Nem nehéz tönkretenni egy könnyűfém felnit, elég nagyobb sebességgel kátyúba hajtani. Ekkor könnyen előfordul, hogy a keréktárcsa nem csak deformálódik, de el is reped, vagy kitörik belőle egy darab. Ilyen esetben az egyengetés, a görgőzés már nem segít, komolyabb felújító munkát igényel a rendbehozatal.
A felújítók a keréktárcsák javíthatóságának tekintetében egy véleményen vannak: a sérült agyrészű vagy küllőtörött felnikkel nem érdemes foglalkozni, azok javítása után nagy a biztonsági kockázat, amit ők sem vállalnak, és természetesen az autóst sem biztatják erre. Lényegében minden más jöhet (peremsérülések és hiányok, palástszakadás), mivel nem a sérülés jellege, inkább a felni anyaga szab határt a javíthatóságnak. A javításra vitt keréktárcsákat elsőként egyensúlyozó gépre rakják és repedésvizsgálatnak vetik alá, hogy kiderüljön a kerék összes hibája. Ha a felni nem deformálódott és csupán a pereme folyamathiányos, az általában padkázással ledörzsölt felületet alumíniumhegesztő szakműhelyben felhegesztetik, a feltöltés után leesztergálják a felesleges anyagot, végül kiegyensúlyozzák a tárcsát.
Sokszor, kisebb sérülésnél az anyagfeltöltés sem szükséges, ha van elég „húsa” a fémnek és gyengülés nélkül kibírja. Ilyen esetben esztergálással eltüntethető a sérülés. A repedéseket és töréseket hegesztéssel javítják, ám ezt a legritkábban végzik a felnisnél, inkább elviszik szakosodott céghez. Az ok, hogy a hegesztést és az anyagfeltöltést csak az erre engedéllyel rendelkező vállalkozásoknál lehet elvégezni. A hatósági engedély szerint a felnifelújítók a peremsérüléseket egyengethetik és esztergálással, sorjázással eltüntethetik a hegesztések nyomait, továbbá esztétikai felújításokat végezhetnek.
Szomorú, hogy sokszor a drágább könnyűfém felnik nem javíthatók. Például nehezebben, sokszor egyáltalán nem reparálhatók a többrészes, hengerelt, kovácsolt alkatrészekből készült keréktárcsák – a „körbecsavaros” típusok. Ezek vékony falú anyaga a tapasztalatok szerint a hőkezelés során kilágyulhat, de persze nem mindegyiké. A javíthatóknál a többrészes tárcsákat szétszedik, majd az alkatrészek összeszerelésénél az elemek közötti rugalmas tömítőanyagot pótolják.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!