A konstrukciót tekintve a két motor szinte hajszálra megegyezik egymással. Az 1753 köbcentis egységet töltőlevegő-hűtő közbeiktatásával változó geometriájú turbófeltöltő lélegezteti, az üzemanyagot pedig nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendező rendszer juttatja az égéstérbe. A sűrítési viszony persze eltér, s ebből adódik a 15 lóerőnyi, illetve 10 Nm-es különbség.

Észrevétlenül

A hétköznapok során azonban szinte észre sem lehet venni a csekélyebb teljesítményt. Az 1,8 literes turbódízel motor agilisan gyorsítja a kocsit, s rendkívül rugalmas. A számok kedvelőinek álljon itt néhány adat: gyorsulás tekintetében 0,7 másodperc a gyengébb erőforrás hátránya, míg csúcssebessége 11 km/órával marad el a másikétól. Átlagfogyasztása viszont – elviekben legalábbis – két deciliterrel kedvezőbb. Tesztünk alatt 6,3 literes étvágyat regisztráltunk, ami 870 kilométer körüli hatótávolságot eredményez a Focusnak. Az 1,8 literes aggregát futáskultúrája példás a négyhengeres turbódízel motorok között. Hidegindításkor sem hangos, üzemhőmérsékleten pedig kifejezetten csendben és rezgésmentesen jár. Voltaképpen egyetlen rossz tulajdonságát említhetjük a korszerű egységnek: a nagy lendtömeg miatt alacsony fordulaton lefulladásra hajlamos. A merev karosszériának és a kiválóan hangolt futóműnek köszönhetően a kategória egyik legjobb menetdinamikai jellemzőivel bír a Focus, s nemcsak a benzines, hanem a TDCi kivitellel is élmény a kanyargós hegyi utakon gépészkedni – bár orrnehézsége miatt enyhén alulkormányozott az autó viselkedése. A sebességváltó precíz, a kormányzás közvetlen, a blokkolásgátlós fékek pedig becsülettel harapnak.

Drágaságom…

A Ford Focus formája a mai napig divatos, és az utastér helykínálata is versenyképes a kategóriában. Csupán a felszereltség tűnik szegényesnek, különösen a Peugeot 307 vagy a Fiat Stilo alaptételeinek impozánsan hosszú listája mellett. Amúgy azonos felszereltség és karosszériaváltozat esetén a 100 lóerős turbódízel motorral felszerelt Ford Focus árelőnye mintegy 300 ezer forint az izmosabbal szemben. Ugyanakkor általánosan elmondható, hogy a TDCi Focusok továbbra is drágának számítanak a vetélytársakhoz viszonyítva. A legolcsóbb kivitel, amelyhez a 100 lóerős TDCi motor választható, a 4 822 000 forintért kínált ötajtós Comfort, ami kis híján 1,2 millió forinttal drágább az 1,8 literes benzines (115 LE) kivitelnél.