A Seat 1999-ben dobta piacra a Leont, s a spanyol kompaktból azóta 1,2 millió darabot értékesítettek. Az aktuális harmadik generációnak pedig minden esélye megvan rá, hogy felülmúlja elődei sikereit, már csak azért is, mert tovább bővült a modellcsalád: például a Leonból most először készül a nyugat-európai piacokon népszerűnek számító kombi változat.
Feszes vonalvezetése egészen a B-oszlopig az ötajtós ferdehátúét követi, ahogy a tengelytávolságuk is megegyezik, de a Leon ST-t hátrafelé megnyújtották 27 centivel. Ennek ellenére sikerült továbbvinni a lendületes formát, mégpedig úgy, hogy a határozottan lecsapott ötödik ajtó mögött tisztességes méretű csomagtartót alakítottak ki: az álcapadlót leeresztve alaphelyzetben 587 literes a befogadóképesség, ami nem sokkal kisebb a koda Octavia Combi (+23 l) és a VW Golf Variant (+18 l) testvérmodellekénél. Praktikus megoldás, hogy a végét lenyomva a poggyászroló felcsévéli magát, használaton kívül pedig a padló alatti rekeszben lehet elhelyezni. Pofonegyszerű a bővítés is, hiszen az oldalfalon található karok meghúzására a 60:40 osztású háttámlák síkba dőlnek. Az így kapott 1470 literes érték azonban már 150, illetve 270 literrel marad el a német és cseh alteregóétól. Felár ellenében viszont az anyósülés támlája szintén előrebuktatható, s ekkor akár 2,67 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk.
Az utastér nagy újdonsága, hogy az Audit követően, a VW-csoportból másodikként, kapott magyar nyelvű audiorendszert a Seat, ám ezért súlyos 69 850 forint felárat kérnek – az egység jól kezelhető, de azért vicces, amikor a hangvezérlésre vonatkozó utasításokat anyanyelvünkön írja ki, bemondani viszont angolul kell.
Kettő az egyben: temperamentum és komfort
A felettébb széles, tíztagú motorpaletta a 86-184 lóerő közötti teljesítményskálát fedi le, melyről a tesztelt 140 lovas 1.4 TSI a második legizmosabb benzines. Erejére és rugalmasságára mindig számíthatunk, spanyolos temperamentumot biztosít a Leon ST-nek: már a „pincéből” acélosan húz és 8,6 másodperc alatt gyorsítja százra a könnyű kombit. A lendületes vezetést pedig a pontos kormányzás, a jól adagolható fékek és az ideális futóműhangolás is támogatják. Annak dacára, hogy hátul egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztést találunk (az igényesebb több lengőkaros csak a 180 lovas FR és a 184 lóerős 2.0 TDI-hez jár) szépen fordul a Seat, miközben rugózási komfortja még a 17 colos alufelnikkel és 225/45-ös gumikkal is tisztességes.
Ugyanakkor a négyhengeres azt is zokszó nélkül tűri, ha hamar felkapcsolgatunk az egyébként határozottan megvezetett, de finoman járó váltókarral. Mivel a hatodik fokozat akár 50-60 km/órától végig használható, szinte meg is feledkezünk a szerkezetről. A kényelmes stílust kedvező fogyasztással hálálja meg a Seat – tesztünk végén 6,5 literes átlagot mértünk.
TETSZETT
– lendületes kombi forma
– praktikus csomagtér
– erős és kifinomult motor
NEM TETSZETT
– feszes tömésű ülések
– „holtteres” külső tükrök
ÖSSZEGZÉS
Jól hangzik a 4,2 millió forintos indulóár, de az alapmodellhez nem sok minden rendelhető. Magasabb felszereltségre akciózással csábít a Seat: például a 17-es alufelnivel, LED-es lámpákkal, hátsó parkolóradarral és Media System Plus fejegységgel felszerelt Leon 1.4 TSI Style 6,4 helyett 6,2 millió forint.
Seat Leon ST 1.4 TSI
Összlökettérfogat: 1395 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4500-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4535/1816/1451 mm
Tengelytáv: 2636 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1544/1514 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1275/565 kg
Csomagtér: 587/1470 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,4 s
Maximális sebesség: 211 km/h
Város/országút/vegyes: 6,6/4,5/5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 121 g/km
A modell alapára: 4 198 850 Ft (1.2 TSI 86 LE, Entry)
A tesztelt modell ára: 6 192 239 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!