A kormányzár évtizedeken át egy viszonylag egyszerű, mechanikus szerkezet volt. Maga az autó tulajdonosa működtette, miközben elfordította a slusszkulcsot, egyben kireteszelte a kormányzárat. Persze ez is tudott akadni sok-sok kilométer lefutása és indítás után, hiszen az érintkező fém alkatrészek bizony idővel elkopnak. Azonban a hiba nem okozott azonnali mozgásképtelenséget, a kulccsal való ügyeskedéssel, a kormány ellentartásával kiakasztható volt a kopott kormányzár.
Nem így az elektronikus szerkezetek, amelyek létét a kódzáras kulcsok, valamint a kulcs nélküli indítás igénye, illetve megjelenése hívta életre. Ha az autó vezetője nem forgat kulcsot, csak gombot nyom, illetve egy, a kormányoszloptól egyre messzebb elhelyezett fészekbe illeszti az elektronikus azonosító-indító kulcsot (ami inkább egy jeladó), akkor az emberi kéz ereje már nem fogható munkára a kormányzár inaktiválására. Kellett tehát egy elektronikusan vezérelhető szerkezet. Ez rendelkezik mechanikus résszel, amely reteszeli a kormányoszlopot az elforgatás megakadályozására, továbbá egy elektromos résszel, amelynek feladata a szerkezet vezérlése, illetve kommunikáció a kocsi agyával. Ez jelet ad a nyitásra-zárásra, amikor azonosította a kulcsot, valamint konstatálta, hogy a kulcs távozik az autótól. Minthogy a kulcs nélküli indítás elsődlegesen komfortcélú fejlesztés, így legelőbb a prémiumkategóriás autókban jelent meg. Így láthattunk is jó pár fiatal prémiumautót a 2000-es évek közepén tréleren ilyen elektromos kormányzárhiba miatt. A technológia persze fejlődött, tapasztaltabbak lettek a gyártók a hibák terén, javult a megbízhatóság, azonban a kopás-elhasználódás ezt az alkatrészt is a működésképtelenség veszélyével fenyegeti. Miképp Murphy mondta: „Ami elromolhat, az el is romlik.” Így van ez az elektromos kormányzárral is…
Mivel már nagyon korán megjelent az Audi A6-os harmadik generációjában, így azon autók mai tulajdonosai is sokszor átkozták már a napot, amikor indulás helyett csak nyomkodták a gombot, de a kormány maradt reteszelt állapotban. Ottjártunkkor épp egy ilyen autót javítottak Szöllősi Zsolt műhelyében. A VW-csoport autóinak elektronikájára szakosodott szakember elmondta, hogy elég alaposan szét kell dönteni az autót az elektromos kormányzár kiszereléséhez. A vezetőoldalon a műszerfal alját teljesen le kell bontani, ugyanígy kivenni a kormányt, és kiszabadítani a kormányoszlopot. Arra van rászerelve az elég nagyra nőtt alkatrész. A kormányzár tetején ül az elektronika, amely általában ludas a hibáért. Elméletileg az egész modul egyben cserélendő, mivel alkatrész külön nem kapható, így ez alapvetően drága kaland. Az új szerkezet csak a gyári beszerzési forrásokon át vásárolható meg, bruttó 400 000 forintért. Ennek ismeretében már érthető, hogy a mára 1,5-2,0 millió forintos mélységekbe csúszott, 2005 körüli Audik tulajdonosai nem könnyeznek az örömtől ezt meghallva. Zsolték természetesen megoldják a dolgot és képesek javítani a hibás elektronikát. Így a 400 000 Ft, plusz szerelés helyett 130 000 forintból kihozzák a hiba javítását, szereléssel együtt. Így érthetően sokkal olcsóbb a javítás, de azért időigényes a bontás miatt. Ráadásul az elektronikát is szétszedik a javításhoz, viszont így is negyedéből kijön az új alkatrésszel való szereléshez mérten.
Cikkünk elkészítéséhez Szöllősi Zsolt budapesti műhelye nyújtott segítséget.