Amit lehet, külön fényeznek a javításokkor. Itt már egy kész lökhárító várja a felszerelést. Fotó: Dombóvári Mihály Amit lehet, külön fényeznek a javításokkor. Itt már egy kész lökhárító várja a felszerelést. Fotó: Dombóvári Mihály

A karosszériaelemek javításánál az emeli erősen a költségeket, hogy hiába kis felületre korlátozódik maga a sérülés, a szép végeredményért az egész elemet újra kell fújni.

A zárat feszegetve behorpasztották a lemezt, az ajtó szétszerelése után hagyományos lemezmunkával javították a horpadást. A karosszériásoktól így került a fényezőkhöz az ajtó. Kezdődhet a kozmetika! A zárat feszegetve behorpasztották a lemezt, az ajtó szétszerelése után hagyományos lemezmunkával javították a horpadást. A karosszériásoktól így került a fényezőkhöz az ajtó. Kezdődhet a kozmetika!

A cikkünkben szereplő kocsit megpróbálták feltörni, a zár feszegetésekor pedig behorpadt az ajtólemez is. A javításhoz levették a kárpitot, kiszerelték a kilincset, majd egyengetéssel javították a kilincs körüli lemezsérülést. Ezután lecsiszolták a javított részt, majd leszerelték az ajtót és elvitték a fényezőműhelybe. Ott az egész ajtót előkészítették fényezésre, csiszolták, zsírtalanították. A munkafázis része, hogy ha peremezett részt, vagy hegesztési varratot is érintett a javítás, az esetben a varratvédelemről is gondoskodni kell. Az elemfényezés egyébként azért is bevett eljárás, mert az egyszerűbbnek tűnő foltjavítással is közel ugyanannyi a munka, és nem feltétlenül olyan szép a végeredmény. Foltjavítást olyan elemeken alkalmaznak, amelyek nem leszerelhetők, nem elkülönülők, mint például a tetőoszlopok, a hátsó sárvédők, vagy a kasztnihátfalak.

A kilincsfészek környékének egyengetése után az ajtó leszerelve ment fényezésre A kilincsfészek környékének egyengetése után az ajtó leszerelve ment fényezésre
A javítóanyagot természetesen a gyári színkód alapján keverik ki, a leszerelt elemek fújása könnyebb, mintha a kocsin kéne körbemaszkolni. A belső részeken javítások esetén nagyon fontos a varratvédelem helyreállítása A javítóanyagot természetesen a gyári színkód alapján keverik ki, a leszerelt elemek fújása könnyebb, mintha a kocsin kéne körbemaszkolni. A belső részeken javítások esetén nagyon fontos a varratvédelem helyreállítása

Fényezés állapotfelmérése

Az autók fényezésének állapota sok mindenről beszél. A korábbi sérülések ugyanúgy kiderülhetnek, mint a használat intenzitása, mostohasága. Egy rutinos fényező számára az autó nyitott könyv, persze a jó szemen kívül segítségül hívható néhány műszer is. A lakksérülésekre érdemes figyelni, mert a nagyon leharcolt fényezés előbb-utóbb utat ad a rozsdásodásnak. Ez főleg az autó orrán, a kőfelverődésnek kitett részeken figyelhető meg. Az autógyárakban sem mindig egyenletes a felületvédelem minősége, van úgy, hogy keményebb a lakk, s előfordul, hogy puhább. A keményebb jobban bírja a karcolós sérüléseket (pl. az autómosók műanyagsörtés keféit), a puhább viszont jobban véd a kőfelverődések ellen (a keményből a kő hatásra kipattanhat egy kis darab).

Ha egy elemen erősen eltérő a bevonatréteg vastagsága, ott javítógitt lehet alul Ha egy elemen erősen eltérő a bevonatréteg vastagsága, ott javítógitt lehet alul

A bevonatok milyensége rétegvastagság-mérővel ellenőrizhető, így például az utólagos fényezés javításról árulkodik. De nem kell minden javítást rosszként értékelni: egyrészt a szakszerű utómunkának közel egyenértékűnek kell lennie a gyári állapottal, másrészt egy új lakkréteg, mondjuk a kocsi orrán az előző gazda gondosságára is utalhat, aki a kőfelverődéseket ekképp javíttatta.

Az ilyen lakkhibák alatt indul a rozsda. Kőfelverődés okozta Az ilyen lakkhibák alatt indul a rozsda. Kőfelverődés okozta

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!