A Subaruról elsőre az Impreza ugrik be, a rali-világbajnokság hőse, amit az utcán is messziről megismerni dögös hangjáról, kevés kivétellel „vájlingkék” színéről. XV típusú tesztautónk azonban, noha hordozza a jellegzetes géneket (boxermotor, összkerékhajtás), egészen más karakter: egyrészt afféle crossoverként magasabb építésű, aminek köszönhetően könnyű beszállni és jó a kilátás, másrészt városi használatra készült, s azon belül is ez a legszerényebb teljesítményű változat.

Kompakt és komfortos belső atmoszféra

Az XV formátuma éppen megfelel felhasználási területének: kompakt és fordulékony, átlagos parkolóhelyen is eléggé ki lehet nyitni az ajtaját, könnyű manőverezni vele. Ez utóbbit jócskán megkönnyíti a tolatókamera és a két nagy tükör. A két első ülésen rendes a helykínálat, s kifogástalan a pozíció. Hátul is elférek a saját magamra (182 cm) beállított vezetőülés mögött, de azt, hogy ötszemélyes az XV, kényszer szülte, így csak alkalmi lehetőségként vegyük számításba.

A csomagtartó normális méretű, de nyugodtan lehetne mélyebb, ha nincs a járműben pótkerék, mint ahogy a miénkben sem volt. Azért találunk egy kis lapos tálcát a padló alatt, rejtekhelynek.

A rengeteg gomb ellenére könnyű eligazodni a kezelésen, a kisebbik kar a terepváltóé. Az ajtózsebek azért lehetnének öblösebbek is A rengeteg gomb ellenére könnyű eligazodni a kezelésen, a kisebbik kar a terepváltóé. Az ajtózsebek azért lehetnének öblösebbek is

A komfort, mind az ülés és a kormány beállítási lehetőségét, mind a felszereltséget illetően rendben van, a klíma kétzónás. Igen gazdag a felszerelés, úgyhogy extrákra nincs is szükség – a vezetőhely környékén 64 darab gombot, kapcsolót és forgó gyűrűt számláltam össze, ki-ki eldöntheti, hogy klassz dolog ez, vagy már kissé sok a jóból. A volánra kerültek a sebességrögzítő, a telefon és a rádió gombjai. Utóbbiak között némító nincs, de a telefonos gombokkal helyettesíthető.

Mintha 2×5 fokozattal gazdálkodnánk

Az 1,6-os benzinmotor nem egy tűzhányó, nyúlósan pörög fel, elérhetetlenül messzinek tűnik a fordulatszámmérő piros vonala. Pedig kell forgatni, mert alul eléggé erőtlen – hiába, kis motor és viszonylag súlyos jármű kombinációjáról van szó. A tehetetlen tömeg és az összkerékhajtás súrlódási veszteségei jócskán visszafogják a 114 lóerőt, többször odanéztem, hogy rendesen kiengedtem-e a kéziféket. Így aztán kissé megerőltetett hangon szól a boxer, hosszú távon nem lehet valami kellemes, s bizony fogyaszt is rendesen. Kimondottan takarékos stílusban vezetve sem voltam képes 9,0 liter alá kerülni, ami akkor is sok, ha figyelembe vesszük, hogy nyers volt még a gép, 1400 kilométert mutatott a számláló. Aki most vesz autót, jobb, ha megsaccolja, mennyibe kerül majd három év múlva az üzemanyag…

Hátul elegendő a fej- és a lábtér, de igazából négyszemélyes az XV Hátul elegendő a fej- és a lábtér, de igazából négyszemélyes az XV

Nyilván szerepet játszik ezekben, hogy az egzaktul és „csontosan” kapcsolható sebességváltó a ma divatos hat- helyett csak ötfokozatú. Igaz, ezt több mint jóváteszi az XV a terepváltóval, amely körülbelül másfélszeresére emeli a fordulatszámot, no és tízre a fokozatok számát. Így, ha mély havat taposunk, vagy meredek horhóban kapaszkodunk fel a présházhoz, nem kell kínozni a motort, vagy égetni a kuplungot.

Gyenge, hangos és szomjas: nem ez a legjobb motorverzió Gyenge, hangos és szomjas: nem ez a legjobb motorverzió

Amúgy nagyon jó vezetni az XV-t. Kormánya precíz és érzékeny, beszédes visszajelzést ad, rásegítésének mértéke éppen megfelelő. A menettulajdonságok jóindulatúak és kiszámíthatók, a fék rendben teszi a dolgát, a rugózás eltalálja a kompromisszumot a biztos útfogás és a kényelmes rugózás között. Mintha sínen menne az autó, érezni rajta a Subaru tapasztalatát egy összkerékhajtású jármű finomhangolása terén. Szóval minden előfeltétel adott egy élvezetes örömautózáshoz, úgyhogy aki ilyenre vágyik és többet áldozna a 6,5 milliós vételárnál, az tegyen próbautat a 2,0 literes benzines és dízelmotoros változattal, amelyek már erősebbek, s a dízel kevesebbet is fogyaszt.

Havas kaptatón könnyedén megy fel az autó, kemény terepre nem való, de földútra igen Havas kaptatón könnyedén megy fel az autó, kemény terepre nem való, de földútra igen

TETSZETT
összkerékhajtás
magas építés, kényelmes beszállás
gazdag alapfelszerelés, jó minőség
menettulajdonságok

NEM TETSZETT
dinamika, menetzaj
poggyásztér
fogyasztás

ÖSSZEGZÉS
Jól csengő márkaneve ellenére ezzel a motorral kissé bágyadt és nagy fogyasztású kocsi a Subaru XV, viszont kompakt és ügyes városi jármű, fölényesen birkózik meg a téli útviszonyokkal, sőt terepváltója jóvoltából a meredek emelkedőkkel is.

Subaru XV 1.6i
Összlökettérfogat: 1600 cm3
Hengerek/szelepek: B4/16
Max. teljesítmény: 84 kW (114 LE) 5600/min
Max. forgatónyomaték: 150 Nm 4000/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 4450/1780/1570 mm
Tengelytáv: 2635 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1350/590 kg
Csomagtér: 380/1270 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,1 s
Max. sebesség: 179 km/h
Város/országút/vegyes: 8,0/5,8/6,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 151 g/km
A modell alapára: 6 490 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!