Átgurulni egy mosón nem nagy idő, az utastér tisztítása már más kérdés, mert fáradság- és időigényes. Nincs „gépi utastértisztítás”. Vagy megoldja a tulajdonos, és legalább egy porszívózást vállal, vagy beadja kézi mosóba, kérve egy utastér-takarítást is. Ez utóbbi azért is ésszerű, mert a gyakorlott autókozmetikusok tudják, milyen neuralgikus pontok azok, ahol gyűlik a kosz, és amelyeket kitakarítva a tisztábbnál is tisztábbnak érződik az autó. Másrészről rendelkeznek a szükséges vegyszerekkel és eszközökkel, valamint olyan tapasztalattal, hogy mit szabad, és mit nem szabad például sikálni, mert leválhat a kárpitszövet, ha rossz helyen erőszakos a takarító.
A belső tisztítást is meg kell előznie egy külső mosásnak, mert nehéz úgy utasteret takarítani, hogy közben a küszöbök, ablakok mocskosak. Persze, ha a belsőn van a hangsúly, a külső rendbetétele lehet egy gépi mosás is. Vannak olyan körülmények, amik kedveznek az utastér bemocskolódásának: ilyen egy lakásfelújítás, vagy egy kényszerűen elhúzódó szervizlátogatás, amikor heteket tölt a kocsi a műhelyben. A képeinken szereplő autóval ez utóbbi történt, de így pont jól demonstrálja a koszolódást. Az elsődleges koszgyűjtő pontok az érintő felületek. Ilyenek az ajtókilincsek, az indexkarok, az ablakemelők gombjai. Egyrészt itt kialakul egy zsírosodás, amelybe a kosz jól bele tud ragadni. Másrészt ha koszos kézzel ülnek a kocsiba (mint például egy szervizben gyakorta előfordul), a kézen lévő piszok is rákenődik az érintőfelületekre. A nem kézmagasságú utastéri berendezésekre a ruhával, cipővel is be lehet vinni a koszt.
A szervizben az autószerelők ruhái koszolódnak, a cipő pedig a civil életben is koszos. Egy hosszú szervizlátogatásnál olykor lemarad az ülésvédő, mert például a kocsi mozgatásához nem teszik bele, vagy kell másik autóba is. Így az ülések, könyöklők szintén a koszolódás célpontjai. Az esőben lehúzva maradó ablakok megint nem barátai az utastérnek, az esővíz is csúnya foltokat hagy az ajtókárpiton és az ülésen. Minél idősebb az autó, annál csúnyábbat, mivel az ülésszivacsozás mélyebb rétegeiből lényegében lehetetlen maradéktalanul eltávolítani a port, viszont a víz előhozza, és foltként szárad a textilre. A cipő által behordott kosz a küszöbökön, az ajtóoszlopok tövében, az első taposókon és a pedálokon rakódik le. Koszos hatást keltenek az ápolatlan falcok is, a karosszériaelemek által takart, csak nyitott ajtóknál látható felületek, amelyek nem tartoznak az utastérhez és a külsőhöz sem tartoznak igazán. Olyan átmeneti terület, amelyről könnyű megfeledkezni. Ide bejut a kosz, a csapadékvíz, mivel itt vannak a zsanérok, zárszerkezetek is, így olajos-zsíros szennyeződés is kioldódik. Érdemes ezeket a rejtettebb zugokat is áttakarítani.