Öt murvás futam után egy nagy váltással aszfaltos megmérettetésre készülhetnek a csapatok. Éppúgy, mint tavaly, idén is áprilisban állt rajthoz utoljára a mezőny aszfalton, a szintén viszonylag új Horvát Ralin. 2021-ben Horvátországban egy toyotás pilóta (Sebastian Ogier), míg Belgiumban egy Hyundaijal versenyző pilóta (Thierry Neuville) győzedelmeskedett. Ebből is látszik, hogy bár mindkettő aszfaltos rali, mégis más. Horvátországban is szűk és gyors utak fogadták a mezőnyt, de Belgiumban sokkal jobb minőségű utakon versenyeznek, ezáltal gyorsabb menetre kapcsolhat a mezőnyt.
Aszfaltos ralik esetében az elölről rajtolók vannak előnyben, hiszen ők hordanak fel koszt az aszfaltra, ami az utánuk jövők számára megnehezíti a versenyzést. Kanyarlevágásokkal, átvágásokkal adnak bele mindent abba, hogy kedvező pozíciójukat megtartsák.
Mekkorát változott a világ 2021-hez képest! Akkor az egyéni ponttábla első helyén álló hétszeres világbajnok Sebastien Ogier rajtolt elsőként pénteken. Most pedig egy újonc, de a világbajnoki cím felé egyenesen menetelő Kalle Rovanpera indulhat majd elsőként és ezáltal a lehető legjobb állapotú utakon csapathatja.
„Nagyon jól érzem magam. Láthattuk, hogy az a két fickó, akinek volt bármilyen korábbi tapasztalata Ypres-ben, nagyon gyorsak voltak. Nagyon büszke vagyok, hogy azok közül, akik először vettek részt ezen a ralin, a leggyorsabb időt futottuk!” – szögezte le tavaly Kalle Rovanpera, miután harmadik lett Belgiumban. Ezzel a nyilatkozattal arra utalt, hogy az első Neuville és a második Breen korábban már állt itt rajthoz, még ha az akkoriban nem világbajnoki raliverseny volt. Érdekesség, hogy Neuville tavalyi győzelmét megelőzően korábban mindketten nyertek Ypres Ralit (nem a világbajnokság részeként).
A Hyundai sem ül ölbe tett kézzel és szeretné a Finn Ralin elért sikert meglovagolva átmenekíteni formáját az Ypres Ralira. Ott Tanak finnországi sikere nagy motivációt ad a csapatnak. Valljuk be, erre szüksége is lesz az alzenaui csapatnak a kevésbé sikeres szezonkezdet után. Technikai hibák hátráltatták pilótáit és ezen kívül egyedül Szardínián győzedelmeskedtek, akkor is Ott Tanak révén.
„Az autó a nehézségek ellenére is tud nyerni, s ez pozitívum. Tudjuk, hogy még sok a teendőnk, és elég frusztráló, ha az erőfeszítéseink ellenére sem tudunk megfelelő eredményt felmutatni. Most már másodjára nyertünk idén, tudjuk, hogy lehetséges, s ezt nem szabad elfelejtenünk. Néha jó rátekinteni a pozitív dolgokra és a jó hozzáállást arra használni, hogy előrelendüljünk és még keményebben dolgozzunk.” – szögezte le Julien Moncet, a Hyundai csapatvezető-helyettese.
A rali
A 2022-es Ypres Rali három napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 281,58 km-t tesz majd ki. Gyors, szűk, fárasztó aszfaltos utak várnak a mezőnyre. Mivel a kanyarokban sok a levágás, az ezáltal az utakra kerülő sár és törmelék csúszóssá teszi azokat. Kompakt útvonal vár a mezőnyre, ahol nem sok lehetőség akad a szusszanásra. Nyolc rövid gyorsasági szakaszból áll a pénteki nyitónap. A mezőny nem megy 25 km-nél távolabbra a várostól. A szombati nap még kompaktabb lesz, ahol a táv fele gyorsasági szakaszokat tesz ki. A Watou és Kemmelberg szakaszokat teszi meg kétszer is a mezőny vasárnap, s az utolsó Kemmelberg lesz majd a Power Stage is. A Kemmelberg gyorsaságira mindenképp érdemes kilátogatni. A hegyes-dombos szakaszra való feljutás nagy nehézséget okoz az autóknak, főleg, ha vizes is az aszfalt.
A szervizparkot Ypres város központjában, a festői szépségű és az I. világháború után korhűen újraépített Grote Marktban rendezik be. Furcsán hatnak majd a csapatok ultramodern bázisai egy ilyen történelmi helyszínen, a macskaköves téren.
A világbajnokság állása a Finn Rali után:
Pilóták
1. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 198 pont
2. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 104 pont
3. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 103 pont
4. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 94 pont
5. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT NG 81 pont
6. Craig Breen (IRL) M-Sport Ford WRT 64 pont
7. Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRT 42 pont
8. Sebastien Loeb (FRA) M-Sport Ford WRT 35 pont
9. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 34 pont
10. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 34 pont
Gyártók
1. Toyota Racing WRT 339 pont
2. Hyundai WRT 251 pont
3. M-Sport Ford WRT 174 pont
4. Toyota Racing WRT NG 89 pont