Szembeötlő a fejlődés, ha a mai hajtóműveket összehasonlítjuk a korábbi évtizedekből származókkal. Az 1983-as BMW 323i és a jelenlegi BMW 325i – mindkettő motorja soros hathengeres – között jelentős a különbség: a teljesítmény 57 százalékkal nőtt, a nyomaték 24-gyel, s ugyanennyivel javult a gyorsítóképesség is. Az autó súlya 38 százalékkal emelkedett, légellenállása azonban 16-tal csökkent, így a fogyasztás 20 százalékkal kevesebb az 1983-asnál. A kipufogógáz tisztaságában pedig 95 százalékos javulás következett be. E számokból kiolvasható, mit jelent a hatékony dinamika. A modern autók tágasabbak, kényelmesebbek, biztonságosabbak, így nagyobbak és nehezebbek is a régebbi modelleknél. A megnövekedett homlokfelület hatását azonban több mint jóváteszi az áramvonalazás, korszerű szerkezeti anyagok tartják kordában a súlynövekedést, s a fogyasztás mérséklődésében mérvadó szerepet játszik a motorok hatásfokának emelése. Számít a korszerű sebességváltók több fokozata, finomabb lépcsőzése is. A levegőszennyezés pedig csupán töredéke a korábbinak.

Kétszintű gazdálkodás

 Intelligens generátorvezérlés révén fékezési energiából tölthető az akkumulátor, ami sokféle előnnyel jár Intelligens generátorvezérlés révén fékezési energiából tölthető az akkumulátor, ami sokféle előnnyel jár

A BMW intelligens energiagazdálkodása két szinten mérsékli az energiaveszteséget. Az alapjáraton működő start-stop automatika a primer energiával takarékoskodik, s például piros lámpánál leállítja a motort. Újraindításhoz elegendő megnyomni a kuplungpedált. A várható benzinmegtakarítást a 3-as BMW esetében 0,5 literre tehetjük 100 kilométerenként (az EU tesztciklus szerint mérve). A második szint az autó áramfejlesztését, -tárolását és -felhasználását illeti. Az áramfejlesztés teljes mértékben a motorfékezés (tolóüzem) és a fékezés fázisára tolódik el, így amikor hajt a motor, kizárólag a mozgási energia keltésére fordítódik a teljesítménye. Ráadásul eddig ki nem használt tartalékot tár fel a fékezési energia visszanyerése. A Brake Energy Regeneration nevű rendszer áramtermelésre használja ki azt az energiát, amely eddig haszontalan hőként melegítette a féktárcsákat. A rendszer úgy működik, hogy amikor a motor hajtja az autót, akkor csak kapacitásának körülbelül 80 százalékáig töltődik fel az akkumulátor. Ez mindig elegendő az álló autó fogyasztóinak ellátására és a következő indítózásra. A hiányzó töltést kizárólag az energetikai szempontból kedvező tolóüzemi és fékezési fázis termeli. Mivel a célirányos vezérlés növeli a töltési ciklusok számát, a BMW korszerű, AGM típusú (Absorbent Glass Mat) akkumulátorokat használ, amelyek sokkal terhelhetőbbek a hagyományos ólomakkuknál. Az AGM akkumulátorban az ólomrétegek közötti mikro-üvegszálas szövet veszi fel az elektrolitot. Az ilyen akku gyakori feltöltés és kisütés esetén is sokáig megőrzi kapacitását.

Csúcshajtómű

Soros, hathengeres BMW motor precíziós közvetlen benzinbefecskendezéssel Soros, hathengeres BMW motor precíziós közvetlen benzinbefecskendezéssel

A közeljövőben egy ikerturbóval és közvetlen benzinbefecskendezéssel ellátott csúcshajtómű koronázza meg a BMW hathengeres soros motorjainak kínálatát. A 225 kW/306 lóerős teljesítmény, illetve a 400 newtonméteres nyomaték fokozott dinamikai igényeket elégít ki. Alapként a BMW aktuális motornemzedéke szolgál, amely 3,0 liter lökettérfogatból elért 195 kW/265 LE teljesítménnyel kiválónak számít a szívómotorok között. Turbófeltöltéssel a teljesítmény 15, a nyomaték 30 százalékkal nő. Ennek eredményét a 3-as limuzinra számították ki a mérnökök: százra fél másodperccel hamarabb gyorsul az autó, utolsó előtti fokozatban 80-ról 120-ra pedig 8,2 helyett 6,3 másodperc alatt növeli a sebességét. Teljesítményben ez a motor egyenértékű egy 4,0 literes V8-assal, de a súlya 70 kilóval kisebb, no és 10 százalékkal kevesebbet fogyaszt. A turbómotorok megszokott hátrányait, a turbólyukat és a nagy fogyasztást úgy küszöbölik ki, hogy egy nagy feltöltő helyett két kicsit alkalmaztak, amelyek három-három hengert látnak el. Tehetetlenségi nyomatékuk kicsi, gyorsan felpörögnek

Két kisméretű feltöltő alkalmazásával kiküszöbölhetők a turbómotorok szokásos hátrányai Két kisméretű feltöltő alkalmazásával kiküszöbölhetők a turbómotorok szokásos hátrányai

és létrehozzák a szükséges túlnyomást. A kiváló hatásfokban szerepet játszik, hogy 1050 fokos hőmérsékletet elviselő különleges acélból készül a turbina, ezért le lehet mondani a fokozott benzinbefecskendezés hűtő hatásáról. Különösen akkor jár ez érezhető fogyasztáscsökkenéssel, ha forszírozott tempóban használják a motort. Kulcsfontosságú a precíziós közvetlen befecskendezés is, amely magasabb sűrítési arányt enged meg, ezáltal emeli a hatásfokot. Alapja, hogy centrálisan, a szelepek között helyezkedik el az újszerűen, kifelé nyíló porlasztó, amely kúp alakú, egyenletes sugárban juttatja az égéstérbe a benzint, így elmarad a hengerfal benedvesítéséből adódó veszteség. Mindezek hatását célszerűen alkalmazott könnyű szerkezeti anyagok egészítik ki, amelyek segítségével egyrészt csökkentik a jármű össztömegét, másrészt ideális, 50:50 százalékos tengelyterhelési arányt valósítanak meg. Sikerül tehát a látszólag lehetetlen, ám látnunk kell azt is, hogy ezek nemcsak műszakilag nagyon igényes megoldások, hanem a költségek tekintetében is. A takarékoskodás sajnos sohasem volt olcsó mulatság… Karlovitz Kristóf