A disztribúciós és szemétszállító teherautók utolsó tesztjei jelenleg zajlanak. Az ügyfelek teljes városi szállításukat, beleértve a városi buszokat is, megújuló energiaforrással működtethetik. A Scania etanollal üzemelő motorjai a dízelekhez hasonlóan öngyulladós rendszerűek, így 40%-al kevesebbet fogyasztanak, mint az Otto-motorok. A Scania emellett magára vállalja az engedélyek és elismervények beszerzését is, amelyek a folyamatos üzemanyag-ellátáshoz szükségesek.
 
A Scania szerint az etanol jelenleg a városi közlekedésben elérhető legköltséghatékonyabb üzemanyag, mivel segítségével akár azonnal is életre hívható egy fenntartható tömegközlekedési rendszer. A svéd vállalat közel 20 éve gyárt etanollal üzemelő buszokat. A technológia már kellőképp kiforrott a mindennapi szolgálathoz, ahogy ezt számos város tömegközlekedési vállalata is igazolhatja.
 
Azt a lehetőséget, hogy ugyanazon megújuló üzemanyaggal mind az áruszállítás, mind a tömegközlekedés is működtethető, kizárólag a svéd gyártó kínálja ügyfeleinek. A jövő évtől kezdődően az új etanolos kamionok a Scania meglévő etanolos buszaival kombinálva a megújuló üzemanyagokra való teljes áttérés lehetőségét fogják nyújtani a tömegközlekedési vállalatoknak, önkormányzatoknak és egyéb hatóságoknak.
 
Az etanol ugyanolyan könnyen kezelhető, mint a többi folyékony üzemanyag. Mivel mezőgazdasági terményekből (például brazíliai cukornádból) készül, a gázolajjal összehasonlítva mintegy 90%-kal kisebb a széndioxid-kibocsátása. Az erdei hulladékot a hő- vagy energiafejlesztésen alapuló biológiai folyamatokkal integráló kísérleti gyártás során hasonlóan magas értékeket értek el.
 
Folyamatos üzemanyag-ellátás
A Scania a fenntartható fejlődés iránt érzett elkötelezettsége miatt vállalta, hogy beszerzi a megfelelő dokumentációkat és engedélyeket, amelyek egy adott régióban az üzemanyag-ellátási infrastruktúra létrehozásához szükségesek. Ha az infrastruktúra kiépült, a kisebb helyi szolgáltatók könnyen tudnak csatlakozni hozzá.
 
Az etanolnak, mint a benzin helyettesítőjének termelése világszerte fellendült, mert az előállításához szükséges infrastruktúra mindenhol adott. Az öngyulladáshoz szükséges üzemanyag a gyulladást és kenést segítő adalék (5-7%) és az etanol (93-95%) keveréke.
 
Öngyulladós rendszerű etanollal üzemelő motorok
A Scania etanol motorjai ugyanazon az elven működnek, mint a dízelmotorok (sűrítés-gyújtás), és harmadik generációjuk hatékonyság terén is felveszi a versenyt a gázolajos konkurensekkel. Az etanollal vagy etanol-benzin keverékkel üzemelő személyautók Otto-motorok, így lényegesen kevésbé hatékonyak.
 
A Scania az egyetlen gyártó, amely működőképes dízel-etanol technológiájú motort hozott létre.
 
Az új etanolos erőforrás a Scania töltőlevegő-visszahűtést és kipufogógáz-visszavezetést alkalmazó 9-literes dízel erőforrására épül. Könnyedén teljesíti a környezetbarát járművek EEV-szabványát, amely még az Euro 5-ös előírásoknál is szigorúbb szabályozás. A hengerenkénti befecskendezésnek és az olajteknőben levő kettős kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően az öthengeres motor finoman és gazdaságosan jár.
 
Teljesítménye nagyszerűnek számít kategóriájában – 270 lóerő és 1200 Nm, amely kiváló reakcióképességet és vezethetőséget eredményez. Mivel már alacsony fordulatszámról is kitűnően húz, üzemanyag-fogyasztása is nagyon kedvező.
 
A motor a Scania moduláris motorkínálatának tagja, így a különböző konfigurációk alkotóelemei nagy mértékben azonosak. Az alkatrész-ellátást és a motor karbantartását nagyban segíti, hogy az alkatrészek könnyen elérhetők és jól ismertek minden Scania szervizműhely számára.
 
Érett technológia
A Scania 600 etanollal üzemelő buszt épített 1989 óta, amelyek többsége svéd városok levegőjét javítja. Az etanol természeténél fogva tisztán ég. A széndioxid-kibocsátás mellett más károsanyagok emissziója is lényegesen kisebb az etanol esetében. A stockholmi tömegközlekedési vállalat tapasztalatai azt mutatják, hogy a tervezett rendszeres karbantartási előírások betartása esetén semmilyen hátrány nem észlelhető a működtetés során. A buszok teljes egészében szabványos Scania alkatrészeket használnak. Az etanollal üzemelő buszok már 12 svéd és számos más városban is futnak: például Madridban, az itáliai La Speziában, a lengyel Slupsk-ban, Nottingham-ben, Sao Pauloban, valamint Kínában és Ausztráliában. További szállítások várhatók Dániába, Norvégiába és Belgiumba, sőt az etanol iránti érdeklődés Európában, Dél-Afrikában, az USA-ban és néhány latin-amerikai országban is egyre nő.
 
Mióta a Clinton Climate Initiative (CCI) Stockholmot – ahol a Scania etanollal üzemelő buszai működnek, amelyeket a szakemberek a városi közlekedés egyik létező legjobb széndioxid-kibocsátás csökkentését célzó megoldásának tartanak – mint egyfajta modellt állította előtérbe, további városok is kifejezték érdeklődésüket. A CCI-projektben negyven város vesz részt a világ minden tájáról.
 
A Scania etanollal üzemelő motorjainak öröksége
A Scania első etanollal üzemelő motorját 1916-ban fejlesztette ki a világháborúban fellépő üzemanyaghiány hatására. Az utóbbi évtizedek első etanolos motorját a 70-es évek végén alkották meg Brazíliában egy kormányzati döntés hatására, amely a fosszilis üzemanyagok felváltását célozta alternatív forrásokkal. Ennek révén az autóállomány jelentős részét benzinről etanol- vagy keveréküzeműre állították át.
 
A Scania kutatásának részét képezte egy nagy hatékonyságú, etanollal üzemelő dízelmotor kifejlesztése is. Az erre irányuló erőfeszítések az 1980-as évek közepén tovább fokozódtak, amikor a Stockholmi Tömegközlekedési Vállalat (SL) eldöntötte, hogy megkezdi a megújuló üzemanyagokra való átállást.
 
A Scania legendás 11 literes kamion és buszmotorját tették alkalmassá az etanolból, és a hidegindítást és égést segítő gyulladásserkentőből álló keverékkel való üzemelésre. A 260 lóerős erőforrás nitrogénoxid- és részecske-kibocsátása könnyedén teljesítette a 2001-ben életbe lépő Euro 3-as szabvány előírásait – ez olyan szint volt, amilyenről 1989-ben még álmodni sem mertek.
 
Kezdetben a belvárosi vonalak dízelbuszait cserélték le etanollal üzemelő Scania buszokra. Mára néhány biogázt alkalmazó busszal karöltve az etanolos buszok teljesítenek szolgálatot az összes belvárosi útvonalon. Az SL jelentése szerint a vállalat korai döntése jelentős környezeti előnyöket eredményezett, így az új buszokat a külvárosokban is elkezdték használni.
 
A Scania második generációs etanollal működő motorja, amelyet az új buszokkal együtt 1996-ban mutattak be, a 9 literes erőforrásra épült. A Scania OmniCity alacsonypadlós városi buszaihoz választható 230 lóerős erőforrás teljesítette az Euro 4-es előírásokat, a most útjára indított harmadik generáció pedig megfelel a jelenlegi legkeményebb szabványnak, az EEV-nek is.