Már a szezonnyitó Monte-Carlo Rali sem volt egy könnyű vasárnapi kocsikázás, de a hétvégi rali nehéz menetnek néz ki. Ez a skandináv rali mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Nem véletlen, hogy az északi pilóták egyik kedvenc versenye ez. Itt ugyanis általában – köszönhetően az ezen a terepen szerzett nagy gyakorlatnak – nekik áll a zászló. A Svéd Ralin a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel.

A várakozásokkal ellentétben az itt általános mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet helyett a hétvégére 1-2°C várható. Ha nem olvad el a hó, akkor nem lesz nehéz a megfelelő abroncs kiválasztása, de ha igen, akkor az megnehezítheti a csapatok abroncsválasztását. Egy biztos, a havas utakon a szegecses papucsok jól megfogják az autókat és elég tapadást adnak ahhoz, hogy szélsebesen tudjanak haladni a majd a rendkívül gyors szakaszokon. Aszfalton viszont már más lesz a helyzet, s mivel a havas utak alatt nem alakult ki jégréteg, a hó alól kikandikáló aszfalt s bele fog szólni a versengésbe.

A VW francia bajnoka, Sebastien Ogier a Svéd Rali abszolút esélyese azután, hogy ő nyerte a szezonnyitó Monte-Carlo Ralit és tavaly annak ellenére is megszerezte Svédországban a győzelmet, hogy nagynevű honfitársa, Sebastian Loeb is elindult ezen a viadalon. Ráadásul Ogier eredményével megtörte a Ford hat Svéd Rali óta fennálló győzelmi sorozatát. Az egy igazán történelmi győzelem volt a Volkswagen mindössze második raliján úgy, hogy ez volt a második alkalom, hogy egy nem skandináv származású pilóta vihette haza innen a győztes trófeát. „Tavaly az első győzelmet szereztem meg itt a Volkswagennel, egy nagyszerű csatát vívva Sebastien Loebbel. Az volt pályafutásom talán legjobban sikerült ralija. Loebhöz hasonlóan folyamatosan a határon autóztunk, s 100%-ot beleadtunk. A végén megtérült, hiszen ebből az extrém kihívásból győztesen kerültük ki. A szerepek azonban 2014-ben felcserélődtek.” – nyilatkozta Ogier, aki üldözőből üldözötté vált az elmúlt egy évben.

2013-ban a második helyen Loeb ért célba, akit a norvég Mads Östberg követett a bronzérmes helyen. Östberg annyira felbuzdult tavalyi helyezésén, hogy ezúttal már a győzelem lebeg a szemei előtt. Az elmúlt három évben dobogós helyezett volt Svédországban, de egyszer sem első. „Ez a rali egyike a szezon legfontosabb versenyeinek. A célunk a dobogós helyezés, és ha minden jól megy, meg is próbálok győzni.” – szögezte le magabiztosan a Citroen újdonsült pilótája. Mads Östberg mellett Mikko Hirvonen lehet Ogier kihívója a hétvégi ralin. A Svéd Rali előtt az M-Sport is végezett teszteléseket sok más csapathoz hasonlóan. A finn pilóta pedig ezután jó érzésekkel vág bele a havas versengésbe. Monte-Carlóban csak küszködött, végül autójának elektromos meghibásodása vetett végett szenvedéseinek. Ez a rali azonban más lesz, esküdözik Hirvonen. Talán nem is alaptalanul, hiszen navigátorával már tízszer rajthoz állt a Svéd Ralin, s ötször is dobogós helyen ért célba. 2010-ben és 2011-ben pedig nyerni is tudott a Forddal és az M-Sporttal.

Az elmúlt évek győztesei:

2013 S Ogier (VW) 2012 J-M Latvala (Ford) 2011 M Hirvonen (Ford) 2010 M Hirvonen (Ford) 2008 J-M Latvala (Ford) 2007 M Grönholm (Ford) 2006 M Grönholm (Ford) 2005 P Solberg (Subaru Impreza) 2004 S Loeb (Citroën Xsara) 2003 M Grönholm (Peugeot 206) 2002 M Grönholm (Peugeot 206) 2001 H Rovanperä (Peugeot 206) 2000 M Grönholm (Peugeot 206) 1999 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer) 1998 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer) 1997 K Eriksson (Subaru Impreza) 1996 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer) 1995 K Eriksson (Mitsubishi Lancer) 1994 T Radström (Toyota Celica)

A rali

A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstadt városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. A versenyt korábban északabbra tették át a szervezők, hogy biztosan legyen hó a rali során, amelyben a mezőny tagjai idén is reménykednek. Ebben az évben is átlátogat a mezőny Norvégiába, ezúttal ismét az első nap során. A ralin 24 gyorsasági szakasz lesz, amelyek összesen 328,4 kilométert tesznek ki.

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:

Pilóták 1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 27 pont 2. Bryan Bouffier M-Sport WRT 18 pont 3. Kris Meeke Citroën WRT 16 pont 4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 13 pont 5. Mads Östberg Citroën WRT 12 pont 6. Elfyn Evans M-Sport WRT 8 pont 7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2 6 pont 8. Jaroslav Melicharek Slovakia WRT 4 pont 9. Matteo Gamba Gamba Matteo 2 pont 10. Jurij Protasov Jurij Protasov 1 pont Gyártók 1. Volkswagen Motorsport 37 pont 2. Citroën WRT 33 pont 3. M-Sport WRT 10 pont 4. Volkswagen Motorsport 2 8 pont

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!