Ha lenne egy olyan verseny, hogy melyik luxusterepjáró rendelkezik a leginkább maszkulin külsővel, szerintem az új Grand Cherokee jó eséllyel indulna az első helyért. Az erőteljes fellépésben a méretek nyilván fontos szerepet játszanak, de a lapos fényszóró és a hatalmas homlokfelület is meghatározó. Az enyhén átrajzolt orr és a minimális mértékben átszabott hátsó miatt ugyanakkor nem is gondolnánk, hogy milyen sokat változott a Grand Cherokee – ezúttal valóban alapos modellfrissítés történt.

Vetített kijelzős műszeregység és 8,4 colos érintőképernyő fogadja a vezetőt. Fotó: Hilbert Péter Vetített kijelzős műszeregység és 8,4 colos érintőképernyő fogadja a vezetőt. Fotó: Hilbert Péter

Gyökeresen más az újdonság beltere

Az előző Grand Cherokee beltere finoman szólva sem ütötte meg az európai konkurensek színvonalát, ehhez képest az új modell anyagai jóval igényesebbnek hatnak, ráadásul az egyenletes illesztési hézagokba is nehéz belekötni. Az viszont ízlés kérdése, hogy az új belső formai szempontból tetszik-e, mert a TFT-monitoros műszeregység és a hatalmas központi érintőképernyő megjelenése megváltoztatta az autó hangulatát. A Uconnect rendszer szerencsére egészen felhasználóbarát, ami a menü remek struktúrájának köszönhető, de a középkonzolon elhelyezett gombok számának csökkentése azt eredményezi, hogy sok funkció eléréséhez az érintőképernyőt kell nyomkodnunk (pl. a szellőzés irányának beállításához), ami igencsak eltereli a figyelmet a vezetéstől.

Ennyiben azonban ki is merül a kritika, hiszen a nagy Jeep beltere nemcsak óriási, hanem komfortos is. Az ülések hatalmasak, párnázásuk pedig pont ideális ahhoz, hogy több száz kilométeres út megtétele után se elgémberedve szálljunk ki. Ahogy elvárható, hátra is jutott szellőzőrostély, illetve opcióként fűthető hátsó ülések is kérhetők. A csomagtartóba pakolni viszont nem egyszerű annak, aki kisebb termetű, a tetőig mérve közel 800 literes raktér padlója igen magas. Az alapáron járó elektromos csomagtérajtó-mozgatás gombjának elhelyezésekor gondoltak az alacsonyabbakra, mert az oldalfalba építették be, de olyan hangos csipogás kíséri a nagyon lassú mozgatást, hogy ezen változtatni kellene a konstruktőröknek.

Hatalmas hely, komfortos ülések: kényelemből jelest érdemel a Grand Cherokee Hatalmas hely, komfortos ülések: kényelemből jelest érdemel a Grand Cherokee

A Grand Cherokee igazi terepjáró

A modellfrissítés számos technikai újdonságot hozott, ezek közül a baleset-megelőző rendszer (önműködően fékez az autó) és a nyolcfokozatú automata váltó premierje a legfontosabb. Utóbbi a ZF-től érkezik és ezúttal is bizonyította, hogy az iparág egyik legjobb szerkezete, az viszont más kérdés, hogy az előválasztó kar nehézkesen kezelhető. A reteszelése miatt nem megy intuitívan például a P-be kapcsolás, mindig le kell ellenőriznünk, hogy oda kapcsolt-e a váltó, ahova szerettük volna. Mindenesetre a motor és a váltó tekintetében a legjobbak közé kapaszkodott fel a Grand Cherokee. Az olasz VM Motoritól származó 3,0 literes egység egyrészt fölényesen mozgatja a nagy testet a 250 lóerőnek és a buldózerekéhez hasonlítható nyomatéknak köszönhetően, másrészt a váltó olyan remek ütemben kapcsolgat, hogy az a legügyesebb sofőrnek sem menne. Az már csak hab a tortán, hogy a V6-os dízel hangja fülbemászó.

Problémás az előválasztó kar, mögötte az ötállású üzemmódválasztó. Ahogy elvárható, hátulra is jutott szellőző, alatta vannak a második sor ülésfűtésének gombjai Problémás az előválasztó kar, mögötte az ötállású üzemmódválasztó. Ahogy elvárható, hátulra is jutott szellőző, alatta vannak a második sor ülésfűtésének gombjai

Kétségtelen viszont, hogy a takarékosság tekintetében vannak a Grand Cherokee-nál jobbak, és ez nem csak a start-stop rendszer hiányának tudható be. Lehet, hogy a 10,1 literes tesztfogyasztás pár évvel ezelőtt még jónak számított volna, de a vetélytársak olyan ütemben csökkentették a modelljeik tömegét, hogy egy Range Roverrel, vagy BMW X5-össel egyszerűen nem tud versenyre kelni a takarékosság terén. Bár van Eco menetprogram, a 2,4 tonnás tömeggel nem lehet meghazudtolni a fizikát. A jókora súly és a lágyra hangolt futómű miatt egyébként is a kényelmes tempót szereti a Jeep: gázadáskor felemeli az orrát, fékezéskor pedig erősen bólint. Ha viszont terepre megyünk, a Jeep olyan produkcióra képes, ami nagy elismerést érdemel. Az egyszerűbb Quadra-Trac II-es rendszer az alacsonyabb Laredo és Limited felszereltségi szintekhez jár, míg a magasabb lépcsőt a Quadra-Drive II-es képviseli (Summit, Overland). Utóbbihoz nemcsak az ötállású (homok, szikla, automata, sár, hó) Selec-Terrain üzemmódválasztó, hanem részlegesen önzáró hátsó differenciálmű is dukál, illetve itt van a Quadra-Lift légrugórendszer, mellyel az alap 222 milliméteres hasmagasságot lefelé (181 mm) és felfelé (287 mm) is változtathatjuk. Az első terepszög így akár 36, míg a hátsó 29,5 fok is lehet.

Széria az elektromosan mozgatható csomagtérfedél Széria az elektromosan mozgatható csomagtérfedél

Ami az árakat illeti, a 250 lóerős modell 16,6 millió forintos ára mutatja, hogy a német ellenfelekkel egy ligában játszik a Grand Cherokee, a különbség mindössze annyi, hogy a Jeep alapáron ad kicsivel magasabb felszereltséget. Ha a modell eladásai nyilván nem is érik el a német prémium terepjárók szintjét, a Jeep végre ismét helyzetbe került a Grand Cherokee-val.

Állandó 130-as tempónál 10-10,5 litert iszik a V6-os dízel Állandó 130-as tempónál 10-10,5 litert iszik a V6-os dízel

TETSZETT
– impozáns külső
– izmos dízelmotor
– komfort
– terepképességek

NEM TETSZETT
– problémás előválasztó kar
– magas tömeg
– „bólintós” futómű

ÖSSZEGZÉS
A technikai színvonallal kétségkívül elérte a német vetélytársak szintjét, miközben terepjáróként továbbra is briliáns a Grand Cherokee. A zseniális terepképességek miatt azonban épített úton kevésbé agilis az autó.

Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 250
Összlökettérfogat: 2984 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 184 kW (250 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 570 Nm 2000/perc

Hossz./szél./mag.: 4828/1934/1802 mm
Tengelytáv: 2915 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1623/1627 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 2403/495 kg
Csomagtér: 782 l (tetőig)
Üzemanyagtank: 93,5 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Max. sebesség: 202 km/h
Város/országút/vegyes: 9,3/6,5/7,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 198 g/km
A modell alapára: 14 600 000 Ft (CRD 190)
A tesztelt verzió ára: 16 600 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!