Nem csak árnyékoló jellegű fólia létezik, kaphatók teljesen átlátszók is. Ezek egyrészt szűrik az UV-sugárzást (így a hőérzetet is javítják), másrészt egyben tartják az összetört egyrétegű edzett üveget, amely balesetbiztonsági szempontból és a feltörésvédelem oldaláról is előnyös. A színezett fóliák elsődleges szerepe a napfényvédelem. Ezt árnyékolással és UV-védelemmel produkálják, utóbbi a jobb gyártók esetében eléri a 99%-os szűrőképességet. A jelenleg érvényes szabályok szerint a szélvédőre és a két első ülés melletti ablakokra nem tehető színezett fólia, csak a gyári üvegszínezés elfogadott. Ellenben a B-oszloptól hátrafelé bármilyen sötét fólia felrakható, a hátsó szélvédőre is. Az első szélvédőre napfényvédő csík elméletileg a látótéren kívül helyezhető csak el, de ez vitás helyzetekre ad lehetőséget – általában az ablaktörlő felső törlési vonalán kívüli csíkot elfogadhatják, de ez nem szentírás.
A korszerű fóliák hasonló tulajdonságúak, érdemes jó minőségűt választani, neves gyártótól, mert azok kopásállóbbak, nehezebben karcolódnak (például ablak fel- és lehúzástól), jobb a ragasztójuk, nem hólyagosodnak fel, és az alakjukat is megtartják. A fóliázás időigénye az autó típusától is függ. Régebben, a gumikéderes szélvédők és a könnyen lecsavarozható kárpitok idejében kiszedték az üvegeket, de ez már a múlté.
A munka az üvegfelületek alapos letisztításával kezdődik, ekkor a felragasztott matricákat is eltávolítják. Amit lehet, azt leszednek (pl. harmadik féklámpa). A lehúzható oldalüvegeknél a huzatfogó- és vízlehúzó flokkolt (műbársony) felületű tömítéséket lemaszkolják, mert azok tartják a koszt, és ha a fólia alá por kerül, csúnya lesz a végeredmény. A fóliákat előbb nagyolt méretre vágják, és magán az üvegen szabják pontos méretre. A vágást szikékkel végzik, egy nagyobb üvegfelület 2-3 pengeváltást is megél, fontos, hogy az üveg ne karcolódjon. A felillesztésnél (is) rengeteg vizet használnak, ez biztosítja, hogy csúsztatható legyen a fólia az üvegen. A víz javát utóbb kiszorítják tolólapocskákkal a fólia alól, s a levegőbuborékokat és hólyagokat is távozásra bírják. A befejezést követően három napig nem szabad mozgatni az ablakokat, mert kell az idő a fólia teljes feltapadásáig. Ehhez szükséges, hogy a maradék kis mennyiségű víz is eltűnjön az üveg és a fólia közül, és megköthessen a ragasztó.
Bármennyire is szabályosan telepített egy fólia, mégis szabálytalannak számít, ha nincs hozzá műbizonylat. Hiányában közúti ellenőrzésen, műszaki vizsgán is bajba kerül az autós. Az okmányt a felragasztást végző cégtől kell kérni. Ha nem tud adni, ne is rendeljük meg a munkát, válasszunk korrekt céget.
Cikkünk elkészítéséhez a Persecutor műhelye nyújtott segítséget.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!