Az úrvezető hajlamos csupán a személyautókra korlátozni látókörét, de ezúttal tágítsuk egy kissé a horizontot. Hadd kerüljenek bele a tehergépkocsik, traktorok, földmunkagépek, mozdonyok, hajók, telepített és hordozható áramfejlesztők – megannyi alkalmazási terület a dízelmotornak, amely sok területen nélkülözhetetlen, másutt egyeduralkodó. Csupán a személyautókban számított sokáig szalonképtelennek, mégpedig nagy súlya, csekély fajlagos teljesítménye, zajossága, kormozása és a tankolással járó kellemetlenségek miatt. Hiába szólt mellette a szerény fogyasztás, a megbízhatóság és a hosszú élettartam, kivételes jelenség maradt, jobbára csak taxisok és megátalkodott individualisták vásárolták. Az utóbbi időszak fejlesztései azonban alapvetően megváltoztatták a képet…
Tiszta, gazdaságos, erős
Aki szorult már Kamaz mögé, talán kétkedve fogadja, de a korszerű dízelmotorok nagyon tiszta üzeműek, károsanyag-kibocsátásuk 85 százalékkal csökkent a legutóbbi tíz esztendő során, s körülbelül 25 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttatnak a légkörbe, mint benzines társaik. Ez részben egy másik előnynek köszönhető, annak, hogy magasabb termikus hatásfoka jóvoltából a dízel fogyasztása átlagosan harminc százalékkal kedvezőbb – ez az, amit közvetlenül érzékel a tulajdonos, igaz, hogy jóval nagyobb vételár fejében (amit viszont részben visszakap az értéktartás révén). A fogyasztás leszorítása egyébként nemcsak egyéni, hanem közérdek is, mivel elodázza a kőolajkészletek kiapadása miatt elkerülhetetlen áremelkedést, amely a belátható jövőben kihúzhatja a szőnyeget az automobilizmus ma ismert formája alól.
A vásárlók döntését persze ennél sokkal inkább befolyásolja az autó komfortja és vezetésének élménye. Ezeket illetően hatalmas előrelépés tapasztalható, hiszen a modern dízelek alig hallhatók, luxuslimuzinban is megállják a helyüket, fajlagos teljesítményük vetekszik a benzinesekével, de akár ötven százalékkal is felülmúlja azokét az alacsony és közepes fordulatszámon kifejtett nyomaték. Ennek köszönhetően kevés sebességváltást kívánnak, húzós előzéseket tesznek lehetővé, kedveznek a stresszmentes utazásnak. Megállásra ritkán kényszerítik gazdájukat, hiszen a hatótáv nem egyszer eléri vagy meghaladja az ezer kilométert.
Innováció
Ezeket a fejleményeket műszaki újítások hosszú sora tette lehetővé, amelyek egyik legfőbb előmozdítója a Bosch. A számos autógyártónál beszállítóként tevékenykedő márka legutóbb a Hungaroringen tartott – előadásokból és sokféle autótípus menetpróbájából álló – nemzetközi sajtóbemutatót az eredményeiről.
Az áttörést kétségkívül a közös nyomócsöves (common rail) technika hozta meg, mert ez képes 1800 bar körüli nyomás mellett kezelni munkaütemenként több, célszerűen elosztott befecskendezést. Az egészre a nagyon gyors működésű piezoporlasztó teszi fel a koronát, hisz az még tökéletesebb égést, simább és halkabb működést eredményez. Jellemző az előrelépésre, hogy dízelautók már versenypályán is képesek legyőzni a benzineseket: a BMW 3-as a Nürburgringen rendezett 24 órás túraversenyen diadalmaskodott, az Audi pedig a Le Mans-i 24 óráson. Hangsúlyozni kell, hogy ezek a versenygépek nem pusztán a ritkább és rövidebb tankolásokkal kerekedtek vetélytársaik fölé, hanem kinn a pályán is gyorsabbak voltak.
Minden második autó…
Hasonlóan gyors a dízelüzemű személyautók elterjedése. Európában tavaly már minden második eladott kocsiban dízelmotor dolgozott, és az előrejelzések szerint idén bekövetkezik az előzés: több új autó lesz dízeles, mint benzines. Országonként azonban eléggé jelentős eltérések tapasztalhatók, ami arra utal, hogy nem csupán a kétféle hajtásrendszer műszaki és komfortjellemzői játszanak szerepet, hanem egyéb befolyásoló tényezők is. Nézzük meg a dízelek részarányának változását 1990 óta! A franciáknál 35 százalékról 70-re futott fel, a spanyoloknál viszont 15-ről indult, s 68-ra emelkedett. Az angolok ötről csak 40-ig jutottak, a 10-ről induló németek 46-nál járnak. Nyugat-Európa átlaga 15 százalékról 51-re nőtt e másfél évtized során. No és mifelénk? Magyarországon 2003-ban valamivel tíz százalék felett volt a dízeles személygépkocsik értékesítési aránya, mostanra elérte a 25-öt, és a prognózisok szerint 30 körül lelassul a növekedése. Majd meglátjuk…