A Cataclean angol találmány, szülőhazájában és számos más európai országban immár hetedik éve kapható. Amint azt az elnevezése sugallja (clean = tisztít), a katalizátort tisztítja. Pontosabban minden olyan alkatrészt, melyen az üzemanyag elégése során keletkezett salakanyagok előfordulnak, tehát a hengerfalat, a dugattyúgyűrűt, a szelepeket, a gyertyát és a lambdaszondát. Az üzemanyagtartályba kell önteni belőle fél litert, majd menni 30 kilométert, és kész!

Intenzív

Noha a kezelés valóban nem nagy ördöngösség, a gyártói intelmeket ajánlatos figyelembe venni. Először is azt, hogy a Cataclean olyan agresszív vegyületeket tartalmaz, amelyek belélegezve avagy bőrre, szembe kerülve maradandó károsodást okozhatnak. Egy kúrához szükséges adag 500 milliliter, ami 15-20 liter üzemanyaggal keveredik ideális arányban, a tank tehát negyedig legyen. A 30 kilométer megtétele után tele kell tankolni a járművet, hogy híguljon az oldat, ezáltal más, lazább szerkezetű lerakódások is távoznak a rendszerből. A kúrát elég évenként egyszer megismételni. A tisztítandó gépkocsi motorja benzines és gázolajüzemű egyaránt lehet, sőt, a Cataclean katalizátor nélküli, régebbi erőforrásokhoz is alkalmazható. Amennyiben azonban rendellenesen magas az olajfogyasztás, esetleg problémák vannak a keverékképzéssel, avagy szétesett a katalizátor, a Cataclean jótékony hatása drasztikusan csökken. Az új, illetve a tiszta kipufogórendszerrel rendelkező gépjárművek tankjába azért nem tanácsos betölteni, mert az adalék az eleve koszmentes közeget nem mossa tisztábbra. Nem árt, de javulást sem eredményez. A kétütemű motorok esetében viszont szigorúan tartózkodni kell használatától, a Cataclean alkotóelemei ugyanis felhígítják a keveréket, s miután a kétüteműek a tüzelőanyagba kevert olajjal kapják a kenést, a jelenlegi formájában fizikai károsodást okozhat a folyadék. Záros határidőn belül talán a kék füst ellenszere is napvilágot lát.

S valóban

A Catacleant természetesen a gyakorlatban is kipróbáltuk. Egy 1987-es Volvo 740 2.4 Turbodiesel és egy flakon Cataclean társaságában felkerestük a fővárosi Boldizsár utcai Autóklubot. A katalizátor nélküli, közel 380 ezer kilométert futott Volvo kipufogógázának károsanyag-határértéke a kúra előtt két és félszer volt magasabb a zöldkártyához szükséges küszöbnél. Bizony, a magas futásteljesítmény következtében már rendesen ette az olajat. Nem volt tehát ideális a tesztalanyunk, mégis kellemes meglepetést okozott a második, ellenőrző mérés. Majdnem harminc százalékkal tisztult a kettő híján húszéves nagy vas kipufogójából kiömlő gáz. Ez meggyőző eredmény, s így már hihető, hogy a Cataclean, legyen szó bármilyen négyütemű erőforrásról, annak állapotától függően gyakran a felére, sőt harmadára viszi le a füstgázértékeket. S nem mellékesen a fogyasztást is csökkenti, ami logikus, hiszen a tisztább hengerekben javul az égés, továbbá megszűnik a kifelé áramló gázok fojtása.