Az autósok többsége nem használja ki az autója képességeit, és ez egyre inkább így alakult, ahogy a kocsik teljesítménye javult. A napi óvatos gurulásban, a messziről fékezésben, a kátyúkerülgetésben nem éri olyan terhelés a kocsit, hogy egy úrvezetőnek feltűnjenek a kialakuló hibák. Így azoknak van idejük kibontakozni, főképp, ha szerelő csak az időszakos műszaki vizsgára jelentkezéskor látja az autót.
Mindezért javallott a garanciaidőn már rég túljutott kocsiknál is tartani a gyárilag javasolt szervizciklusokat, és ha nem jön össze évente az ehhez szükséges kilométer, akkor is legalább egyszer elvinni az autót a szerelőhöz ellenőrzésre. 15 éves autókor felett az évi két ellenőrzés még szerencsésebb, mert abban a korban már elsősorban nem a csereciklusok, hanem az állapot szerint megy a szervizelés – mert ugyan minden alkatrésznek adott az élettartama, de kevesen vezetnek erről könyvelést, és tudják, hogy például a generátor mennyit üzemelt.
Jó példa erre az elhanyagolós típusú használatra az ismerős szervizünkbe betévedt „covidvizsgás” Nissan Almera. Látszatra a kocsi egy normálisan tartott autó volt, a rendszeres mosás és porszívózás azonban nem jelent karbantartottságot. Az ellenőrzés során feltűnt, hogy a hátsó lengéscsillapítók csereérettek, így emelőre került a kocsi a rossz tubusok kiszerelésére. A meglepetés ekkor jött, mert kiderült, hogy a már koros autóban még az eredeti gátlók dolgoztak!
A légkulcs érintésére bőven hullott alá a rozsda. Nem csak a lengéscsillapító volt korrodált, hanem a felső fészek is. A lengéscsillapítóra hegesztett rugótányérokat már csak az imádság tartotta, így szerencséje volt a tulajdonosnak, hogy nem ült le egy nagyobb úthibán az autó. A felső fészekben a gumiszilent is már kővé keményedett és mállott. Természetesen a csavarok sem akartak megindulni… Persze így volt idő rá, hogy megérkezzen az alkatrészfutár az új lengéscsillapítókkal. Ezekre átszerelték a rugókat, az új szilenteket, majd mehettek be a helyükre. Az öreg Almera vélhetően megkapta azokat a lengéscsillapítókat, amelyekkel majd bejut a bontóba, ha fenntartják az eddigi szervizlátogatási ciklusát az autónak.
Cikkünk elkészítéséhez a szentendrei BLT szerviz nyújtott segítséget