Újabb magyar siker a szimulátor-autóversenyzésben, Sári András és Báldi Gergő a Simraceway egy bajnokságán nyertek, és lehetőséget kaptak arra, hogy a virtuálisan vezetett Mitsubishi Evo X-et a valóságban is kipróbálhassák. Az alábbi interjúban Sári András válaszolt néhány kérdésemre a versennyel, és magával az autós szimulátor versenyzéssel kapcsolatban.
L.G.: Ha nem is teljesen ismeretlen előttem a számítógépes autóversenyzés világa, de azért nem hasonlíthatom a teljesítményemet egy igazi játékoséhoz. Még a billentyűzettel értem el a legnagyobb sikereimet a Street Rod 1 és 2 játékokban, sajnos a 3 rész nem nagyon akaródzik elkészülni. Azt azért tudom, hogy a szimulátoron való versenyzés sokkal közelebb áll a valós élethez…
S.A.: Bár a Street Rod nekem is kedvenc volt, de nálam a befutó a Revs volt még anno C64-en. Jó érzés vissza gondolni, honnét is indult az egész szimulátoros pályafutásom, ami idestova 20 éve tart izgalomba. Hogy a dobókocka méretű pixelekből miként lett DirectX 11! Hogy a billentyűzeten való zongorázástól miként jutottunk el a Force Dynamics-ig! Hogy az autók esetlen mozgásából miként lett szinte tökéletes fizikai modell! Ezeknek a változásoknak mind részese voltam,és kíváncsian várom, mit tartogat még a jövő.
L.G.: Mekkora feladatot jelent egy-egy versenyre való felkészülés (magánélet/munkaidő szervezés)?
S.A.: Régebbi bajnokságaim során rengeteg időt töltöttem 1-1 versenyre való felkészüléssel, rengeteget áldoztam a szabadidőmből, míg megtaláltam a megfelelő beállításokat. Szerencsére sok szimulátoros társam segédkezett mindezekben, egymástól tanulva alakult ki a pontos beállítás készítése.
L.G.: Itt is a valós életben megszokott időrendben történnek a dolgok? Értem ez alatt, hogy az időmérő edzés és a verseny között például mennyi idő telik el. Rögtön indul a futam, vagy csak másnap?
S.A.: Rengeteg online verseny (liga) várja a versenyezni vágyó játékosokat, mindenki kiválaszthatja a neki legmegfelelőbbet. A versenyek lebonyolítása ligánként változhat a valóságnak megfelelő időrendtől a pár órába sűrített versenyhétvégéig minden megtalálható.
L.G.: Jelentkeznek-e műszaki különbségek (kormány érzékenysége/pedálok adagolhatósága) a versenyzők között, vagy ez jelentéktelen eltérés és csak az ügyesség számít? Van-e olyan megkülönböztetés, hogy versenykormány vagy “csak” játékkormány?
S.A.: Rengeteget számít, mennyire pontos kormányt használunk, és az miként van hangolva. Mozdulataink pontos lekövetése a kormányunk feladata, ez teszi lehetővé versenygépünk teljes uralmát. Ma már szinte mindent el lehet képzelni magunknak a játékvezérlők terén, tényleg csak a pénztárcánk szabja meg a határokat. Én első kormányomat 1994-ben vettem, ami még egy analóg kormány volt, az erő-visszacsatolást (force feedback) sima gumipók szerű anyaggal oldották meg, azóta ezt a feladatot komoly villanymotorok végzik, ami jelentősen növeli a vezetési élményt. Talán ezért is érdemes nem egy belépő alacsony árfekvésű “noname” kormánnyal kezdeni, ami lehet sok csalódást okozhat és hamar tönkre is megy! Én 8-9 kormány típust használtam eddig el. Ma már számomra az a minimum, hogy egy kormány legalább 900 fokos elfordulást tegyen lehetővé. A többi részlet már csak hab a tortán. Szóval érdemes odafigyelni ki milyen kormányt választ magának és mire is fogja használni (porfogónak vagy napi nyüstölésre).
L.G.: Milyen programmal/bajnokságban sikerült elérni a sikert, és milyen elismeréseket kapott?
S.A.: Közel 20 éve szimulátorozom, eddig csak a magam szórakoztatására és a versenyéhségem csillapítására. Rengeteg online ligában megfordultam, kisebb- nagyobb sikereket is elértem, amire büszke vagyok a 2006-os GP2 Világbajnokság 2. helyezésem. Itt rengeteg ismert versenyzővel mérhettem össze tudásomat, mint például David Greco, Artur Mlodzinski, Martin Dyrlund. Ma a kevés szabad időm ellenére még mindig leülök egy-két versenyre, erre a világ legnagyobb online autóversenye, a Simraceway a legjobb megoldás, mert szabadon választott időben indulhatok a bajnokságokon. Nemrég megnyertem az egyik legnagyobb bajnokságot, a PDC-t, ahol Mitsubishi EVO X-el lehetett körözni a Sonoma: Infineon Raceway-en. Három és fél ezer induló volt, az első helyezett díja egy kaliforniai tesztvezetés a sonomai ringen, ahol a Simraceway-nek van egy versenyző iskolája.
L.G.: Milyen volt az út az Egyesült Államokba?
S.A.: Október 23-án indultunk Budapestről, öt nyertes volt, köztük egy másik magyar srác, Báldi Gergő. Hosszú volt az út San Francisco-ba, de megérte, mert fantasztikus kalanddal lettünk gazdagabbak. Sonoma 55 mérföldre található San Franciscótól, október 24-én reggel a Simraceway autója jött értünk és átvittek bennünket a pályára. Pár óra elméleti illetve szimulátoros tréninggel indult a nap, amit Nico Rondet tartott. Ezután próbálhattuk ki először a Mitsubishi EVO X-et a parkolóban kialakított, egyre nehezebb pályákon, majd mehettünk a versenypályára. Október 25-én az elméleti oktatás már a pálya legapróbb részleteiről szólt, egyenként beszéltük át a kanyarokat, majd az egész délutánt a versenypályán tölthettük. Felejthetetlen volt. Nagyon örültem, hogy találkozhattam a Simraceway tulajdonosával is Jonathan Haswellel, aki kíváncsian várja, miként befolyásolja a továbbiakban ez a díj az életemet, az esetleges hazai szereplésemet az autósportban.
L.G.: Mik a tervek a jövőben?
S.A.: Feltett szándékom, hogy részese legyek a Magyar Túraautó Bajnokság mezőnyének és sikeres pilóta válhasson belőlem , mint ahogyan számos szimulátor versenyzőnek sikerült Kiss Norbertnek, Michelisz Norbertnek és Wéber Gábornak.
L.G.: Sok sikert!
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért