Az autók alkatrészei több okból is felmondhatják a szolgálatot: gyártási és anyaghiba, kopás, öregedés (anyagfáradás) és sérülés. Most a legtöbb autóst érintő kopással és az öregedéssel foglalkozunk. A kopást a használat okozza, tehát a futott kilométerek számával arányosan nő az olyan alkatrészek száma, amelyek csereérettekké válnak. Ezek közül sok alkatrész kopása természetes és tervezhető: féktárcsák, fékbetétek, feszítőgörgők, vízpumpa stb.
Kevesen gondolnak rá, de több drágább alkatrész is ebbe a kategóriába tartozik – ilyen a turbó, az üzemanyag-szivattyú, a kuplungszerkezet, sőt, a lambdaszonda és a katalizátor is. Az általános kopó alkatrészekre közismertek egy-egy típusnál a csereintervallumok, ezeket megtett kilométerben adják meg a gyártók, és általában az olajcsere-periódusok szorzatai: hogy külön csak egy alkatrészcseréért ne kelljen szervizbe vonulni. Igaz ez a fent említett drágább alkatrészekre is, csakhogy azok jóval később válnak csereéretté. Itt gondot jelenthet, hogy a sokadik gazdás autó szervizperiódusait nehéz követni, így „elfelejtődhet” a csere. Márpedig olyan javítási költségű alkatrészekről van szó, amely egy-egy, főleg sokat futott autó értékének fájó része. Tehát használt autó vásárlásakor nem mindegy, milyen időszakos cseréken van túl az autó, mert egy több százezres nagyszervíz elspórolása nagyon kellemetlen helyzetbe hozhatja a vevőt az üzlet megkötése után. Ugyanis azt ő fogja kifizetni, szerencsésebb eset, ha ez alkutétel volt.
A kopó alkatrészek cseréjének elhanyagolásával két dolgot kockáztat az autós: a csereérett darab más alkatrészeket is tönkretehet, így a javítás jóval drágább lesz, mint az ütemezett csere, másrészt pedig az ugyancsak számos kellemetlenséggel járó lerobbanást. Az anyagfáradás, öregedés elsődlegesen az elektronikai és a műanyag alkatrészek, hidraulika- és légkondícionálórendszerek esetén a leginkább tetten érhető jelenség. A műanyag hűtőknél csőcsonktörés, víztérrepedés bármikor előfordulhat, de érintettek a gumi vízcsövek is. A légkondicionáló hűtőközeg csövei porózussá válnak, elillan a gáz, a hidraulika-rendszerek csövei kirepedezhetnek, illetve a fittingek eleresztenek. Az elektronikai alkatrészeknél a forrasztások, csatlakozások kontakthibája, a belső korrózió jelenthet gondot. Fontos tehát a rendszeres állapot-ellenőrzés, mert a legtöbb alkatrész valamilyen módon jelzi, hogy „tönkre akar menni”, és ne sajnáljuk az időt a rendszeres szervizlátogatásra. Ne reménykedjünk továbbá abban, hogy egy hibajelenség majd magától elmúlik – olyan csak Stephen King regénybeli autójával, Christine-nel történt meg eddig.
Anyagfáradás a javából
Szervizpartnerünk műhelyébe két hete érkezett egy Honda Prelude kuplungproblémákkal. A javítást a szerelők rutinból kezdték, átvizsgálták a munkahengert, a hidraulikacsöveket, folyást, törést kerestek. Mivel semmi látványos jelet nem találtak, konzultáltak márkaszervizes kollégákkal, hogy milyen jellegzetes típushibák fordulnak elő. A begyűjtött információk alapján végül munkahengert cseréltek, de a csere után a hibajelenség megmaradt. Nem volt más út, mint széthúzni a hajtást és leszerelni a váltót, hogy megvizsgálhassák a tengelykapcsoló alkatrészeit. A váltó lehúzása után rögtön látni lehetett a hibát, a kinyomócsapágyat megvezető hüvely volt törött, ez okozta a nehéz, vagy néha elakadó kiemelést. Pótalkatrészt bontóból szereztek be, és ha már szét volt szedve az autó, kuplungtárcsát is cseréltek.