Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer még vissza fogom sírni Chris Bangle nevét! Az amerikai fenegyereknek vitán felül voltak bődületes melléfogásai a BMW-nél, de többnyire látványosan „elsült a keze” és karakteresen egyedi autókkal rukkolt elő. Ezzel szemben utódja, Adrian van Hooydonk láthatóan igyekszik végtelenül letisztult, sallangmentes formákkal operálni. Meglehet, hogy a vélt vagy valós üzletembereket megszólító 5-ös és 7-es sorozatnak ez még előnyére is válik, de szerintem a fiatalabb közönséget célkeresztbe állító modelleknél – például az új 1-esnél – több vagányság és temperamentum is elférne.
Ronda, de finom: élményben verhetetlen
„Ez szemből olyan, mintha a réginek azt mondták volna, hogy nézzél rám bután, a hátsó lámpái meg szinte csereszabatosak a VW Polóéval” – ezek a gondolatok ötlöttek fel bennem, amikor a hivatalos fotókon először láttam a második generációt. A menetpróba után Kálmi kolléga próbálta lehuteni a kedélyeket, hogy élőben nem olyan sokkoló a látvány. Bár hitetlenkedve mentem el a tesztautóért, miután a parkolóban tüzetesen szemügyre vettem, tulajdonképpen igazat kellett adnom neki – továbbra sem tetszik, de tényleg emészthető a forma. Sőt! Töredelmesen bevallom, egy hét alatt az ujja (vagy a hátsó kerekei) köré csavart, s végül ismét beleszerettem az 1-esbe…
Persze ezt mindenekelőtt annak köszönheti, hogy összességében nagyszerű autó, melyet baromi jó vezetni. Hátsókerékhajtásával még mindig unikumnak számít a kompaktkategóriában, és akármilyen közhelyes is, a legkisebb BMW szinte együtt él a vezetővel! Roppant közvetlen és pontosan manőverezhető, reakciói és irányváltásai szinte azonnaliak. Az üléspozíció sportosan alacsony, az opciós (változó áttételezésű) sportkormány mérete és fogása remek, a rásegítés mértéke pedig jól eltalált. Ráadásul az elektrohidraulikus szervo ellenére megfelelő visszajelzésekkel is szolgál, úgyhogy precízen támadhatjuk a kanyarokat és dobálhatjuk egyik ívről a másikra a kocsit. A fordulókban egyszerre érezni masszívnak és az 1,4 tonnás tömegnél könnyedebbnek az 1-est.
Merev karosszériája és ideálishoz közeli súlyelosztása kiegyensúlyozott viselkedést biztosít, míg a feszes hangolású M-sportfutóművel nagyon ott van az úton – ha nem is komfortos, a hazai útviszonyokra vetítve még így is megfelelő a rugózása. Stabilan és sokáig semlegesen kanyarodik, majd amikor a határokat feszegetjük, finoman elkezdi tolni az orrát, de tovább hajszolva a hátulját is táncba lehet vinni: a DSC menetstabilizátor teljesen kikapcsolható, úgyhogy semmi nem gátolja az örömautózást.
A maga 184 lóerőjével és 380 Nm-es nyomatékával a tesztelt 120d jelenleg a legacélosabb dízel a kínálatban. Ennek megfelelően keményen meglódítja és lehengerlő módon gyorsítja a kocsit, sportos menetteljesítményekkel ruházza fel a BMW-t. A lendületes autózásban a határozott kezelést igénylő, de rövid utakon és pontosan kapcsolható hatfokozatú sebességváltó is partner, a fék nyomáspontja pedig jól kitapintható, ereje érzéssel adagolható.
Egyszerre erős és takarékos
A gázpedálon leadott parancsokra élénken válaszol és energikusan pörög fel a motor. Már amennyiben a széria menetdinamika-kapcsolóval a Sport vagy Sport+ programot aktiváltuk. Ugyanis a szupertakarékos Eco Pro üzemmódban olyan érzésünk támad, mintha gázolaj helyett valami sűrű, ragacsos massza érkezne a hengerekbe. Cserében viszont képes öt liter körül fogyasztani a BMW – az általunk mért 5,6 l/100 km-es tesztátlagba némi élvezkedés is vegyült.
Alacsony fordulaton csendesen jár és hosszan kihúzatva sem erősödik fel tolakodóan, viszont kissé nyerssé válik a motor hangja. Ennél azonban zavaróbb a prémiummárkához nem eléggé kifinomult start-stop rendszer: villámgyorsan végzi ugyan a dolgát, de a motor leállításakor és újraindításakor erősen megrázza az autót.
Az alapváltozaton felül egyébként – 554 500 forintos felárért – Sport Line és Urban Line kivitelben választható az 1-es. Eltérő a BMW-vese, a lökhárítók kiképzése, valamint a belső hangulat, de mindent összevetve nem érzem azt a látványos különbséget, mint mondjuk a Mercedes C-osztály variációinál (Avantgarde kontra Classic és Elegance). Ha már az utastérnél tartunk, a méretnövekedés dacára (hosszúság: +85 mm, szélesség: +17 mm, tengelytáv: +30 mm) a térkínálat továbbra is átlagos. Négy személynek olyan 175-180 centis magasságig megfelelő férőhelyet nyújt a kocsi, de a masszív kardánalagút miatt hátra-középre még gyereket sem ültetnék, mert azt hihetné, hogy büntetésben van. A csomagtér 30 literrel, 360-ra nőtt, s az osztott hátsó támlák ledöntésével egyszerűen bővíthető.
Fizetési felszólítás: prémiumopciók
A vezetési környezet tipikusan BMW-s, a józan műszerfal könnyen áttekinthető, az ergonómia és a kidolgozás példás. Ugyanakkor a felhasznált anyagok és maga a minőségérzet szerintem manapság már nem számít kiemelkedően igényesnek a kategóriában. Ezúttal inkább a magas technikai színvonal és a végtelenül hosszú extralista nyújtja a presztízsértéket.
Ezzel kapcsolatban pedig van itt egy elég kiábrándító dolog… Már a 136 turbólóerős 116i belépőmodell is 6 690 000 forinttól indul, a csúcsdízelért ennél kis híján kétmillióval többet kérnek, de ami igazán fáj, az a felextrázott tesztautó 12 435 000 forintos ajánlati ára. Te jó Isten, ez csak egy kompaktautó!!! Nagyon sajnálom, de ami engem illet, ennyire nem vagyok vak a szerelemben…
Tetszett
vezetési élmény, menetdinamika
gazdaságosság
műszaki igényesség
Nem tetszett
forma
vételár
drága extrák
Összegzés
Menetdinamika és vezetési élmény tekintetében az 1-es továbbra is mérce a kompaktkategóriában, aminek a BMW kőkeményen megkéri az árát! A tesztkocsi vételárából kijön két közepesen felszerelt Ford Focus, és azt sem olyan rossz vezetni…
BMW 120d
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 380 Nm 1750-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4324/1765/1421 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1420/530 kg
Csomagtér: 360/1200 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 s
Maximális sebesség: 228 km/h
Város/országút/vegyes: 5,7/4,0/4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 122 g/km
A modell alapára (116i): 6 690 000 Ft
A tesztelt modell ára: 8 640 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!