Évekig szolgált nálam az OBD II-es portra csatlakoztatható, kábeles, laptopos kiolvasós módszer (VAG-COM a VW tulajdonlás okán), egészen a win10-es bevonulásáig. Egy idő után kezdett hiányozni a lehetőség, hogy bármikor kiolvashassam a memóriát, így lépni kellett. Ismerős volt a Bluetooth kapcsolaton át kommunikáló kis eszköz, amelynek őseit már régóta használták azok a szervizek, amelyekbe járok, csak épp nagyobb készülékek voltak. Közben persze nagyot fejlődött a technika, és minek cipeljen ki az ember a kocsihoz laptopot, ha kéznél van az okostelefon. Ez utóbbihoz több szoftverfejlesztő is készített a kiolvasott jeleket megjeleníteni, értelmezni képes alkalmazásokat. A legnagyobb közösségi oldalon néha fel-felbukkant egy egy ilyen kis eszköz hirdetése, 5000-10 000 forint közötti összegért, így érdemes volt utánaolvasni a technológiának. A fórumokon futó tapasztalatgyűjtés után felkerestem a kinézett alkalmazásfejlesztők oldalát, ahol a honlapgazdák a programjaikhoz ajánlottak interfészgyártókat. Ezután már csak rá kellett keresni a Bluetooth-os eszközökre, egyre közelebb jutva a forráshoz. Természetesen kínai kereskedőoldal lett a lelőhely, onnan rendeltem meg a készséget, az alacsony ár okán többet is, egyrészt, ha az egyik rossz, legyen másik, illetve ha mindkettő jó, legyen a barátomnak is.
Kb. egy hónap alatt érkeztek meg a kiolvasók – a vámolással nem volt gond, mert az összérték alatta maradt a vámköteles szintnek. A gyártó csomagolt a jeladó mellé telepítő CD-t is, amit azért rátöltöttem a laptopra, de azóta sem használtam a programokat. Inkább letöltöttem három alkalmazást a Google Play áruházból a telefonra, majd mentem is ki a parkolóba tesztelni az eszközöket. Elsőként a családi „másodautó” Opel Corsán próbálgattam a letöltött appokat. Elsőre nem sikerült a csatlakozás, bárhonnan is kezdtem, így elővettem egy tartalék eszközt, mert hát többet rendeltem, és azt dugtam az OBD II-es portba. Jó volt a megérzésem, hogy többet vásároljak, mert ez elsőre működött. Mivel a letöltött appok próbaverziók, illetve ingyenesen letölthető alapverziók, így csak csökkentett lehetőségeket adnak – OBD Car Doctor, OBD Auto-Doctor, Torque. Talán az utolsó a legismertebb, végül én is ezen nézegettem az autóból érkező infókat. Egyébként nem nagy összeg a teljes, jól használható verzió letöltése sem, amely engedi például a hibakódok törlését, az olajcsereciklus figyelmeztetési jelének nullázását – ami kell ahhoz, hogy a kocsi vezérlője is újraindítsa az intervallum számlálását.
A kiolvasás nem nagy varázslat. Csatlakoztatni kell a Bluetooth-os eszközt az OBD II-es portra, majd kapcsolatot létesíteni közte és a telefon között. Ha minden rendben összeállt, akkor lehet kiolvasni a memóriát, vagy a valós idejű adatokat elemezni – vákuum, fordulatszám, folyadékok hőfoka. Ez utóbbiak megjelenítésére többféle grafika választható. Nagyjából azt is látni, hogy melyik app szolgálja inkább a játékot, és melyik a tényleges hibakeresést. Az Opel után ki akartam olvasni a Škoda Octaviánkat is, de sajnos annak az OBD II-es csatlakozófészke annyira szűk, hogy nem lehetett oda bedugni. Kell hozzá egy adapter, aminek beszerzése már folyamatban van. Viszont a kis eszköz hírére sorra futottak be az ismerősök, vagy frissen vásárolt, vagy már meglévő és éppen hibakódot feldobó autóikkal. Így a Torque-ot használva olvastam ki VW Passat B5.5 1.8T-t, VW Golf IV. 2.0 4Motion-t, valamint Toyota Corolla Verso D-4D típusú kocsikat is. Mindnél meg is lett a hibakód, és annak jelentése is: a VW-k esetében egyszer gyújtótrafó, egyszer csak sima vásárlás utáni kiolvasás, a Toyotánál kipufogógáz-utánkezelési probléma volt a hibajel oka.
Izzadtságos meló
Egy Range Rover Evoque tulajdonosa siettében kicsit erőltette az USB-csatlakozót, így az tönkrement. A javítás nem tűnik szörnyű kalandnak, mégis okoz fejtörést. Mivel az ilyen ritkán megy tönkre, így az alkatrész nem olcsó és nem is érkezik meg gyorsan. Így a szerviz kiszerelte a foglalatpanelt: volt vele egy kis küzdés, mert olyan rövid kábelre fogta a gyártó, hogy a ”csoki” leoldása is problémákba ütközött, ezért elindult a kárpitok visszabontása, hogy legalább fél centi helyet nyerjenek. Végül siker koronázta az akciót, kiemelték a panelt. Elsőre próbálták házilag meghekkelni a csatlakozót, de ez nem járt vállalható sikerrel, így számítástechnikai szervizbe vitték a panelről leszerelt USB-egységet, ahol kis pénzből megjavították és mehetett vissza az autóba.