A haszonjárművek jóval hosszabb ideig maradnak gyártásban, mint a divatcikknek számító személyautók: a Renault Master is 12 év után újult meg, de most aztán tökéletesen. A francia márka egyébként szép eredménnyel büszkélkedhet: a Kangoo, a Trafic és a Master révén tavaly csaknem 15%-os részesedéssel vezette az európai haszonjármű-piacot. Az Opel Movanóval közösen fejlesztett és gyártott, de külön szervizszolgálatokkal támogatott áruszállító nagyon sokrétű modellválasztékban áll rendelkezésre.
Ezerféle változat, személyautós kényelem
Az eddigihez képest az a legfőbb változás, hogy immár nem csupán front-, hanem hátsókerékhajtással is készül a Master, s hátsó ikerkerekekkel felszerelve össztömege elérheti a 4,5 tonnát. Háromtonnás utánfutóval a szerelvény 7,5 tonna összsúlyú lehet. Négyféle hossz- és háromféle magasság-, illetve négyféle súlykategória (2,8, 3,3, 3,5 és 4,5 t) készül, a felépítményváltozatok száma pedig 70 (lemezelt áruszállító, kombi, busz, fülkés alváz és padlóváz stb.), s mivel tág tere nyílik az utólagos felépítményezésnek is, nehéz lenne összeszámlálni a lehetséges variánsokat – építhető platós, billenőplatós, extranagy belmagasságú vagy dobozos jármű. A zárt kivitel 12-féle raktérméretet kínál, 8-tól 22 köbméterig. A pótkerék a padló alá költözött, így semmit sem vesz el a hasznos helyből.
A jövő Renault haszonjárműveinek vonalait felmutató fülke irigylésre méltó munkahely. Kényelme felér egy jó középkategóriájú személyautóéval, sőt, ha megrendelik a csillapított rugózású extra vezetőülést, felülmúlja nem egy limuzinét. Kellemesek az anyagok, a formák és a felületek, s gazdag a felszerelés. Rakodóhelyek dolgában bajnok az új Master: a szélvédő felett teljes szélességben húzódik a kétrészes polc, a klímával hűthető kesztyűtartóban két darab másfél literes palack fér el, meg még kettő az ajtózsebekben, no és se szeri, se száma az ügyes kis rekeszeknek. A műszerfal tetején például fedeles üreg várja a laptopot, amely használatkor az előrehajtott középső üléstámla külön erre való, forgatható pultjára kerülhet. Nagyon ügyes megoldás, akárcsak a rádió fölötti, kihúzható, csiptetős irattartó. A kísérőülés alatti tároló pedig olyan tágas, hogy akár a munkavédelmi sisakok is bepakolhatók.
Egy dízelmotor, három izomlépcső
A személyautó-motorból frissiben kifejlesztett, közös nyomócsöves, 2,3 literes, négyhengeres, Euro-5-ös dCi turbódízel 100, 125 és 145 lóerővel választható. A fronthajtású modellekbe keresztben építik be, a többibe hosszában. Fogyasztása egy literrel csökkent a típuselődhöz képest, így az elsőkerék-hajtású kiviteleké mindössze 7,1 liter, 187 g/km CO2-kibocsátással. Ezzel a Master a kategória egyik legtakarékosabb járműve. Alapkivitelben mindegyikhez nagyon jól kapcsolható hatfokozatú váltómű jár, de a 125 és 145 lóerős változatok robotváltóval is kaphatók. A pilótát felkapcsolásjelző segíti, amely éppúgy széria, mint a blokkolás- és kipörgésgátló, valamint az elektronikus menetstabilizáló.
Egy furgon tulajdonosa hideglelést kap, ha szervizben áll a járműve, ezért jócskán lecsökkentették a Master karbantartási igényét. Olajcserére csak 40 ezer kilométerenként, illetve kétévente van szükség, a karbantartást nem kívánó vezérműlánc élettartama azonos a motoréval, a fékbetétek és féktárcsák 20%-kal tovább tartanak az eddiginél, és kopásukra külön jelzőlámpa figyelmeztet, a hűtőfolyadék pedig már 160 ezer kilométeren át maradhat a motorban. Ezekhez járul, hogy Európa-szerte külön szervizhálózatot szerveztek a Renault könnyű haszonjárművei részére. Ezekben az üzemekben előzetes bejelentkezés nélkül fogadják az autót, pillanatok alatt felállítják a diagnózist, s ha nem tudják nagyon hamar elhárítani a hibát, akkor cserejárművet bocsátanak az izgatottan toporgó ügyfél rendelkezésére.