Egy jó sofőr mindenekelőtt fejben áll át a téli/tavaszi üzemmódra, az autóval viszont érdemes kicsit foglalkozni. Persze sokat halljuk, hogy a modern típusokkal igazán nem kell törődni, megoldanak mindent maguktól, de a legújabbakon is befagyhat az ajtó, ez nem kor-, vagy gyártmányfüggő. Sokkal inkább időjárás, körülmény és karbantartottság-függő. Tehát, ez a felvetett ajtóbefagyás már mutatja is az irányt, hogyan érdemes átgondolni az autó körüli tennivalókat, csak végig kell futtatni a napi autózási rutin momentumait.
Első az ajtónyitás, és beszállás a kocsiba. Befagyott ajtózárral ma már nem igazán találkozni, ha van is klasszikus, kulcsos zár az autók ajtaján, az rejtett. Persze maradtak még típusok, amelyeken van, és az idős autók tulajdonosairól se feledkezzünk meg. Tehát aki kulccsal jut be az autójába, annak érdemes megolajozni a zárakat. Az olajozás lényege ilyenkor nem csak a kenés, hanem, hogy távol tartja, lepergeti a vizet, akár a közvetlenül bejutót, akár a lecsapódó párát. Így, ha meg is fagy, mégsem a fémhez tapad, így nem rögzül a zár.
Közel hasonló a helyzet az ajtónyitással is, azzal a különbséggel, hogy olyan ajtaja, ami befagyhat, lényegében minden autónak van. Az ajtó úgy tud befagyni, hogy az ajtókeret hozzáfagy a tömítéshez. A víz jelenléte itt is természetes, oda is csurog, páraként le is csapódik, illetve akár az előző napi csapadékos nyitás-csukás során vizesek lettek a felületek. Fagypont alatt ez a víz megfagy, és az ajtó beragad. Tenni ellene úgy lehet, hogy műanyagápolóval vékonyan be kell kenni a tömítéseket. Így a víz nem tapad meg, a jég nem tud az anyag pólusaiba belefagyni, az ajtó rettenetes hidegben is nyitható marad. Mindezt érdemes a csomagtérajtón is megcsinálni.
Ha már bent vagyunk a kocsiban, az indítás következik. Lemerült akkumulátorral ezt nehéz megoldani, márpedig hidegben nagyobb az esély arra, hogy egy, már az élettartama javán túljutott, vagy esetleg huzamosan csak résztöltöttséget elérő akkumulátor bemondja az unalmast. A helyzetet megelőzendő, érdemes csepptöltővel feltölteni az akkumulátort (benne maradhat a kocsiban, nem muszáj kiszerelni, sőt, jobb nem kiszerelni), illetve beugrani egy szervizbe ellenőriztetni, hogy minden rendben van-e a töltéssel. Aki minderre legyint, az gondoljon bele, hogy egy csapadékos, korán sötétedős napon, lámpával, fűtéssel, ülésfűtéssel, zenét hallgatva végigaraszolni egy 40 perces dugót, többet vehet ki az akkuból, mint amit ugyanezen idő alatt tölt a rendszer. Nem kötelező, hogy ne induljon a kocsi másnap, de előfordulhat.
A következő témakör az indítás, majd az indulás. Ki kell látni az autóból, tehát jók az ablaktörlők? Jól működnek a fűtőszálak az üvegekben, a visszapillantó-tükörben? Ezeket érdemes ellenőrizni. A csíkot húzó-maszatoló ablaktörlők csere érettek, a hibás felületfűtések javítása miatt pedig érdemes autóvillamossági szakemberhez fordulni. Az ablakmosó tartályba téli, fagyálló folyadékot kell tölteni, de mínuszban, még hideg autó esetén, ezzel sem szabad ablakot mosni, mert felfagy a hideg üvegfelületre – a fagyállósága arra vonatkozik, hogy a tartályba-csövekbe nem fagy bele. Meg kell várni, míg a kocsi felmelegszik. Ha zavaróan koszos a szélvédő, akkor sincs ilyenkor alternatíva, a megelőzés a megoldás, mielőtt leállítjuk a kocsit, érdemes ablakmosózva tisztává tenni a szélvédőt a másnapi induláshoz. Szintén ide tartoznak a kocsi világítótestei. Ellenőrizni kell, hogy mind működjön. Izzóprobléma esetén csere, LED lámpás autónál azonban irány a szerviz, új lámpát rendelni. Előfordul, hogy az izzó jó, a lámpatest fáradt meg. Karcos, matt, szinte alig érvényesül a fény Gyorssegélyként érdemes políroztatni, kiábrándító állapotú lámpákat lehet még használhatóvá tenni. Ha már a műanyag is fáradt és repedezett, el kell gondolkozni új fényszórók vásárlásán. Már csak azért is, mert a bemattult lámpa a műszaki vizsgán „bukásveszélyes” lehet.
A december eleji havazás egy kicsit megmutatta, hogy lehet még igazi tél, akár márciusban is! Ez azt is jelenti, hogy nagyon fontosak a jó gumik. A legszerencsésebb a téli gumiköpenyek használata, ami még bőven rendelkezik mintamélységgel és el sem öregedett. A téli gumi a mintázata mellett azzal nyer előnyt a hidegben, hogy a gumikeveréke viszonylag puha marad, nem válik rideggé. Ebből a szempontból érthető, miért lehet kockázatos öreg gumival járni: azok anyaga ugyanis épp ellenkező irányba módosul, egyre keményebb lesz. Az pedig rosszabbul tapad, még a száraz úton is.