Alig telt el két hónap a szezonzáró Wales Rali óta, s a hétvégén a rali szerelmesei ismét szurkolhatnak kedvenceikért. 2013-ban nagy fordulat következett be, hiszen azzal, hogy Sebastien Loeb csak négy ralin állt rajthoz, a Citroen elvesztette dominanciáját. A sokáig verhetetlennek bizonyuló francia gyártónak erős kihívója akadt a Volkswagen személyében, s a német csapat első teljes évében mindjárt meg is szerezte az egyéni és konstruktőri világbajnoki címet. Sebastien Ogier és csapata célja idén így nem is lehet más, mint megvédeni világbajnoki címüket. Ogier csapattársa ezúttal is Jari-Matti Latvala lesz. Az idei szezon egyik legnagyobb szenzációja Robert Kubica teljes szezonos indulása. Kimi Raikkönen két évvel ezelőtti távozását követően így ismét egy Forma-1-es pilóta erősíti a ralis mezőnyt. Kubica olasz navigátorát egy lengyelre, az igen tapasztalt Maciej Szczepaniakra cserélte, miután az olasz nyelvű itiner nem jött be neki. Az újdonsült versenyző páros a január eleji osztrák Janner Ralin ki is próbálta magát, s mindjárt győzelemmel térhettek haza. Kubica egy M-Sport Ford által felkészített Fiestával áll rajthoz.
Kubica nagyon népszerű autóversenyző, jót fog tenni a világbajnokságnak a jelenléte. Egy nagy változást máris hozott a lengyel pilóta személye. Az eddig klasszikusnak számító Akropolisz Rali ugyanis kikerült a versenyhelyszínek közül és helyére a Lengyel Rali került be. Nem csak sok lengyel rajongót, de sok Kubica-drukkert is várnak erre a versenyre a környező országokból. Egy új gyári csapattal bővült az idei mezőny, ugyanis alapos felkészülést követően a Hyundai (2003 után) idén ismét harcba száll a Rali Világbajnokságban az ultratehetséges belga Thierry Neuville-lel és a rendkívül rutinos spanyol Dani Sordóval a volán mögött. Sordo váltótársakat is kap Juho Hanninen és Chris Atkinson személyében. Neuville tavaly második lett az egyéni ponttáblán és hogy ne bízzanak semmit a véletlenre, a csapat karácsony előtt egy egyhetes tesztelésen vett részt havas franciaországi terepen. A Peugeot-nál korábban hatalmas tapasztalatot gyűjtő Hyundai csapatfőnök Michel Nandan elmondta: „Célunk az, hogy célba érjünk és tapasztalatokat gyűjtsünk, valamint kilométereket rakjunk az autóba, hogy tovább fejleszthessük azt. A rali előtt teszteléseket folytattunk, ahol különböző időjárási körülmények között próbáltuk ki az autót. Bár nehéz pontosan olyan körülményeket elállítani, mint amiket a versenyeken találunk, mindent beleadtunk.”
Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást fog okozni. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, hiszen helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik információival az utak állapotáról. A Citroennek bár második lett a konstruktőri ponttáblán, nem sikerült jól a 2013-as szezon. Sebastien Loeb két győzelmet szerzett a négy ralin, Dani Sordo egy győzelmet gyűjtött be (10 év után!), s az a Mikko Hirvonen, aki korábban kétszer is nagyon közel állt ahhoz, hogy elhappolja a világbajnoki címet Loeb orra elől, egyszer sem győzött. Ez azért is érthetetlen, mert például 2009-ben egyetlen ponttal maradt le a vb címről és 2011-ben is megszorongatta Loeböt. A Citroen érthető módon úgy döntött, idén egy teljesen új pilótafelállással kezdi meg a szezont. Mads Östberg már sokat letett az asztalra, hatodik helyen fejezte be a világbajnokságot tavaly. Kris Meeke bár már korábban rajthoz állt a világbajnokságban, a már nem olyan fiatal brit pilóta a tavalyi szezont kihagyta. Östberg végre meg akarja majd mutatni, hogy egy-egy szakaszgyőzelem helyett folyamatosan az első háromban tud végezni, Meeke pedig jól tudja, hogy ez lehet az utolsó esélye a kitöréshez. S hogy mi történt Mikko Hirvonennel? A Finn pilóta visszatért szeretett márkájához, a Fordhoz. Az M-Sportnál versenyez majd és Malcolm Wilson csapatfőnök szeretné is megtartani őt. Hirvonen csapattársa Elfyn Evans lesz. Hirvonen jól ismeri a Fiestát, hiszen hat szezonon át gyári Forddal versenyzett, s a csapattagok is tárt karokkal várják „haza” a tapasztalt pilótát. A tavalyi újoncgárda után Wilson beveti finn nagyágyúját, s reméli, többre viszi annál, az általa oly jól ismert autóval, mint amit két éven át elért a franciáknál.
A rali
2014-ben is jelentős változtatásokat hajtottak végre a szervezők a ralin útvonalán. A mezőny Sebastien Ogier szülővárosából, a franciaországi Gapből rajtol el, de itt nincs gyorsasági szakasz. A szervizpark is ebben a városban lesz berendezve, így az első nap végén ide térnek vissza a csapatok. Gap városa 300 km-re észak-nyugatra található Monte-Carlótól, miközben a befutónak és a díjkiosztó ünnepségnek Monaco ad otthont. A 2014-es Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 15 gyorsasági szakasz 383.88 km-t tesz majd ki.
A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettősség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.
FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG 2014-ES VERSENYNAPTÁR
január 16-19. Monte-Carlo Rali február 5-8. Svéd Rali március 6-9. Mexikó Rali április 3-6. Portugál Rali május 8-11. Argentin Rali június 6-8. Olasz/Szardínia Rali június 27-29. Lengyel Rali augusztus 1-3. Finn Rali augusztus 22-24. Német Rali szeptember 12-14. Ausztrál Rali október 3-5. Francia Rali október 24-26. Katalán/Spanyol Rali november 14-16. Wales/Brit Rali
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!