Különleges lesz ez a mostani verseny, hiszen rajthoz áll az idén csak meghatározott ralikon induló Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera is a Toyotával. A nemrég lovaggá ütött Sebastien Ogier 2017-ben nyert itt utoljára, de az előző Horvát Ralin megszerzett győzelme nagy lendületet adhat neki a hétvégi megmérettetéshez. Kalle Rovanpera választása egyértelmű. A fiatal tehetség nyert itt tavaly és tavalyelőtt is, s most a nyolcszoros bajnok csapattárssal is összemérheti magát a portugál murvás utakon.
https://youtu.be/OiiQcYTSYW4
A Toyotának kitűnő emlékei vannak Portugáliából. Az elmúlt négy alkalommal pilótái vihették haza a győztes trófeát. A jelenlegi autóversenyzői közül Elfyn Evans és Kalle Rovanpera állhatott fel a dobogó legfelső fokára a hétvégi rali helyszínén. Most viszont Sebastien Ogier és Takamoto Katsuta is azon lesz, hogy letegye a névjegyét. Horvátországban a verseny nagy részében vezetett, de végül csak harmadik helyezettként célba érő Thierry Neuville az új pontrendszernek köszönhetően megőrizte vezető helyét az egyéni ponttáblán. Ez az előny azonban nem sok, hat pontnyi a toyotás Elfyn Evans-szel szemben. Egyik pilóta sem szerzett még világbajnoki címet, így ez nagy hajtóerő mindkettőjük számára. A belga autóversenyző 2018-ban megnyerte ezt a fordulót, így ő és csapata most is bizakodva tekint a hétvége elé.
A Portugál Rali már a kezdetektől része a Rali Világbajnokságnak és egyike a klasszikus raliknak nehéz murvás útjaival keletre és délre Porto városától. A változó útviszonyok és a változékony időjárás nehezíti a csapatok dolgát. A rajongók körében mérhetetlenül kedvelt ez a helyszín, így ezrek várhatóak az utak mellé. Bár a csapatok nagyon is ismerik a homokos portugál szakaszokat, azok még mindig tartogatnak meglepetést a résztvevők számára. Az utak az első körben puhák és homokosak, ami jó tapadást biztosítanak az első rajtolók számára. A második körben viszont már kövesek és szétszabdaltak lesznek. Egy sor trükkös kanyart rejtenek a dombok. A gyakran változó időjárás pedig még jobban megkavarhatja a lapokat.
S hogy mi történt tavaly az európai földrész legnyugatabbra fekvő országában? Kalle Rovanpera Portugáliában 2023-as évi első győzelmét szerezte. A toyotás tehetség dupla sikert könyvelhetett el, hiszen eredményével az egyéni ponttábla élére ugrott. A Toyota is elégedett lehetett, hiszen az addigi öt raliból négyszer ért célba elsőként, s továbbra is vezette a gyártók világbajnokságát. A dobogó maradék két fokára a Hyundai pilótái, Dani Sordo és Esapekka Lappi állhatott fel.
A rali
A verseny útvonala az elmúlt évekéhez hasonló lesz, idén is Coimbrából rajtol el a mezőny. Az első gyorsasági szakaszra, a Figueira da Foz szakaszra, csütörtök éjszaka kerül sor. Pénteken egy kicsit megtoldották a szokásos útvonalat, a Mortagua gyorsasági szakaszt a nap elején és végén is futják majd.
A szombat ezúttal is a rali leghosszabb napja, ahol 145,02 km-nyi gyorsasági szakaszon küzdi át magát a mezőny Matosinhostól északkeletre a Cabreira hegyekben. Itt található idén is a szezon eddigi leghosszabb gyorsasági szakasza az Amarante (37,24 km). Este a Lousada ralikrossz pályán egy szuperspeciális szakaszon bizonyít a mezőny.
Az utolsó nap nem szólhat másról ezúttal sem, csakis a híres Faféról és az oda kilátogató hatalmas tömegről. Az utolsó, a Fafe2 lesz a Power Stage.
A világbajnokság állása a Horvát Rali után:
Pilóták
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 86 pont
2. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 80 pont
3. Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 59 pont
4. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 53 pont
5. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 45 pont
6. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 45 pont
7. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 31 pont
8. Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 23 pont
9. Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 14 pont
10. Oliver Solberg (SWE) Toksport WRT 12 pont
Gyártók
1. Toyota Racing WRT 176 pont
2. Hyundai WRT 169 pont
3. M-Sport Ford WRT 96 pont