A nem is olyan rég bemutatott ESP (Electronic Stabilazation Program) menetstabilizáló program például Matthias Rabe, a Volkswagen AG Csoport kutatási vezetője szerint 80%-kal biztosabb az úttartást adott a járműveknek. Épp az ilyen sikerek miatt jönnek létre az újabb aktív biztonsági rendszerek, melyekből néhány éven belül már a Volkswagen csoport autóihoz is rendelhetünk.
Folyamatos fejlesztő munka övezi a már jelenleg is létező fék-asszisztenst (Brake Assist). Azokba a járművekbe lesz beépítve a megújult rendszer, melyekhez tartozik már egy automatikus távolság-ellenőrző radar. Ennek szenzorja megmondja, hogy egy autó vagy egyéb tárgy milyen messze van az autótól. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy egy lehetséges baleset súlyossága csökkenthető fékezéssel, akkor az autó magától azonnali fékezésbe kezd.
A Volkswagen balesetkutató csoportjának elemzése szerint, a balesetek 18%-a visszavezethető az útról való letérésre. A csoport ezért előrukkol valamivel, hogy megelőzze az ilyen fajta baleseteket: ez a sáv-elhagyási-figyelmeztető-rendszer (Lane Departure Warning System, LDWS), mely csaknem széria-alkalmazás közeli állapotban van már. Ez a rendszer felismeri a jármű pozícióját az autóba épített kamerák segítségével. Ha a gépkocsi túl gyorsan mozdulna ki az ideális pályájáról, akkor az autó egy riasztó jelzést küld a vezetőnek, mielőtt elhagyná az utat.
A halálos közúti balesetek 25%-a az elalvás miatt következik be. Ezért egy az utastérbe szerelt kamera figyeli a vezető pislogási ritmusát, mely szintén életeket menthet. A Volkswagen Csoport Kutatási Részlege által kifejleszett figyelem-szabályzó rendszer célja az elalvás veszélyének csökkentése. A kamera állandóan figyeli a szemhéj mozgását. Ha úgy látja a rendszer, hogy a vezetőt az elalvás fenyegeti, akkor figyelmezteti, hogy álljon félre és pihenjen.
Az előírt sebesség korlátok is gyakran változnak az út alatt, és az egyéb táblákat is nehéz követni időnként. A közúti tábla felismerő rendszer, mely szintén a Volkswagen AG fejlesztése, biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi az utazást, hiszen a vezető így alighanem egyetlen táblát sem hagy figyelmen kívül.
Az automatikus távolság szabályzó (Automatic Distance Control, ADC), melyet már használnak a Volkswagen Phaetonnál és az új Audi A8-nál, önműködően bekapcsolódik, ha a sebesség-irányító rendszer érzékeli a vezető beavatkozásásának szükségét.
Ennek tovább fejlesztett változata lesz az ADC+F2S (Follow To Stop) elnevezésű fejlesztés, mely szükség esetén teljesen megállítja az autót az előtte álló jármű mögött. Ezen felül a rendszer becsapódási figyelmeztetést is küld, ha a vezetőnek fékeznie kellene, hogy ne ütközzön egy álló objektummal. Szintén képes lesz arra is, hogy felismerje az úton a kanyarokat, és olyan sebességet javasoljon, amivel az adott útszakaszt biztonságosan be lehet venni.
Szintén jól halad az automatikus parkolás kifejlesztése. A vezető választhat teljesen automatikus parkolás, vagy asszisztált parkolás között. Ahogyan a jármű elhalad egy parkolóhely mellett, a rendszer felméri hogy az autó befér-e, és ha igen, egy útvonalat kalkulál ki (asszisztált parkolás). Ha a vezető ekkor megnyom egy gombot, akkor az autó beáll magától a kiszemelt helyre (automatikus parkolás). Sok lehetőséget hordoz magában az a megoldás, hogy olyan rendszert fejlesszenek ki a kutatók, amely állandóan, 360 fokos szögben figyeli az autó környezetét. Ez azt jelenti, hogy az autó minden lehetséges mérhető adat segítségével rekonstruálja önmaga környezetét. Ennek segítségével az autó figyelmeztetni tudja vezetőjét a közelgő veszélyhelyzetekre.
Az éjszakai megyfigyelő rendszerrel kapcsolatban igen magasak az elvárosok. Ez egy infravörös egység segítségével azonosítja a mozdultlan tárgyakat és a potenciális veszélyforrásokat az éjjeli sötétségben. Miután a rendszer felismerte a gyalogosokat, kiszámítja azok sebességét és távolságát, majd tanácsot a vezetőnek az ideális sebességre.