A gyorsszervizek lényege, hogy viszonylag egyszerű javítási munkákat vállalnak, s igyekeznek azokat rövid időn belül megoldani, hogy az ügyfél mielőbb mehessen az útjára. Mindez nem jelenti azt, hogy a bonyolultabb ügyekkel elhajtják a kuncsaftokat, azokat ütemezetten vállalják, miként más szervizek is, de ott a gyors vállalási határidő már nem tartható. Amit az eszköz és tudáskészlet megenged, azt javítják, már csak azért is, mert nagyon sok művelet során találnak nagyobb lélegzetvételű teendőt is.
A szervizlátogatás apropója egy egyszerű őszi karbantartás volt, olaj és szűrőcserék, valamint a négyévszakos gumik ellenőrzése, centrírozása, szelepcseréje és pozícióváltása. Ami érdekesség, hogy bár egy öregedő Opel Corsa C volt az alany, azonban 40 000 km alatti futásteljesítménye okán a szerviz beszerzett gyári GM olajat és szűrőket az autóhoz – bizonyítva, hogy ezt nem csak márkaszervizek tehetik meg. A négyévszakos gumit használók sokszor úgy gondolják, hogy a teljes gumikérdésről „le van a gondjuk”, amíg el nem kopik. Azonban a napi használatban lévő autók kerekei a kátyús-vacak útjainkon kapnak rendesen, emiatt évente érdemes ellenőriztetni a négyévszakosokat is.
Szintén évente érdemes pozíciót váltani, azaz a hajtott tengelyről átszerelni a kerekeket a nem hajtott tengelyre, ezzel az érhető el, hogy egyenletesen kopjanak a gumik, és majd garnitúrában lehessen cserélni, ha lefutottak. Továbbá öregednek a szelepek, így 2-3 évente jó kicseréltetni, mert idővel nem tartják a nyomást. De ezt trükkösen teszik, mert nem feltétlenül engednek le teljesen. Például a tulaj észreveszi, hogy puhább az abroncs – mert a kanyarban csikorog, vagy lehúzott ablaknál fura hangot ad, nem a gördülési monoton zajt –, ezért felfújja a megadott értékre, mondjuk 2,2 bar nyomásra. És másfél nap után ismét csikorog, és ismét csak 1,9 bar nyomás van az abroncsban: mert a romló szelep ez utóbbi értéket még megtartja, de a nagyobb, kívánt értéket már nem. Ki kell tehát cserélni, filléres dolog.
Miközben a Corsával foglalkoztak, körbenéztünk a többi szervizálláson. Az egyiken egy Suzuki Wagon R+ állt, amely a kenyere javát már rég megette. Sivító ékszíjhang miatt hozták be. Így kiszerelték a hosszbordásszíjat, amely bár még látványosan nem töredezett, a bordák árkaiban jól láthatóan felkeményedett, és már meg is nyúlt. Újat fűztek be, amely összehasonlítva a régivel valamelyest kisebb átmérőjű volt, mert a régi már annyira elnyúlt. Lett volna még mit csinálni a Suzukin, de a tulajdonos a kocsi túlélésére áldozott csak. Egy másik szervizben a kilyukadt fűtőradiátor problémáját úgy oldották meg, hogy lekötötték a rendszerről a fűtést – erre most derült fény…
Közben befutott a műhelybe egy Németországból viszonylag frissen importált Audi A6 Avant is. A V8-as motorú utazóautó futásteljesítménye nem érte el a 200 000 km-t, állapota is ennek megfelelő. Gumiproblémával érkezett a kocsi, aszfaltfelgyűrődésre futott és szálszakadt lett a jobb első abroncs. Leszerelték a kereket, de ekkor már sejthető volt, hogy nem csak ez a problémája a kocsinak. A sérülés jól látható volt, a külső gumipaláston dudor, a belsőn deformáció alakult ki, egyértelműen cserélendő.
Azonban a gumik belső éle is tükrösre kopott, ráadásul mindkét oldalon. Az autót átvizsgálva a hibafeltárás a többlengőkaros futómű felső lengőkarpárjainak a kiverődött szilentjeit hozta ki „bűnösnek”. Ennek a javítására későbbi időpontot választottak. A gumikérdés megoldásaként teljes garnitúra új gumit választott a tulajdonos. De az ütött felni helyett a pótkerék került elő (ugyanolyan könnyűfém), mert tojás lett a sérült, pótkeréknek berakták az autó ott tárolt egyik téligumis felnijét. A tojáskereket átgörgőzték, hogy ismét kör alakú legyen, és másnap került vissza a kocsiba pótkeréknek.
Cikkünk elkészítéséhez a szentendrei BLT Szerviz nyújtott segítséget.