Ott Tanak minden kétséget kizáróan az idei szezon sztárja volt, s így igen stílusosan zárja a 2019-es évet. A legtöbb csapat őt szeretné megszerezni, hiszen nagyon szép jövő áll a fiatal észt tehetség előtt. Spanyolországban nagy csata zajlott, hiszen még hárompólusú volt a világbajnokság. Sebastien Ogier és Thierry Neuville is labdába rúghatott volna, de nem így lett. A Toyota pilótája bár csak második lett a szezon utolsó előtti raliján, de ezzel a helyezéssel és a Power Stage győzelemért járó öt bónusz ponttal megszerezte az egyéni világbajnoki koronát Katalóniában. Tanak ezzel a hosszú francia vb címek sorának vetett véget. Ráadásul 25 év óta ez az első vb címe a Toyotának. Nem nyert Didier Auriol 1994-es koronája óta.

Thierry Neuville mindent megtett azért, hogy ne itt, hanem Ausztráliában dőljön el, ki lesz 2019 világbajnoka. Nagyon szépen versenyzett, s szombaton, mikor murváról aszfaltra váltott a mezőny, az élre állt és végül megnyerte a ralit. A vb címért folyó harcot viszont elvesztette. A Power Stage-en csak harmadik lett Tanak és Evans mögött. A belgát Sordo és Ogier követte és szerzett extra pontokat. Sebastien Ogiernek is lett volna lehetősége arra, hogy megakadályozza Tanak szárnyalását, de még a rali elején hidraulikus probléma lépett fel a Citroenjében, s küszködve haladva több, mint négy percet vesztett és végül csak a nyolcadik helyezett lett. Ezzel megszakadt vb címnyeréseinek sorozata, a hetedikre nem került sor.

A helyi hős, Dani Sordo nagyon szépen versenyzett hazai raliján. Vasárnap végig Tanak nyomában volt, de végül ha nagyon kis különbséggel is, de kénytelen volt beérni a harmadik hellyel. A spanyolt csapattársa, Sebastien Loeb követi a negyedik helyen. A francia mögött a toyotás Jari-Matti Latvala futott célba ötödikként, s ezzel ő is hozzájárult ahhoz, hogy a gyártói vb cím sorsa a szezonzáró Ausztrál Ralin dőljön el. A Hyundai az itt szerzett első és harmadik hellyel 18 ponttal növelte előnyét a Toyotához képest, de még bármi megtörténhet a Kenguruk Földjén három hét múlva.

Az M-Sport pilótája, Elfyn Evans harcban állt az ötödik helyért, mígnem autójának meghibásodása és egy kis önbizalomvesztés miatt végül a hatodik helyen kötött ki. Csapattársa, Teemu Suninen ért célba hetedikként egy kis cikk-cakkozással az úton a végén. Bár a Citroen feledhető hétvégén van túl a WRC kategóriában, az élen végzett mind a WRC2 Pro és a WRC2 kategóriákban Mads Östberg kilencedik lett az összesítésben és megnyerte a WRC2 Pro kategóriát. A norvégot Eric Camilli követte a tizedik helyen. A francia a WRC2 győztes trófeáját viheti haza.

A Rali Világbajnokság idén is a távoli Ausztráliában ér véget (2019. november 14-17.), egy időre utoljára, hiszen nem, hogy nem lesz zárófutam ez a rali, de ki is esik a jövő évi versenynaptárból. 2020-ban Japánban zárul a világbajnokság. Az egyéni világbajnoki címe sorsa eldőlt, még a gyártói vb cím sorsa kétséges. Remélhetőleg ez is hozzátesz majd a szezonzáró verseny izgalmaihoz.

2019-es Spanyol Rali eredménye
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai I20 3:07:39,6
2. Ott Tanak (EST) Toyota Yaris 3:07:56,8
3. Dani Sordo (ESP) Hyundai I20 3:07:57,2
4. Sebastien Loeb (FRA) Hyundai I20 3:08:33,5
5. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Yaris 3:08:39,8
6. Elfyn Evans (GBR) Ford Fiesta 3:08:53,8
7. Teemu Suninen (FIN) Ford Fiesta 3:09:27,2
8. Sebastien Ogier (FRA) Citroën C3 3:12:00,1
9. Mads Östberg (NOR) Citroën C3 3:16:04,2
10. Eric Camilli (FRA) Citroën C3 3:16:26,8

A világbajnokság állása
1. Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRT 263 pont
2. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 227 pont
3. Sebastien Ogier (FRA) Citroen WRT 217 pont
4. Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 102 pont
5. Elfyn Evans (GBR) M-Sport Ford WRT 102 pont
6. Kris Meeke (GBR) Toyota Racing WRT 98 pont
7. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRT 94 pont
8. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 89 pont
9. Teemu Suninen (FIN) M-Sport Ford WRT 89 pont
10. Esapekka Lappi (FIN) Citroen WRT 83 pont

Gyártók
1. Hyundai WRT 380 pont
2. Toyota Racing WRC 362 pont
3. Citroen WRT 284 pont
4. M-Sport Ford WRT 218 pont