A lassítás kérdése azóta foglalkoztatja az emberiséget, mióta a kerék megjelent eszköztárában, nem csoda, hogy feltalálók és szakemberek százai dolgoztak és dolgoznak a probléma megoldásán. Lelkiismeretes munkájuknak köszönhetően az egyszerű dörzsféket idővel leváltotta a dobfék, majd – a XX. század közepe táján – jött a tárcsákra épülő rendszer, ami tulajdonképpen máig egyeduralkodó a személyautók világában. Felépítése nem sokat változott az elmúlt évtizedekben, a gyártáshoz felhasznált anyagokkal azonban folyamatosan variálnak, s bizony egyre jobb, egyre hatékonyabb összetevők születnek.
A fékbetétek és -pofák kopórétegének legfőbb komponense sokáig az azbeszt volt, a 80-as évekre azonban bebizonyosodott, hogy az erősen rákkeltő hatású, ezért arra kötelezték a gyártókat, hogy mielőbb váltsák ki egy hasonlóképpen tartós, mindazonáltal kevésbé környezetszennyező anyaggal. Ekkor léptek színre a fémalapú, főként rézre épülő betétek, melyek strapabíróság és biztonság tekintetében egyaránt felvették a versenyt elődeikkel. Igen ám, de mára ezek hátránya is kiderült, nevezetesen, hogy a természetbe kerülő réz jelentősen károsítja a vizek élővilágát. Ez tarthatatlan állapot – vallják a törvényhozók, ezért a közelmúltban olyan előírások születtek, melyek a jövőben 0,5%-ra mérsékelik a réz – jelenleg 10-20%-os – arányát a kopórétegben.
A Ferodo nemrégiben mutatta be rézmentes, Eco-Friction névre keresztelt termékcsaládját, ami oly hatékonynak bizonyult, hogy több neves autógyártó, közöttük az Audi és a Mercedes is, beszállítójának választotta a céget. Az olaszországi Mondoviban egyazon gépsoron készülnek a márkák és a civil vásárlók számára kínált alkatrészek, vagyis az autósboltban megvehető betét, illetve pofa – csomagolását leszámítva – tökéletesen megegyezik a vadonatúj modellekben dolgozó egységekkel. A napokban személyesen is meggyőződhettünk róla, hogy a tervezőknek sikerült megtalálni az ideális technikai középutat, azaz úgy csökkentették a réztartalmat, hogy a fékhatás nem csökkent, sőt!
Borongós, barátságtalan idő fogadott minket az autó- és motorversenyeknek is otthont adó Navak tesztpályán, ahol Roberto Cravarezza, a Ferodo szakembere vezényelte az újságírókat, s persze magát a fékbetétpróbát. Jómagam két azonos kivitelű, 110 lóerős VW Golf 1.6 TDI volánja mögött nyertem tanúbizonyságot, hogy az Eco-Friction valóban többet nyújt, mint egy hagyományos fékbetét. A GPS-alapú sebességmérő jelzésére pontosan 100 km/óránál – a gyári műszer szerint nagyjából 106 km/óránál – kellett több alkalommal a fékpedálra taposni, a jármű mozgását elemző egység pedig kikalkulálta, illetve átlagolta a fékutak hosszát. Az Eco-Friction nem sokat, nagyjából 20-25 centit vert a klasszikus betétre, viszont lassítás közben szinte egyáltalán nem került réz a környezetbe, s itt ezen van a hangsúly. Ha elterjednek ezek a betétek, sokkal tisztább, egészségesebb környezetben élhetünk, méghozzá annak tudatában, hogy vizeink élővilága sem látja kárát a mobilizációnak. A Szerbiában tapasztaltak alapján bátran kijelenthetjük, hogy profi munkát végeztek a Ferodo mérnökei: rövidebb lett a fékút és hosszabb az élet.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!