Ezt a versenyt sokáig áprilisban tartották meg, mígnem 2007-ben novemberben, 2008-ban pedig augusztus végén próbálkoztak meg a rendezéssel. 2010 után egy év kihagyással ismét új időpontban, június végén jelentkezik ez a kedvelt raliverseny. Annak ellenére, hogy majd 19.000 km-re van Új-Zéland Európától, a csapatok a hosszú utazás után nagyon várják a világbajnokság maori-fordulóját. A hétvégi verseny murvás rali lesz, s az egyik legfestőibb terepen zajlik, ahol a gyorsaság és a pilóták ügyessége nagy szerepet kap. A háromnapos verseny során a mezőny tagjai a világbajnokság néhány legjobb és legkedveltebb murvás szakaszán is próbára tehetik ügyességüket. A finommurvás felszín nem terheli meg nagyon az autókat, így a hangsúly a pilóták teljesítményén lesz, ahogy a legendás raliversenyző, Walter Röhrl nyilatkozta egyszer: „Új-Zélandon az egyetlen korlátozó tényező a pilóta képessége”.
Az időjárás meghatározza majd a résztvevők dolgát. Szép idő esetén a gyorsasági szakaszok káprázatos élményt nyújtanak, ha azonban esik, az sárossá és nagyon csúszóssá teheti a murvás utakat. Ilyenkor tél van Új-Zélandon, így a csapatok különös figyelmet fordítanak az időjárás jelentéseknek. 15 fok és szórványos eső várható a hétvégére, a megfelelő abroncsválasztás így kulcsfontosságú lehet a verseny végkimenetelét tekintve.
Izgalmas verseny szemtanúi lehetünk a hétvégén, hiszen nem lehet megjósolni a végeredményt. A Ford és a Citroen is egyaránt esélyes ezen a futamon, s mindkét csapat tagjai nyertek versenyeket ezen a távoli ralin. Hiába volt Sebastian Loeb a fő esélyes 2010-ben, mégis a fordos Jari-Matti Latvala győzedelmeskedett. Az utolsó nap drámai történései tettek arról, hogy ne unatkozzanak a nézők és rajongók az Új-Zéland Ralin. Az utolsó percig folyt a küzdelem az első helyért, amelyet végül a finn pilóta nyert meg. Sebastien Ogier nagyon csalódott lehetett, hiszen az utolsó gyorsasági szakaszig ő állt az élen, majd három kanyarral a cél előtt kicsúszott Citroenjével, így a végső győzelem a finn ölébe esett. Loeb csak bronzérmes lett.
Sebastien Loebnek nem úgy alakult akkor a ralija, ahogyan azt várta. Hatalmas csatával felverekedte magát a hetedik helyről az élre, majd az utolsó napon egy fának csapódott és majd 50 másodperces hátrányt szenvedett. De nem csak Loeb és Ogier járt szerencsétlenül ezen a ralin, a félgyári Citroennel induló Petter Solberg a harmadik helyen autózott, amikor letért az útról és nekicsapódott autójával egy villanyoszlopnak. A pilóta és navigátora szerencsére sértetlen maradt.
„Az utak gyorsak és simák, s azt kell mondjam, hogy a vezetés szenzációs.” – nyilatkozta az Akropolisz Ralin begyűjtött győzelmét követően az egyéni ponttáblát vezető Loeb. „Mindig is egy olyan rali volt, ahol sok minden történik, néha a kedvünkre való dolgok, néha kevésbé azok, de mindenesetre ez egy izgalmas rali.” – tette hozzá a kilencedik bajnoki címére gyúró francia pilóta, aki nem pihent az elmúlt egy hónapban. Részt vett többek között a svájci ralibajnokság egyik versenyén és a Le Mans-i 24 órás futam tesztelésén is autóba ülhetett.
2013-as versenynaptár
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nyilvánosságra hozta, hogy a 2013-as Rali Világbajnokság versenynaptárában az idei évhez hasonlóan 13 raliversenyt rendeznek majd meg. Ausztrália, Argentína, Finnország, Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Görögország, Olaszország, Mexikó, Monte-Carlo, Portugália, Spanyolország és Svédország rendezhet majd versenyt a jövő szezonban. Az is kiderült, hogy Brazília és Dél-Amerika érdeklődik aziránt, hogy rendezőként beszálljon a vb-be, de az majd csak 2014-ben lesz lehetséges.
A rali
Az első Új-Zéland Ralit 1969-ben rendezték meg és mind az északi, mind a déli szigetekre kiterjedt. A rali 1977-től része a világbajnokságnak, és 1982-ben vált állandó világbajnoki versennyé. Sokáig csak a pilóták gyűjthették itt világbajnoki pontjaikat, így a nagyobb csapatok távolmaradtak. Ennek következtében egészen váratlan eredmények születtek, mint például az osztrák Franz Wittmann és Sepp Haider egyedüli világbajnoki győzelme.
A világbajnokság állása az Akropolisz Rali után:
Pilóták 1. Sebastien Loeb Citroen WRT 119 pont 2. Mikko Hirvonen Citroen WRT 89 pont 3. Mads Östberg Adapta WRT 80 pont 4. Petter Solberg Ford WRT 73 pont 5. Jarri-Matti Latvala Ford WRT 45 pont 6. Jevgenyij Novikov M-Sport Ford WRT 43 pont 7. Martin Prokop Czech Ford Rally Team 36 pont 8. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT 23 pont 9. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 22 pont 10. Thierry Neuville Citroen Junior WRT 22 pont Gyártók 1. Citroën WRT 194 pont 2. Ford WRT 121 pont 3. M-Sport Ford WRT 91 pont 4. Citroen Junior WRT 42 pont 5. Qatar WRT 37 pont 6. Adapta WRT 27 pont 7. Mini WRC Team 26 pont 8. Brazil WRT 10 pont
Az összes nemzet közül a brit pilóták szerezték meg a legtöbb és legnagyobb dicsőséget ezen a versenyen, így Colin McRae, Richard Burns, Andrew Cowan és Russel Brookes. A hétvégén a versenyzők 22 gyorsasági szakaszon, összesen 413,94 km-en (teljes táv: 1656,38 km) mérik össze saját és autóik képességét A főhadiszállás 2010-ben visszaköltözött Hamiltonból Aucklandbe, s idén is ott lesz.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!