és a Land (Range) Rover márkákat a korábbi tulajdonostól, a Fordtól.
Több szempontból is egyedi a belső
Ami az XF-et illeti, tavaly jól sikerült fazonigazításon esett át, így fellépése határozottan sportosabbá vált – még inkább hajaz a C-XF tanulmányautóra, illetve az XJ luxuslimuzinra. Persze nem csupán lendületesen merész egyéniségével kelt nagy feltűnést a forgalomban! Miután a Jaguar mifelénk ritkaságszámba megy, exkluzívabbnak számít bármilyen Audinál, BMW-nél vagy Mercinél.
Nevezett márkákhoz képest az utastér kialakítása éppen olyan eltérő, mint az angol és a német humor: korántsem annyira feszes, sokkal kötetlenebb és bensőségesebb a hangulat, a különféle színek és anyagok pedig harmonikus és ízléses egésszé állnak össze. Még akkor is, ha a középalagút és az ajtók nagy felületű fabetétei engem speciel laminált parkettára emlékeztettek. Minden részletében szépen és gondosan kidolgozott a berendezés, az audiorendszer és a kétzónás légkondi kezelőegysége pedig látványosan egyedi, akárcsak a vezérlés.
Ez ugyanis csak a történet egyik fele, a másik a központi érintőképernyő – a magyar nyelvű menü egyszerűsíti a kezelést, de kissé lassúnak tűnt a rendszer. Számos funkció, például a szellőzés iránya vagy az ülésfűtés intenzitása csak innen érhető el. Ráadásul a grafika néhol elnagyolt, és a megjelenítés sem egységes: a ventiláció erősségét szabályozva teljes képernyős a kijelzés, a levegő hőmérsékletét állítva viszont nem, s az apró számok rejtve maradnak a jobb alsó sarokban.
Izgalmas sportlimuzin és nemes utazóautó
Kétség kívül az új alapmodell a ráncfelvarrás lényege: a Jaguar első ízben kínál négyhengeres motort a felső-középkategóriában, így elérhetőbbé tették és a konkurenciával szemben versenyképes helyzetbe hozták az XF-et. A PSA–Ford származású 2,2 literes dízelt szinte teljes egészében átdolgozták és hosszában építették az autóba a brit mérnökök – alapfelszerelésként jár hozzá a ZF nyolcfokozatú automatikus sebességváltója és a fogyasztáscsökkentő start-stop rendszer. 190 lóerőnél ugyan többet is tud(na) ez a motor, ám a nagy teljesítmény mellett a kifinomult járáskultúra is kulcsszerepet játszott. Négyhengeres viszonylatban tényleg halkan és vibrációk nélkül dolgozik, miközben az automata jó ritmusérzékkel, gyorsan és lágyan kapcsolgat – csupán a visszaváltásoknál töpreng néha, hogy a nyolc fokozat közül melyiket válassza. Ugyanakkor a sok áttétel előnye, hogy 130-as autópálya-tempónál alig 1800-at forog a motor, s ilyenkor 7,0 liter alatti fogyasztást jelez a fedélzeti számítógép. Így ezer kilométer körüli hatótávval számolhatunk, a nyugodt vezetési környezetben pedig lazán és kényelmesen gyűrhetjük le a nagy távolságokat.
Persze a márkára jellemző sportosság és menetdinamika sem szenved csorbát, a motor határozottan reagál a gázadásra, s minden helyzetben erélyesen gyorsítja az 1,8 tonnás Jaguart. Tömege ellenére a kanyarokban fürgének és agilisnak érezni a kocsit, pontosan követi a kissé túlszervózott, de közvetlen és érzékletes kormány mozdulatait. A XF-et pedig élmény sportosan vezetni, sokáig magabiztosan fogja az utat és rendkívül kezesen, kiszámíthatóan viselkedik: bekapcsolt menetstabilizáló rendszerrel szinte olyan, mintha elsőkerék-hajtású lenne. A fenekét csak kikapcsolt ESP mellett hajlandó megriszálni, de a gombot – a biztonság érdekében – olyan sokáig kell nyomva tartani, hogy majdnem meguntam…
Ahogy a Jaguar stílusa és filozófiája, úgy az ár- és extrapolitikája is merőben eltér a német presztízsmárkákétól. Az XF drágább vetélytársainál, amit exkluzivitása mellett gazdag alapfelszereltségével kompenzál – persze, ezt is lehet még fokozni.
TETSZETT
lendületes forma
sajátos hangulatú belső
vezethetőség, menetdinamika
nagyvonalú alapfelszereltség
kifinomultság
NEM TETSZETT
magas alapár
vegyes kezelhetőség
korlátozott fejtér hátul
ÖSSZEGZÉS
Aki lelketlennek tartja a német presztízsautókat, vagy egyszerűen nem akar azonosulni az imázsukkal, annak remek alternatíva a Jaguar. Hazánkban jelenleg egyetlen ponton és kizárólag eurós alapon forgalmazzák a brit márkát.
Jaguar XF 2.2D
Összlökettérfogat: 2179 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3500/min
Max. forgatónyomaték: 450 Nm 2000/min
Hossz./szél./mag.: 4961/1877/1460 mm
Tengelytáv: 2909 mm
Fordulókör: 11,48 m
Saját tömeg/teherbírás: 1745/575 kg
Csomagtér: 500 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Maximális sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 6,6/4,8/5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára: 46 863 euró kb. 14 244 000 Ft*
A tesztelt modell ára: 50 038 euró kb. 15 196 000 Ft*
* 300 Ft/euró árfolyamon, 185 000 Ft regisztrációs adóval
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!