A Subaruról elsőre az Impreza ugrik be, a rali-világbajnokság hőse, amit az utcán is messziről megismerni dögös hangjáról, kevés kivétellel „vájlingkék” színéről. XV típusú tesztautónk azonban, noha hordozza a jellegzetes géneket (boxermotor, összkerékhajtás), egészen más karakter: egyrészt afféle crossoverként magasabb építésű, aminek köszönhetően könnyű beszállni és jó a kilátás, másrészt városi használatra készült, s azon belül is ez a legszerényebb teljesítményű változat.
Kompakt és komfortos belső atmoszféra
Az XV formátuma éppen megfelel felhasználási területének: kompakt és fordulékony, átlagos parkolóhelyen is eléggé ki lehet nyitni az ajtaját, könnyű manőverezni vele. Ez utóbbit jócskán megkönnyíti a tolatókamera és a két nagy tükör. A két első ülésen rendes a helykínálat, s kifogástalan a pozíció. Hátul is elférek a saját magamra (182 cm) beállított vezetőülés mögött, de azt, hogy ötszemélyes az XV, kényszer szülte, így csak alkalmi lehetőségként vegyük számításba.
A csomagtartó normális méretű, de nyugodtan lehetne mélyebb, ha nincs a járműben pótkerék, mint ahogy a miénkben sem volt. Azért találunk egy kis lapos tálcát a padló alatt, rejtekhelynek.
A komfort, mind az ülés és a kormány beállítási lehetőségét, mind a felszereltséget illetően rendben van, a klíma kétzónás. Igen gazdag a felszerelés, úgyhogy extrákra nincs is szükség – a vezetőhely környékén 64 darab gombot, kapcsolót és forgó gyűrűt számláltam össze, ki-ki eldöntheti, hogy klassz dolog ez, vagy már kissé sok a jóból. A volánra kerültek a sebességrögzítő, a telefon és a rádió gombjai. Utóbbiak között némító nincs, de a telefonos gombokkal helyettesíthető.
Mintha 2×5 fokozattal gazdálkodnánk
Az 1,6-os benzinmotor nem egy tűzhányó, nyúlósan pörög fel, elérhetetlenül messzinek tűnik a fordulatszámmérő piros vonala. Pedig kell forgatni, mert alul eléggé erőtlen – hiába, kis motor és viszonylag súlyos jármű kombinációjáról van szó. A tehetetlen tömeg és az összkerékhajtás súrlódási veszteségei jócskán visszafogják a 114 lóerőt, többször odanéztem, hogy rendesen kiengedtem-e a kéziféket. Így aztán kissé megerőltetett hangon szól a boxer, hosszú távon nem lehet valami kellemes, s bizony fogyaszt is rendesen. Kimondottan takarékos stílusban vezetve sem voltam képes 9,0 liter alá kerülni, ami akkor is sok, ha figyelembe vesszük, hogy nyers volt még a gép, 1400 kilométert mutatott a számláló. Aki most vesz autót, jobb, ha megsaccolja, mennyibe kerül majd három év múlva az üzemanyag…
Nyilván szerepet játszik ezekben, hogy az egzaktul és „csontosan” kapcsolható sebességváltó a ma divatos hat- helyett csak ötfokozatú. Igaz, ezt több mint jóváteszi az XV a terepváltóval, amely körülbelül másfélszeresére emeli a fordulatszámot, no és tízre a fokozatok számát. Így, ha mély havat taposunk, vagy meredek horhóban kapaszkodunk fel a présházhoz, nem kell kínozni a motort, vagy égetni a kuplungot.
Amúgy nagyon jó vezetni az XV-t. Kormánya precíz és érzékeny, beszédes visszajelzést ad, rásegítésének mértéke éppen megfelelő. A menettulajdonságok jóindulatúak és kiszámíthatók, a fék rendben teszi a dolgát, a rugózás eltalálja a kompromisszumot a biztos útfogás és a kényelmes rugózás között. Mintha sínen menne az autó, érezni rajta a Subaru tapasztalatát egy összkerékhajtású jármű finomhangolása terén. Szóval minden előfeltétel adott egy élvezetes örömautózáshoz, úgyhogy aki ilyenre vágyik és többet áldozna a 6,5 milliós vételárnál, az tegyen próbautat a 2,0 literes benzines és dízelmotoros változattal, amelyek már erősebbek, s a dízel kevesebbet is fogyaszt.
TETSZETT
összkerékhajtás
magas építés, kényelmes beszállás
gazdag alapfelszerelés, jó minőség
menettulajdonságok
NEM TETSZETT
dinamika, menetzaj
poggyásztér
fogyasztás
ÖSSZEGZÉS
Jól csengő márkaneve ellenére ezzel a motorral kissé bágyadt és nagy fogyasztású kocsi a Subaru XV, viszont kompakt és ügyes városi jármű, fölényesen birkózik meg a téli útviszonyokkal, sőt terepváltója jóvoltából a meredek emelkedőkkel is.
Subaru XV 1.6i
Összlökettérfogat: 1600 cm3
Hengerek/szelepek: B4/16
Max. teljesítmény: 84 kW (114 LE) 5600/min
Max. forgatónyomaték: 150 Nm 4000/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 4450/1780/1570 mm
Tengelytáv: 2635 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1350/590 kg
Csomagtér: 380/1270 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,1 s
Max. sebesség: 179 km/h
Város/országút/vegyes: 8,0/5,8/6,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 151 g/km
A modell alapára: 6 490 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!