Az autó nagyon gyorsan jelez, ha gondja van az üzemanyaggal. Elerőtlenedik, kihagy, lefullad, vagy nehezen indul. Persze mindez a hibacsoport utalhat más problémákra is, így érdemes figyelni, hogy a fenti jelenségeket mikor, mi módon produkálja az autó. Mindebből lehet következtetni a hibaforrásra, főképp, ha nagyjából az autó előélete és a tulajdonos karbantartási, tankolási szokásai is ismertek.
A szennyezett üzemanyag, vagy például szerelési beavatkozás miatt piszkossá vált üzemanyagrendszer az ellátást akadályozza. Egyrészt változhat az üzemanyag energiatartalma, például ha eleve víz kerül a betankolt anyagba, vagy a tank vizesedett el: ha gyakorta alacsony tartálytöltöttségi szinttel használnak egy autót, abban nagyobb a levegőmennyiség, így a pára is, ami lecsapódhat a tartály falán, és vízként lecsurogva keveredik az üzemanyaggal.
A víztartalom hatása, hogy a kocsi elerőtlenedik. Vizes benzint tankolva pár kilométeren belül megtörténik a változás – például az elérhető végsebesség padlógázzal kb. 80 km/óra lesz. Tankolás után jobban húz az autó, majd a nafta fogyásával arányosan romlik a helyzet. Ilyenkor kétféle elhárító megoldás létezik: az egyik, lefejteni a tank tartalmát, a másik (ha nem túl korlátozó a jelenség) kihasználni a vizes anyagot, folyamatosan dúsítva a „keveréket” rátankolással.
A szilárd szennyeződés más jellegű problémát okoz. Eltömíti a szűrőket, vagy lerakódásként a kis átömlési keresztmetszetű pontokat a rendszerben – például karburátoroknál a fúvókákat. Emiatt a dugulás okozhat hektikus hibát, például ha alacsony a tankban az üzemanyagszint, a lebegő, úszó „szmötyit” a pumpa rászívja a szűrőre, ami eltömődik. Ilyenkor nagyobb gázadásnál fullad a motor, vagy le is áll – mivel a rendszer a szűrő eltömődése miatt csak szűk keresztmetszeten át tudja szállítani az üzemanyagot, értelemszerűen így kevesebbet. Tehát a motor alacsony fordulaton elketyeg, erősebb terhelésen fullad. Az ilyen tartály-szűrő mocsoknál könnyen előfordul, hogy a kocsi a fulladás után indítható – a szűrőre rászívott kosz leülepszik. Erre a hibaokra utal az is, ha teletankolás után a jelenség lényegében megszűnik: nem mindegy, hogy 50 vagy mondjuk kilenc liter üzemanyag tartalmazza ugyanazt a mennyiségű koszt. Ilyen gyanú esetén ellenőrizni kell az üzemanyagtartály tartalmát, mennyire szennyeződött az üzemanyag. A pumpaegység kiemelésével az ott lévő szűrőt is csekkolni kell, ha mocskos, cserélendő. Ekkor érdemes ellenőrizni a tankon belüli üzemanyag-vezetékeket (ha van), mert az elméletileg üzemanyagálló csövek idővel tönkremennek a hajtóanyagban jelen lévő agresszív lepárlási segédanyagoktól, illetve az alkoholtartalomtól. Sajnos előfordulhat olyan szennyeződés is, amely az üzemanyagtank és üzemanyagrendszer átmosását igényli, ez bizony már egy nagyobb lélegzetvételű feladat.