Nehezen, vagy egyáltalán nem induló autók, egyenetlen motorüzem, leragadt benzinpumpák. Ilyen hibajelenségekről mesélnek a szerelők az olyan autók esetében, amelyeket huzamos ideig nem használnak. Jó példa erre a szentendrei Retro Design Center autógyűjteményét kezelő szakemberek tapasztalata is, akik a tucatnyi, 70-es, 80-as évekből származó egykori KGST-autót tartják karban. Elmondásuk szerint a járművekben már pár hónap állás után jelentkeznek lerakódások a karburátorok fúvókáiban, így – ezt elkerülendő – rendszeresen be kell indítani az autókat. Ha nem teszik, le kell szerelniük, majd alaposan ki kell tisztítaniuk a karburátorokat.
Azonban nem csak az idősebb autók problémája a lerakódás. Bármely korszerű járművel előfordulhat, amelyet nem használnak. A hibajelenségek már 2-3 hónap állás után jelentkezhetnek, nehézkes indíthatóság, egyenetlen alapjárat, csökkent motorteljesítmény formájában. Ahogy nő az állásidő, úgy lesz egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy a kocsi elveszti az üzemképességét. Találtunk egy kb. 1 éve álló 10 éves autót, amelyet száraz, lakótelepi garázsban tároltak. A kocsi akkumulátorát feltöltve sem indult, a gyújtáskulcs elfordítását csend követte, te hát az elektromos üzemanyagpumpa mondta fel a szolgálatot. A szervizben megpróbálkoztak például a pumpa áramellátásának polaritáscseréjével – ennek célja az ellenirányú üzem, ha esetleg a megszorulást szennyeződés okozza. Semmi nem segített, a pumpát újra kellett cserélni. Viszont kíváncsiak voltunk, hogy mi történt a belsejében, mi a hiba oka.
Sajnos a modern üzemanyagpumpák már nem szétszerelhetők – ritka kivételtől eltekintve. A műanyag ház még leszedhető roncsolás mentesen, de a villanymotor és a rászerelt lapátozás már egy közös fémházban dolgozik, amelynek a végeit peremezik. Mivel egy viszonylag vastagabb anyagról van szó, a peremezés felől sem lehet sérülésmentesen megnyitni a fémhüvelyt. Így flexszel felvágtuk óvatosan a ház oldalát. Ekképp felszabadultak az alkatrészek, a hajtómotor, mellette a kétrészes szivattyú, benne a lapátozással. Rendkívül egyszerű szerkezet. A hiba azonnal észrevehető volt, a kis műanyag lapátsor ráragadt a szivattyúház felületére, mintha valaki finoman és egyenletesen zöldes barna ragasztóval kente volna be. Elméletileg a ragacsos anyag eltávolítása után, a pumpát összeszerelve vígan dolgozhatott volna még, de a gyári, nem szerelhető kialakítás miatt ezt nem tehették meg. Végső esetben például egy új ház esztergálásával és menetes fedőlapokkal meg lehetett volna oldani, hogy visszakerüljön, de ehhez még a nagy, fehér műanyag házat is át kellett volna alakítani. Olyan munkák ezek, amelyeket csak ritka, különleges autóknál érdemes elvégezni, ahol az alkatrészellátás már nem biztosított.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!