Egyre nagyobb számban jelentek meg a piacon és egyre több vásárló fordul ezek felé (többek között azért, mert gyári szerelésként is ilyet találnak autójukon), az ADAC és az osztrák ÖAMTC idei téligumi-tesztjében négyévszakos abroncsokat is vizsgáltak. Összességében elmondható, hogy széles a középkategória a vizsgált méretekben, és csak egy-két abroncs nyújt kiemelkedően jó teljesítményt.
A 185/65 R15 88 T jelölésű abroncsok között a Goodyear UltraGrip 9 és a Michelin Alpin A4-es végzett „nagyon ajánlott” minősítéssel, a szakemberek dicsérték a kiegyensúlyozott, jó tulajdonságokat. Az „ajánlott” abroncsok száma 11, itt jellemzően egy-két kiemelkedő tulajdonságuk van, és van gyenge pontjuk is, vannak, amelyeket havas aszfaltra, vannak, amelyeket száraz útra optimalizálnak. Javítani kellene a nedves aszfalton tapasztalható viselkedésen, hiszen a 11 közül csak kettő (Pirelli Cinturato Winter és Dunlop SP Winter Response) ért el itt jó eredményt. A két „nem ajánlott” eredménnyel végzett abroncsot (Kléber Krisalp HP2 – a gyártó szerint már az utódot, a Kléber Krisalp HP3-ast forgalmazzák – és Firestone Winterhawk 3) a nedves aszfalton tapasztalt gyenge eredmény miatt kellett leminősíteni.
A 225/45 R17 91/94-es jelölésű abroncsoknál csak egy, a Dunlop Winter Sport 5-os lett „nagyon ajánlott”, itt 10 abroncs jelenti az „ajánlott” minősítésű középmezőnyt, amelyről szintén elmondható hogy vannak erős és gyenge tulajdonságaik is. Itt nincs nem ajánlott abroncs, de van két „feltételesen ajánlott”, a nedves aszfalton mutatott tulajdonságaik alapján került ide a Matador MP92 Sibir Snow és a BF Goodrich g-Force Winter (a gyártó szerint utóbbinak már az utódát, a g-Froce Winter 2-est forgalmazzák).
A négyévszakos abroncsokat a 205/55 R16 91/94 V jelöléssel tesztelték, kettő lett „ajánlható” (Michelin CrossClimate, Vredestein Quatrac 5), három „feltételesen ajánlható” (Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Season Gen-2, Pirelli Cinturato All-Season) és kettő „nem ajánlható” (Bridgestone A001, Hankook Kinergy 4S H740). Ezekkel az abroncsokkal kompromisszumokat kell kötni, a legjobb Michelin abroncsot is csak azzal a feltétellel ajánlják, hogy havas útfelületen nem használja azt az autós, a CrossClimate abroncsot egész jó nyári guminak tartják – igaz, nedves aszfalton gyengélkedik. A többi négyévszakos abroncs se téli, se nyári útviszonyok között nem nyújt meggyőző teljesítményt.
Az ADAC egyébként az abroncsteszttel párhuzamosan közvélemény-kutatást is végzett, és aszerint nagyjából az autósok harmada (36 %) fontolja meg, hogy négyévszakos abroncsra vált. Anyagi okok állhatnak a háttérben, mert minél kisebb a járműkategória, annál nagyobb a hajlandóság a négyévszakos abroncsra, amíg a nagyautóknál csak 27 % az arány, a miniautóknál már 49 %.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!