A csúcsok csúcsát több különböző autó képviseli a BMW kínálatában, a limuzinok kedvelői a 7-es sorozatban, a szabadidő-autók rajongói az XM-ben, a villanyautók barátai az iX-ben, az elegáns gran turismót keresők pedig a megújult 8-asban találhatják meg a számításukat.
Bár az árlistában 340 lóerős 840d xDrive dízel és 625 lóerős M8 Competition változat is szerepel, az 530 lóerős, biturbó V8-as benzinmotorral felszerelt M850i xDrive karakterét tekintve arany középútnak nevezhető. Legendás, 1989-es elődjénél ugyan kevésbé jellegzetes, a szemnek mégis kellemes megjelenésű 8-as formatervén a 2022-es frissítés során keveset változtattak a bajorok, új lökhárítókat, fényezéseket és könnyűfém felniket kapott, még a legfeltűnőbbnek nevezhető elem, a megvilágított vese is csak sötétedés után tűnik fel. A tesztautó Motorsport logója az M divízió 50. évfordulóját ünnepli, a látványos Individual fényezés viszont már nem rendelhető. Mivel igazi élményautó, nem vitás, hogy megér 2 990 000 Ft-ot a nyitható tető, a nekünk tetsző 20 colos felnikért a megújult V8-asoknál úgysem kell felárat fizetni, egyébként háromféle Merino bőrkárpit is alapáron jár. A feketével kombinált elefántcsont színű belsővel éppen olyan exkluzív ez az összeállítás, ahogy egy több mint 50 milliós autótól elvárjuk…
Az nem vitás, hogy egy ilyen konfiguráció természeténél fogva hosszabb utazásokra született, a zsúfolt városi forgalomban azonban egyszerűen nem érzi jól magát. Országútra, autópályára kell mennünk vele, szó szerint ki kell szabadulnunk a városból ahhoz, hogy kihasználhassuk a képességeit. Ha csak legális keretek között is, de végre ráléphetünk a gázra, a 8-as szinte fellélegez, kinyújtózkodik és élvezi, ahogy falja a kilométereket. 48 voltos lágy hibrid motorját képtelenség zavarba hozni, német V8-asként magabiztosan, kultúráltan morog, és ha éppen úgy hozza a forgalmi helyzet, lő ki rakétaként kihasználva bőséges, 750 Nm nyomatékát. Az általános kifinomultság nem megy az élmény rovására, gyorsításnál következetesen hallható a BMW-k klasszikus orgánuma a V8-asok jellegzetes hangzásával fűszerezve. Futóműve az autópályás közegben a nagyautók stabilitásával és ringatózó kényelmével járul hozzá a bent ülők komfortjához. Bármennyire eltalált a kis erőszükségletű, mégis precíz kormányzás, egy hosszabb út során jól jön a radaros tempomat és a sávtartó közreműködése.
Üléseiben meg sem lehet érezni egy 500 kilométeres utat, pedig szinte egyhuzamban jutottunk el a 67C jelű országút kiindulópontjáig, Szászsebesig. A kiváló minőségű – egy rövid szakasz kivételével – frissen épült A1-es autópályán haladva volt időnk tanulmányozni az új, 12,3 colos képernyőn keresztül (is) működtethető központi rendszert, és meg kellett állapítanunk, hogy még mindig az iDrive-val lehet a legkönnyebben navigálni a különböző funkciók között. Nem biztos, hogy a kabrióhoz jó választás a 253 300 Ft-ért kínált, üvegből készült tárcsa és váltókar, mert ha a tető nyitva van, a napfény erősen csillog a felületén. Az autópályáról letérve nem is vártunk a kabriózással, már csak azért sem, mert a Nap már lemenőben volt. Kissé magasan beépített műszerfala és lapos szélvédője mögött bár megtaláltuk az ideális vezetési pozíciót, miután a vászontető eltűnt a két utas számára kellemes méretű csomagtartóban, felüdülést jelentett a korábbinál intenzívebb szabadságérzet. Az oldalablakokat és a szélfogót felhúzva minimális szellőtől borzolt hajjal érhető el az optimális helyzet az M850i Cabrióban. Szemünk sarkából látjuk az ablakkeretet, és érezzük, ahogy kibővül a látóterünk, közelebb kerülnek a táj illatai, hangjai. Egy sűrű fenyves mellett tükörsima aszfalton haladva aligha kívánhatnánk jobbat! A 219 500 Ft-os nyakfűtés és a hangszórókat is magába foglaló hangulatvilágítás már az esti időszakban mutatta meg előnyeit, amikor egyre magasabbra kapaszkodtunk fel közeledve a szállásunkhoz. Már a 67C elnyújtott kanyarjaiban is éreztük, hogy itt teljesedik ki igazán az, amire a BMW képes, de másnap a fő attrakciónak számító, szűk kanyarokkal és elképesztő visszafordítókkal teli szakaszon még mindig tudott meglepetést okozni.
Az M850i ahol lehet, igyekszik megcáfolni a fizika törvényeit. Jól kontroll alatt tartható, bőséges ereje 2125 kg-os tömegének, összkerék-kormányzása 2822 mm-es tengelytávjának hátrányait dolgozza le, a kormánya mögött úgy éreztük, bármilyen szűk fordulóval elbír. A sportosság és a kényelem határán egyensúlyozó, szerethető gran turismo ráadásul nem fogyasztott többet 11,3 liternél 100 km-en, nem csoda, hogy a fellegekben jártunk.
TETSZETT
• stílus, hangulat
• műszaki háttér
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• kényelmetlen övbekötés
ÖSSZEGZÉS
Tudását és árát tekintve is luxusnak számít a BMW gran turismója, mégis olyan kifinomult és műszakilag fejlett konstrukció, hogy vezetése közben mindez nem tűnik túlzásnak. Bár a mai világban is megállja a helyét, minden amit képvisel, a régi időknek állít emléket, ezért bátran nevezhetjük nagybetűs autónak!
BMW M850i xDrive Cabrio
Összlökettérfogat: 4395 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
Max. teljesítmény: 390 kW (530 LE) 5500-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 750 Nm 1800-4600/perc
Hossz./szél./mag.: 4851/1902/1345 mm
Tengelytáv: 2822 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1627/1642 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 2125/465 kg
Csomagtér: 350 l
Üzemanyagtank: 68 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,0 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 10,8-10,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 246-248 g/km
A modell alapára: 42 160 000 Ft (840i xDrive, 333 LE)
A tesztelt verzió ára: 50 143 000 Ft